Processorfläkten går upp i högvarv

Medlem
Processorfläkten går upp i högvarv

Hej,

Har ännu ett problem med min nyligen ihopsatta dator. Någon dag efter att jag hade satt in mina ny komponenter och bytt kylpasta gick processorfläkten upp i högvarv och temperaturen steg till över 100 grader, det gick dock över på några sekunder, precis som att jag hade startat upp något krävande program. Det hände ett antal gånger så jag antog att fläkten inte satt helt åtskruvad, så jag öppnade upp datorn och kände då att den satt lite löst så jag skruvad åt den så hårt jag kunde. Efter det fungerade det bra i två dagar, tills idag.

Förut gick fläkten, som sagt, upp i högvarv och temperaturen steg men sedan gick det över nästan lika snabbt som det uppstod, nu är det dock lite annorlunda. Nu går fläkten upp i högvarv, SpeedFan visar att temperaturen ligger på -99 grader och sedan det händer det inget mer. Det går inte över.

Processorn är en Intel Pentium 4 3,0GHz (Prescott) och fläkten är en Cooler Master (stock-kylning).

Vad kan vara fel?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

jag skulle tro att templäsningen ballat ur. är det en termistorstyrd fläkt eller hanteras det via moderkortet?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

jag skulle tro att templäsningen ballat ur. är det en termistorstyrd fläkt eller hanteras det via moderkortet?

Antar att det är via moderkortet.

Öppnade upp datorn igår och bytte kylpasta ännu en gång för att se om det kan ha varit det som spöka. Borttagningen av den gamla pastan gick fint, la på en liten klick ny pasta och tryckte sedan på kylflänsen, skruvade på fläkten och såg till att allting satt åt.

Hade på datorn ett att antal timmar i går kväll/natt och det flöt på bra, låg rätt stabilt på 50 grader, stängde sedan av den innan jag skulle sova. Satte på den igen imorse innan jag gick till skolan och lät den stå på ända tills jag kom hem. Stängde av den och satte sedan på den igen efter c:a 2 timmar. Den startade upp helt normalt och allting verkade flyta på bra. Surfade runt lite och öppnade sedan Harpan, då steg temperaturen upp i över 100 grader och fläkten gick återigen upp i högvarv. Den snurrade på i någon minut sedan sjönk temperaturen ned i c:a 50 grader igen. 10 minuter senare steg den upp i över 100 grader igen i någon minut. Nu har den dock legat rätt stabilt på 47 grader i c:a 20 minuter.

Jag vet att det tar ett tag innan kylpasta blir "inbränd" men det ska väl ändå inte bli så att datorn stiger upp i över 100 grader utan någon direkt belastning? Får se vad som händer nu.

Vad kan det vara för krångel om det inte är kylpastan?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

eftersom du bytt kylpasta så borde man (om du gjort någorlunda rätt) kunna utesluta kylningsfel. då återstår att tempmätaren gått åt helvette som soya sa. dessutom gissar jag på att din processor skulle vara ganska stendöd om den verkligen gått upp till 100 grader flera gånger?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Både Speedfan och Everest kan ha problem med att hitta rätt temperaturer, moderkortet kanske inte finns i deras register eller dylikt. Kanske har programmet du använde samma problem? Kolla vad temperarturen är i BIOS.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

jo, så kan det vara. men min erfarenhet är att när programmen visar fel är temperaturerna helt galna - hela tiden.

edit: testade precis, jag är en idiot...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jo, tycker ju att den borde ha varit rätt stekt om den verkligen gått upp i över 100 grader men det är som sagt endast Speedfan och Everest jag har kollat temperaturen med. Angående tempmätaren, går det att fixa på något sätt eller är det kört?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Om CPUn är 100C så borde väl datorn rimligtvis ha lagt av? Alltså faller temperaturen på sin egen orimlighet :), eller har jag fel?

