Vem inom spelindustrin vill du träffa?

Medlem
Vem inom spelindustrin vill du träffa?

I ett någorlunda gammalt avsnitt av Gamers With Jobs som jag satt och lyssnade på nyligen diskuterades det om vem inom spelindustrin de skulle vilja sitta ner och ha en diskussion med om absolut vad som helst, t ex spelidéer, åsikter, tankar, historier, m.m. Det fick mig att börja tänka på vem jag skulle vilja träffa om jag kunde träffa vem jag ville. Så, utan att krångla till det här något mer, här är de fyra som jag skulle vilja sätta mig ner och prata med:

John Carmack
Få är lika vågade som John, han bryr sig knappt om PR eller hur hans åsikter reflekterar företaget (Id Software) utan är helt öppen med vad hans åsikter på spelindustrin är. Det är bara att se på QuakeCon panelen han brukar ha, han kan stå där i timmar och prata om vad han håller på med och vad han tycker och tänker. Killen har gjort ett flertal utvecklingar inom spelprogrammering och är utan tvekan ett geni på det området också. Men jag skulle också vilja träffa honom för att höra historier från Ids tidiga år, när de var en mycket mindre studio än de är idag.

Eskil Steenberg
Ytterligare en programmerare på min lista är Eskil Steenberg som kanske inte är lika stor och känd som Carmack men fortfarande minst lika intressant. Eskil utvecklar just nu spelet Love, ett verkligen annorlunda MMO-sandlådespel där spelaren skapar sin egen berättelse mer än får en berättad för sig samtidigt som världen hela tiden ändras. Men minst lika intressant är motorn under spelet och utvecklingsprocessen som fungerar på en minst sagt speciellt sätt. Dessutom så skriver han djupa inlägg om i princip vad som helst i sin blogg. Så jag skulle gärna vilja träffa honom och få höra hans idéer om speldesign, programmering, interaktiva berättelser i spel och spelindustrins framtid.

Gabe Newell
Mannen behöver nog ingen introduktion, en av grundarna av Valve som då och då dyker upp för att visa sitt ansikte för pressen. Varför Gabe? Jo, för jag tror att han har en grym koll på spelmarknaden och många tankar om framtidens industri och marknad. Nu när företaget har en egen affär att sälja spel igenom så skulle jag gissa att han har intressanta åsikter om piratkopiering och om DRM. Sen har han säkert många roliga historier från utvecklingen av Half-Life serien också.

Jeff Green
För att runda av listan har jag med Jeff Green, en veteran inom speljournalistik men som nu gått över till spelutvecklingssidan. Det skulle vara ett nöje att höra hans åsikter om speljournalistik, GFW/CGW historier och om hur det är att byta sida inom spelindustrin.

Vem skulle du vilja träffa och prata med och varför?

#blogg

Medlem
Vem inom spelindustrin vill du träffa?

Eskil! Han är så himla begåvad på allt möjligt, och gör ett spel, Love då, helt själv! Verkar dessutom vara en jäkla skön person:)

Inaktiv

John Carmack för han har länge varit en förebild inom spelskapandet. Skulle vara väldigt intressant att höra honom prata om vart han tror att utvecklingen är på väg. Minns att han pratade om sina Megatextures i en intervju för många många år sedan och man undrade vad fasen det skulle vara bra för. Rage ser underbart ut idag.

Peter Mullemullenyx är en obotlig drömmare/mytoman men han har skapat så många av mina absoluta favoritspel.
Vill veta hur hans Dungeon Keeper 3 skulle se ut.

Tim Schafer skulle jag vilja övertala att återuppliva den äkta äventyrsspels-genren med peka och klicka spelen. Gärna till Android och iPhone. Full Throttle 4ever!

Medlem

Jon Van Caneghem skulle jag gärna ha en pratstund med. Han gråter säkert över vad Ubisoft har gjort med hans skapelse. Jag syftar då på Heroes of might & magic-serien.

Ben Daglish, David Whittaker och Chris Hülsbeck skulle jag vilja ge en komplimang personligen för vad dom åstadkommit inom spelmusiken.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Tim Schafer och Peter Moleneux hade jag i tankarna också, men var lite mer intresserad av programmering/speldesign sidan. Dessutom vill jag inte ha en allt för stor lista. Men ni nämner många bra namn. Håller med dig Ariath om Daglish, Whittaker och Hülsbeck, deras musik stod verkligen ut när all annan musik var enformigt blippande.

Medlem

Den söta producenten från assassins creed 1.
Jade Raymond eller vad hon hette.

Medlem

John Carmack för sitt tekniska kunnande och Peter Moleneux för sin kreativitet och passion.

Medlem
Skrivet av Khorney:

Den söta producenten från assassins creed 1.
Jade Raymond eller vad hon hette.

HAHA! +1
Visste att nån skulle nämna henne

Medlem
Skrivet av Dvorak:

Håller med dig Ariath om Daglish, Whittaker och Hülsbeck, deras musik stod verkligen ut när all annan musik var enformigt blippande.

Jag googlade runt bland dom stora spelmusikerna från C64-tiden och såg att flertalet finns representerade på www.imdb.com

Charles Deenen, mannen bakom musiken till mitt favorit-RPG, Baldur´s Gate har varit tämligen aktiv.

Det är kul att se/höra hur dom utvecklas.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv

Jag vill träffa Nobuo Uematsu. Han har gjort så många bra låtar som fäster sig på hjärnan precis som bra spelmusik ska göra. Han är dessutom en väldigt ödmjuk och därför mycket respekterad person. Allra helst skulle jag vilja jobba med honom:)

John Romero. Behöver jag ens motivera varför?

Medlem

Sid Meier


signatur

Rock n Roll

1
Skriv svar