Chassifläktarna går inte?

Exx
Medlem
Chassifläktarna går inte?

Tjenare såhär på morgonkvisten har jag upptäckt ett litet problem, nämligen att ingen av de två chassifläktarna snurrar på mitt Coolermaster-chassi. Den låter som vanligt, så de har nog aldrig fungerat.
Har varit i BIOS och kollat, försökt starta dem (manuell fläktkontroll, 100%), men det har inte gått. Det står i BIOS att de står still också (fanspeed 0%)

Jag har öppnat burken och kollat, och sladdarna verkar vara ikopplade.

Är det någon som har några ideer? Hårdvara/mjukvara? Mitt moderkort är ett GeForce 680i SLi.

Tacksam för all hjälp

/Eric

Inaktiv

Kan du koppla de till nätagget direkt så är ju det en lösning. Behöver du fläktarna?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Exx
Medlem

Tja, jag vet inte riktigt. Burken är väl kanske lite varm, grafikkortet framför allt, men det är ett 8800GTS, och de går jävligt varma.

Men om jag kopplar dem till nätagget kommer de vara igång hela tiden va? Hur skulle jag göra det isf? Finns det någon guide någonstans kanske?

nj
Medlem
Skrivet av Exx:

Tja, jag vet inte riktigt. Burken är väl kanske lite varm, grafikkortet framför allt, men det är ett 8800GTS, och de går jävligt varma.

Men om jag kopplar dem till nätagget kommer de vara igång hela tiden va? Hur skulle jag göra det isf? Finns det någon guide någonstans kanske?

Jo, de kommer alltid snurra, en del nätagg har särskilda molex-kontakter för inkoppling av fläktar som varierar spänningen som matas till kontakten beroende på hur varmt nätagget är.
För att koppla in en fläkt med trepinskontakt till nätagget så finns det omkopplare så du kan koppla in dem till en molex istället.

1
Skriv svar