Edit:
Har du en C2D? Kollade precis upp detta "problemet" igår faktiskt. Kika in in i BIOS så ska du se att det står 38C

Edit2: Fixat svenskat stavn.
Edit3: Glömde


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

om det är fel på själva tempmätaren går det inte att göra så mycket.

om det är programmet det är fel på så är det bara att ställa in det rätt. du kan ju alltid testa att ändra "temperature sensor diode [nummer som är processorn, 1,2 eller 3]" till någon av de andra diod-typerna och se om du får några "bättre" värden. fast det ger ju inget definitivt svar.

på min burk ska det vara PII diode. när jag ändrar till Thermistor får jag temperaturer som påminner om dina.

Skrivet av PaddanL:

Om CPUn är 100C så borde väl datorn rimligtvis ha lagt av? Alltså faller temperaturen på sin egen orimlighet :), eller har jag fel?

Skrivet av Hwergelmer:

eftersom du bytt kylpasta så borde man (om du gjort någorlunda rätt) kunna utesluta kylningsfel.

jag håller med

Skrivet av PaddanL:

Edit:
Har du en C2D? Kollade precis upp detta "problemet" igår faktiskt. Kika in in i BIOS så ska du se att det står 38C

Skrivet av mr.bear:

Processorn är en Intel Pentium 4 3,0GHz (Prescott) och fläkten är en Cooler Master (stock-kylning).


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Skruvade lite till på fläkten i lördags och efter det fungerade den bra, låg mycket stabilt på 48 grader, så jag trodde att jag fixat det. På kvällen återuppstod dock problemet än en gång. Fläkten går upp i högvarv och låter som ett riktigt monster. BIOS känns väldigt begränsat när det kommer till inställningar m.m., antar att det har något att gör med att det är en Hem-PC. Kan inte ens hitta något som ens påminner om ordet temperatur i BIOS så den exakta temperaturen lär bli svårt att ta reda på.

När den går upp i högvarv visar Speedfan -99 grader och i Everest försvinner CPU:n från sensor-fönstret.

Börjar bli lite smått sur, känns som att jag har pungat ur över 5000kr helt i onödan. Kunde lika gärna ha lagt undan de pengarna på ett nytt system.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

jag trodde jag redan gett förslag på både felorsak, och implicit även lösning?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

jag trodde jag redan gett förslag på både felorsak, och implicit även lösning?

Skrivet av Hwergelmer:

om det är fel på själva tempmätaren går det inte att göra så mycket.

Det enda man kan göra då är väl att köpa nytt moderkort?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

eh, nej? man använder en thermistorstyrd fläkt och stänger av moderkortets fläktstyrning; antingen stänger man av det i bios, eller kopplar helt enkelt direkt till nätdelen eller ett fläktuttag som inte har variabel spänning.
allra enklast är ju att koppla in en resistor i serie med fläkter som håller den nere på acceptabel ljudnivå, om det går hantera värmeförlusten.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

eh, nej? man använder en thermistorstyrd fläkt och stänger av moderkorets fläktstyrning; antingen stänger man av det i bios, eller kopplar helt enkelt direkt till nätdelen eller ett fläktuttag som inte har variabel spänning.
allra enklast är ju att koppla in en resistor i serie med fläkter som håller den nere på acceptabel ljudnivå, om det går hantera värmeförlusten.

[stupid]...och var hittar man en sådan fläkt?[/stupid]


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

http://www.webhallen.com/prod.php?id=20401
finns även betydligt billigare, exepelvis från arctic cooling. prova gratisalternativet först.
btw, 5v, 7v och 12v går plocka direkt från närdelen utan seriemotstånd.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Skulle det gå lika bra med en Noctua NF-R8? Prövade nämligen precis men det hände inget speciellt. Kopplade den direkt till nätaggregatet. Allting gick igång men jag fick inte upp någon blid på skärmen.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av mr.bear:

Kopplade den direkt till nätaggregatet. Allting gick igång men jag fick inte upp någon blid på skärmen.

