Hjälp: Köpa nya delar till burken..

Medlem
Hjälp: Köpa nya delar till burken..

Tjena!

Jag ska snart uppdatera min dator inför de mer krävande spelen som släpps snart, och skulle behöva hjälp från er.. har själv ingen aning om vad som passar till vad osv.

Min dator just nu:

- Intel Pentium 4, 2400 MHz
- RAM 1536 MB
- Nvidia GeForce 6200 256 MB
- Hårddisk 80 GB

Det jag vill uppdatera är moderkortet, processorn och grafikkortet. För runt 5000kr högst.

Har en fråga om RAM Minne också. Måste man byta ut RAM minnet också om man byter moderkort från AGP till PCI?

Krav:

Priset runt 5000 kr, Måste klara Crysis plus andra kommande spel flytande.

Tack på förhand!!!
MvH/ Walt


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

det bästa alternativet just nu är Intels c2d och de använder ddr2-minnen, så då måste du köpa såna också. ett alternativ kunde vara en AMD med socket 939 om du absolut vill behålla de minnen du har nu...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Ramminnet har inget med AGP eller PCI-e att göra. Moderkortet du ska köpa måste klara av de minnen du har nu om du inte vill köpa nya.
Du kan inte få en dator som klarar Crysis flytande för 5000 kr. I alla fall inte i DX10 som spelet är gjort för. Billigaste DX10 kostar väl typ 3900 kr typ.
Vänta tills Crysis släpps och köp grejer då. Kommer väl inte förrens i juni typ, så du kanske hinner spara ihop några tusen till plus att priserna på saker sjunker.

Att köpa en dator idag för att spela Crysis i sommar är dumdristigt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av WaltX:

Tjena!

Jag ska snart uppdatera min dator inför de mer krävande spelen som släpps snart, och skulle behöva hjälp från er.. har själv ingen aning om vad som passar till vad osv.

Min dator just nu:

- Intel Pentium 4, 2400 MHz
- RAM 1536 MB
- Nvidia GeForce 6200 256 MB
- Hårddisk 80 GB

Det jag vill uppdatera är moderkortet, processorn och grafikkortet. För runt 5000kr högst.

Har en fråga om RAM Minne också. Måste man byta ut RAM minnet också om man byter moderkort från AGP till PCI?

Krav:

Priset runt 5000 kr, Måste klara Crysis plus andra kommande spel flytande.

Tack på förhand!!!
MvH/ Walt

Om du ändån ska köpa ett nytt moderkort så kan du ju köpa ett så att en core 2 duo preocessor passar (socket 775)

intel core 2 duo e6400 1995:-
ati radeon x1950 256 1750:-
moderkort kan jag inte så bra så det överlämmnar jag till någon annan.
Men skaffa pci-express inte pci !

Men det är 1295:- lvar till ett om ud skulle hålla dig inom 5000:-

Vet inte om det klarar crysis för det kanske behöver ett dx10 kort !


signatur

Intel C2D e6600 8800gts 640mb 2048mb dddr2 pc6200 4*400gb saus p5w dh deluxe aspire x-navigator 550W

Medlem
Skrivet av Hoegan:

Om du ändån ska köpa ett nytt moderkort så kan du ju köpa ett så att en core 2 duo preocessor passar (socket 775)

intel core 2 duo e6400 1995:-
ati radeon x1950 256 1750:-
moderkort kan jag inte så bra så det överlämmnar jag till någon annan.
Men skaffa pci-express inte pci !

Men det är 1295:- lvar till ett om ud skulle hålla dig inom 5000:-

Vet inte om det klarar crysis för det kanske behöver ett dx10 kort !

moderkortet skulle kunna vara ett p5b tex. men 1295:- räcker inte till både moderkort och minnen


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

tjenare! Jag tycker absolut att du ska satsa på Intels nya mästerverk Core duo 2. Här är vad jag tycker att du ska skaffa:

*Intel Socket 775 Pci-E moderkort, spelar inte så stor roll vad du väljer det är väl mest vilket företag som man förlitar sig på och vad man är van vid sedan tidigare och vilka klock möjligheter kortet har.

*Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB

*PowerColor Radeon X1950XT 256MB GDDR3, PCI-Expres

Processorn är riktigt bra och har gudomliga överklocknings möjligheter. Du får inte någon bättre CPU för dom pengarna.

