Billigt grafikkort som pallar 1080, passivt kylt.

Medlem
Billigt grafikkort som pallar 1080, passivt kylt.

Hej!

Mitt Leadtek 6800 GT har gett upp, alla spel och program som kräver någon hårdvaruaccelleration leder till massor av artefacts och liknande. Jag vet inte vad som utlöste det exakt men jag testade att sänka fläkthastigheten med min fanmate och då uppstod det artefakter för första gången men temperaturen var inte mer än 58 grader enligt Everest vilket är rätt normalt.

Hursomhelst, när jag på sikt uppgraderar min dator har jag tänkt köpa ett 8800 GTS eller motsvarande men hade alltså tänkt vänta med detta. I samband med uppgraderingen tänkte jag bygga en HTPC av min gamla hårdvara (i signaturen) och om jag nu ändå måste köpa ett nytt grafikkort till HTPCn kan jag lika gärna köpa det nu som att köpa ett 8800 GTS. För helt ärligt är det ju inte precis det perfekta tillfället att köpa nytt grafikkort, iallafall inte om man hade tänkt vänta på de nya 8800-modellerna och kanske tom R600-korten.

Så, jag behöver tipps på billiga och hemskt gärna passivt kylda kort som klarar av 1080-upplösta filmer osv. Enligt Apple så bör ett sådant kort ha minst 256 MB ram så inget under 256 är av intresse. Just det, PCI-express ska det vara såklart.

Jag är inte så insatt i "low-end"-korten eftersom jag inte hade tänkt köpa ett på ett bra tag men nu blev det plöstligen bråttom, jag har dock några förslag:

7300GT 256MB DDR2, Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV-Gaming

7600GS 256MB Passive, PCI-Express, DDR2, "BP7600GS-256-TV-DVI

Gainward GeForce 7300GT 256MB DDR2, PCI-Express, "BP7300GT-256-TV-DVI (detta verkar klara HDTV, eller hur?)

Hjälp mej! Kom med fler förslag!


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Du kan få ett 7600GT för bara 150kr mer än GS.

Medlem

Jo, men jag är som sagt på jakt efter billigaste möjliga kort som pallar att visa filmer i HD-format. Jag är alltså inte ute efter maximal prestanda utan bara lagom mycket till lägsta möjliga pris. Det d'r kortet är inte ens passivt kylt dessutom...


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Vad för slags HD-film hade du tänkt att kika på? Tänkte du bygga den för att t.ex. senare installera en Blu-ray/HD-DVD-spelare i den och spela upp sådana filmer? Eller är det nerladdade HD-filmer i H.264-format som gäller?

Just för HTPC-maskiner ser framtiden lite luddig ut om du vill kika på köpt HD-media, speciellt om du hade tänkt använda t.ex. Vista, som använder sig av minst sagt drakoniska kopieringsskyddsfunktioner. Då behöver du ett grafikkort som specifikt stöder Vista-specifikationer, samt en TV/projektor som även den stöder detta.

Även andra komponenter, såsom RAM-minne och ljudkort kan möjligtvis inte fungera; för upptäcker Vista t.ex. en spänningsskiftning (som förekommer i större utsträckning i äldre/billig hårdvara) så kan det få för sig att du försöker göra något otillåtet, och startar om ditt grafikkort som en skyddsåtgärd.

Lite att tänka på kanske. Inget vi behöver oroa oss för under den allra senaste framtiden, men något att ha i bakhuvudet.

Ber om ursäkt att jag inte har något svar på din fråga

Medlem

Jag har inga planer alls på att köra vista på en framtida HTPC utan det blir Windows Media Center eller motsvarande gratis-program. Övrig hårdvara kommer vara en AMD 64 3500+, 1 gig DDR-ram och någon hårddisk, inbyggt ljudkort på moderkortet. Jag skulle tro att det förblir främst H.264-format som kommer visas på TVn och så tar jag frågan om HD-DVD/Bluray senare. Jag tror att jag har hittat ett kort som borde fungera fint, ett Gainward GeForce 7300GT 256MB DDR2, PCI-Express, Extreme HD-ready. 895 kr på JME data.

Jag vill inte ens tänka på vad det skulle krävas för att bygga en HTPC som köra Vista, dyrt skulle det bli iallafall...