kan vara så att ditt bios är inställt på att inte starta om cpu-fläkten inte är ikopplad...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

då får man luras...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Stängde av "Fan control" i BIOS och fick då igång datorn med Noctua-fläkten. Känns som att fläkten som satt på innan kylde bättre, var en oval 92mm och jag skulle ju helst vilja kunna se den korrekta temperaturen.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Kolla i BIOS. Då ser du temp i idle, sen lägger du på typ 10 grader för att se under load Förutsatt att fläkten fungerar som den ska :).
Att stänga av fan Control är inte farligt vad jag kan förstå


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Kolla i BIOS. Då ser du temp i idle, sen lägger du på typ 10 grader för att se under load Förutsatt att fläkten fungerar som den ska :).
Att stänga av fan Control är inte farligt vad jag kan förstå

Som jag skrev tidigare kan jag inte se temperaturen i BIOS. Har kollat igenom de fåtal menyer som finns ett antal gånger men jag hittar ingenting som ens påminner om någon slags temperatur.

EDIT: Om jag nu verkligen skulle vilja kunna se temperaturen finns det något sätt att fixa problemet? Aja, men ni är rätt säkra på att det är tempsensorn som är kass? Om det bara är den får jag köpa mig en ny fläkt och hoppas att allt går bra efter det.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

om det är programmet det är fel på så är det bara att ställa in det rätt. du kan ju alltid testa att ändra "temperature sensor diode [nummer som är processorn, 1,2 eller 3]" till någon av de andra diod-typerna och se om du får några "bättre" värden. fast det ger ju inget definitivt svar.

det som talar emot att detta skulle hjälpa är att fläkten går upp i högvarv, men det kan vara värt ett försök. kan ju eventuellt vara speedfan som jävlas med fläkten också.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Har stängt av SpeedFan men det blir ingen skillnad. Har försökt att kollat tempen i Everest men där visar den inte ens CPU:n under sensorer. Vet inte om SpeedFan ligger och spökar i bakgrunden men det tror jag väl inte att det gör? Hittar btw inga inställningar som "temperature sensor diode" i SpeedFan (är det där du menar att inställningarna ska finnas?).


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

hwergelmer fläktstyrning sköts av bios i de allra flesta fall, och nästan med säkerhet i just detta fall.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

...och i BIOS kommer jag inte åt någonting som har något med fläkten att göra förutom att sätta på och stänga av "Fan control".


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

... och det är ju precis det funktionen skulle heta.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av mr.bear:

Har stängt av SpeedFan men det blir ingen skillnad. Har försökt att kollat tempen i Everest men där visar den inte ens CPU:n under sensorer. Vet inte om SpeedFan ligger och spökar i bakgrunden men det tror jag väl inte att det gör? Hittar btw ingan inställningar som "temperature sensor diode" i SpeedFan (är det där du menar att inställningarna ska finnas?).

om problemet kvarstår när speedfan är avstängt kan du bortse från min ide...

Skrivet av nolimitsoya.:

hwergelmer fläktstyrning sköts av bios i de allra flesta fall, och nästan med säkerhet i just detta fall.

jo jag vet, det tyckte jag framgick i det jag skrev. var bara ett sista test jag tyckte man kunde göra (speciellt eftersom speedfans ursprungliga syfte var att styra fläktar)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

... och det är ju precis det funktionen skulle heta.

Men det hjälper inte mig med att få sensorn att vissa korrekt temperatur på processorn. Det gör ju att moderkortet kan styra fläktens varvtal beroende på temperaturen i chassit.

Aja, får bli köp av ny processorkylning.

Att bara trycka på en chassifläkt istället för den ovala processorfläkten känns inte riktigt bra, känns som att det kyler mindre, så frågan är vad ska man ha för ny kylning. Tycker det känns som jag har väldigt lite plats för en ny stor fläkt i mitt chassi. Känns som det är på håret med den skiten jag har i nu. Allting är (inkl. "tunneln") c:a 10x10x15 cm (längd, bredd, höjd) och det är rätt precis att det går att sätta på sidan av chassit.

Bild 1
Bild 2

Vad skulle ni rekommendera för något?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

1
Skriv svar