Grafikkortet är ett av det mest prisvärda kortet i förhållande till prestanda som finns ute, har även rekommenderats av Tomshardware som nr1 för kort i den prisklassen. Om det skulle vara så att du verkligen vill stanna med Geforce ja då är detta kort också mycket bra, lite sämre än x1950xt kortet då:
XFX GeForce 7900GT 470M 256MB GDDR3 Lite , PCI-Express

Skrivet av WaltX:

Har en fråga om RAM Minne också. Måste man byta ut RAM minnet också om man byter moderkort från AGP till PCI?

Inte nödvändigt vis men om ditt nya moderkort inte stödjer den typ som du har nu blir du tvungen att byta.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av Hoegan:

Vet inte om det klarar crysis för det kanske behöver ett dx10 kort !

Det kommer att gå mycket bra då Crysis även går att köra i dx9 utan problem.

Skrivet av Hoegan:

Du kan inte få en dator som klarar Crysis flytande för 5000 kr

Vad snackar du för dynga? Han kommer mycket väl att kunna spela Crysis med e6400 och ett x1950xt, utan problem, kanske dock inte på allra maximum inställningar. Däremot blir han tvungen att köra i dx9 mode som jag skrev innan.

Skrivet av Hoegan:

I alla fall inte i DX10 som spelet är gjort för.

Jag ska säga dig att spelet fungerar precis lika bra i dx9 mode som dx10. Det som skiljer sig är den visuella kvaliteten, antalet partiklar i luften så som rökpartiklar osv plus lite annat...

Ta reda på lite mer fakta innan du miss leder grabben, inte så värst bra ide att snacka och informera andra om man inte vet vad som är sant...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

detdär har inte jag skrivit laxen.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Opps sorry, ska ändra det med en gång


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

haha, jag han minsann se ditt första inlägg innan du tog bort det


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Aww man, du vet även solen har sina fläckar


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av Laxen:

tjenare! Jag tycker absolut att du ska satsa på Intels nya mästerverk Core duo 2. Här är vad jag tycker att du ska skaffa:

*Intel Socket 775 Pci-E moderkort, spelar inte så stor roll vad du väljer det är väl mest vilket företag som man förlitar sig på och vad man är van vid sedan tidigare och vilka klock möjligheter kortet har.

*Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB

*PowerColor Radeon X1950XT 256MB GDDR3, PCI-Expres

Processorn är riktigt bra och har gudomliga överklocknings möjligheter. Du får inte någon bättre CPU för dom pengarna.

Grafikkortet är ett av det mest prisvärda kortet i förhållande till prestanda som finns ute, har även rekommenderats av Tomshardware som nr1 för kort i den prisklassen. Om det skulle vara så att du verkligen vill stanna med Geforce ja då är detta kort också mycket bra, lite sämre än x1950xt kortet då:
XFX GeForce 7900GT 470M 256MB GDDR3 Lite , PCI-Express

Skrivet av WaltX:

Har en fråga om RAM Minne också. Måste man byta ut RAM minnet också om man byter moderkort från AGP till PCI?

Inte nödvändigt vis men om ditt nya moderkort inte stödjer den typ som du har nu blir du tvungen att byta.

Tack Laxen! :heart:
Så får det bli, moderkortet återstår bara..


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

ska du klocka eller inte?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jag säger ändå: Vänta! Finns risk för att nätagget du har inte klarar av det och så måste du lägga ut mer för det osv. Stressköp inte några delar och hoppas på det bästa, speciellt inte när det är flera månader tills spelet du vill spela kommer. Om 5 månader kommer det finnas bättre och billigare grejer än det gör nu.
Köp inget nu om du inte är i stort behov av det.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Laxen Jag har heller inte skrivit det ! :@ jag skrev

"Vet inte om det klarar crysis för det kanske behöver ett dx10 kort !"

sen så har jag inte skrivit :

Du kan inte få en dator som klarar Crysis flytande för 5000 kr

I alla fall inte i DX10 som spelet är gjort för.
'


signatur

Intel C2D e6600 8800gts 640mb 2048mb dddr2 pc6200 4*400gb saus p5w dh deluxe aspire x-navigator 550W

Inaktiv

Nepp det är det JAG som skrivit Det andra uttalandet alltså.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

haha nu blev det rörigt vi glömmer det så blir allt skitbra blev lite OT här (a)


signatur

Intel C2D e6600 8800gts 640mb 2048mb dddr2 pc6200 4*400gb saus p5w dh deluxe aspire x-navigator 550W

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Jag säger ändå: Vänta! Finns risk för att nätagget du har inte klarar av det och så måste du lägga ut mer för det osv. Stressköp inte några delar och hoppas på det bästa, speciellt inte när det är flera månader tills spelet du vill spela kommer. Om 5 månader kommer det finnas bättre och billigare grejer än det gör nu.
Köp inget nu om du inte är i stort behov av det.

Jojo, hade inte tänkt att köpa det nu heller. Men i februari/mars någongång..


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Försök spara så mycket som möjligt så länge som möjligt. Om det främst är Crysis du ska spela så är det nog värt att ha ett DX10-kort.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Försök spara så mycket som möjligt så länge som möjligt. Om det främst är Crysis du ska spela så är det nog värt att ha ett DX10-kort.

Nej, det kommer jag absolut inte slösa pengar på. DX9 och DX10 är nästan ingen skillnad alls i Crysis, bara små små detaljer som jag lungt klarar mig utan.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Ok om du säger det så. Då kan du ju plocka upp ett fint DX9-kort av nån som byter till DX10 till ett hyffsat pris då kanske. Lycka till


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

8800GTS ska väl komma ut(Februari) i en variant med halva minnet, och det skulle kosta runt 2500~

(Tror jag läste det på sweclockers.)


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

nj
Medlem
Skrivet av Zelaxe:

8800GTS ska väl komma ut(Februari) i en variant med halva minnet, och det skulle kosta runt 2500~

(Tror jag läste det på sweclockers.)

2200:- exkl moms var väl det rekommenderade priset så det lär väl landa på närmre 3000:- för slutkund.
Däremot så är ju även en 8600-serie på gång som verkar rätt intressant, SweClockers skrev en nyhet om dem häromdagen som nog kommer landa kring 1500-2500:- för slutkund beroende på modell och märke.

Medlem

Du läste rätt, men den kommer att gå under 8600 serien. Där av det lägre priset. Antar att det blir 8600gt och 8600ultrar...
källa

Waltx: ett nätaggregat på över 500W är att rekommendera.
Antec P180B Är en av dom dator lådor som har bäst kylning till ett väldigt förmånligt pris. Sweclockers.com har gjort ett test på lådan och den fick väldigt bra betyg.

Ett 500w nätagg får du för mellan 500 - 1000 kr detta nätagg är det som sitter i min burk, mycket stilren och snygg, djupblå klar lack och blå neon dioder inuti som lyser snyggt i mörkret, tyst och kraftfull är den. Men den kostar nästan 900 kr så smakar det så kostar det som sagt. Har dock för mig att det var billigare när jag köpte den, typ runt 600 kr.

Annars finns det billigare alternativ som funkar minst lika bra ändå

GLHF! att köpa ny dator är grymt kul... pilla, plocka, fixa, benchmarka, hela kittet
Själv ska jag köpa en ny CPU här framöver, multitasking är ovärderligt...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

nj
Medlem
Skrivet av Laxen:

Du läste rätt, men den kommer att gå under 8600 serien. Där av det lägre priset. Antar att det blir 8600gt och 8600ultrar...
källa

Njae, Zelaxe syftar på ett billigare 8800GTS som har 320MB minne istället för 640MB som kan tänkas dyka upp under februari vilket bla går att läsa om här.

Medlem

okej


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Laxen är det inte bättre att köpa en e6300, E6300 och E6400 skiljer säg väl bara klockningen på eller??:\


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Japp så är det nog. E6300 och E6400 är samma och E6600 och E6700 är väl samma skulle jag tro :).


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem

Till en början så var alla Core 2 Duo E6x00-processorer samma kärna (vad jag kan minnas), dock så hade E6300/6400 2MB L2 cache avstängt, om denna på något sätt går att aktivera vettetusan.
Läste dock något om att Intel ska ha börjat (eller kommer börja) tillverka E6300/6400 med enbart 2MB L2 cache för att få ut fler processorer/waffer.

Medlem
Skrivet av nj:

dock så hade E6300/6400 2MB L2 cache avstängt, om denna på något sätt går att aktivera vettetusan.

och vad menas med det?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

12
Skriv svar