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

Hm um GT-kortet är ju egentligen väldigt mycket värt den extra hundring det kostar så allt annat vore en dålig affär. När det gäller kylningen bör du i alla fall ha någon form av fläkt på den passiva


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag har redan köpt ett 7300, 256 mb, HDMI, passivt och har inga planer på att sätta en fläkt på ett passivt kylt grafikkort, det är ju minst sagt kontraproduktivt för att inte säga dumt. Om ni läst inlägget hade ni sett att jag inte var på jakt efter maximal prestanda utan efter ett billigt kort, passivt kylt med 256 mb ram som pallar HD-upplösningar.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

nj
Medlem
Skrivet av Langos:

Jag har redan köpt ett 7300, 256 mb, HDMI, passivt och har inga planer på att sätta en fläkt på ett passivt kylt grafikkort, det är ju minst sagt kontraproduktivt för att inte säga dumt. Om ni läst inlägget hade ni sett att jag inte var på jakt efter maximal prestanda utan efter ett billigt kort, passivt kylt med 256 mb ram som pallar HD-upplösningar.

Lite beroende på hur varmt det är i chassit, dess storlek, etc så kan det vara ett måste att ha iaf någon chassifläkt som hjälper till att kyla ett grafikkort som bara är utrustad med en passiv kylfläns.

Medlem

Jag har ett Antec P180 med en fläkt där bak och en fläkt på processorn, vi får väl se hur varmt det blir när det är på plats.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

nj
Medlem
Skrivet av Langos:

Jag har ett Antec P180 med en fläkt där bak och en fläkt på processorn, vi får väl se hur varmt det blir när det är på plats.

I ett såpass stort, och luftigt, chassi så ska det inte vara något problem.
Däremot med mindre HTPC-chassin så kan det vara värt att se över kylningen med ventilationsfläktar och så då det är lite mindre gott om utrymme i sådana och en passiv fläns värms upp rätt fint när datorn är igång under längre tider.

Inaktiv

Yepp har pulat med hårdvara sedan 1990 och kört en uppsjö av passiv/aktiv kylning. Visst kan man tycka att det räcker med passiv men det är ju också en tidsfråga. Håller det en månad eller tio? Av den anledningen rekommenderar jag en kombination. Min erfarenhet visar att passiv kylning i de flesta fall åtminstone på längre sikt inte är tillräckligt. Utifrån min bakgrund som elektronikingenjör vet jag att nästan samtliga produkter är för dåligt kylda när de säljs till slutkund


signatur

Bra kylning IsTheShit

nj
Medlem
Skrivet av unix:

Yepp har pulat med hårdvara sedan 1990 och kört en uppsjö av passiv/aktiv kylning. Visst kan man tycka att det räcker med passiv men det är ju också en tidsfråga. Håller det en månad eller tio? Av den anledningen rekommenderar jag en kombination. Min erfarenhet visar att passiv kylning i de flesta fall åtminstone på längre sikt inte är tillräckligt. Utifrån min bakgrund som elektronikingenjör vet jag att nästan samtliga produkter är för dåligt kylda när de säljs till slutkund

Själva kylaren kan i många fall vara tillräcklig, däremot så är den kylpasta som sitter mellan GPU:n och kylflänsen för tjock, dåligt applicerad, dålig kvalité på kylpastan eller liknande.
Märker man av höga temperaturer så kan en kontroll av den (och möjligen utbyte mot tex någon av Arctic Silvers pastor) vara värd det iom bara det kan sänka temperaturen rätt rejält.

Inaktiv

Skillnaden mellan "vanliga normala" pastor ger bara någon grads skillnad när de är korrekt applicerade. Dessutom har man tydligen kommit fram till att även om det kommer en "bättre" pasta i framtiden kan den inte ge mer än ytterligare någon grads förbättring. När det gäller det som är applicerat på fabrik/i butik så är det mycket riktigt som nj säger ojämt, för tjockt och ibland ser det ut som lim utblandat med vatten. Det första är alltså att ta bort kylningen och titta hur det ser ut. Vid rengöring akta för att bilda repor = Omedelbart högre temperatur. Sedan är det så att pasta leder dåligt och det man är ute efter är att fylla porer, eftersom luft leder ännu sämre. Med tanke på detta ska det vara ett tunnt lager jämt fördelat. Ett tjockt lager ger alltså högre temperatur, nackdel. Ta även bort spillet runt om eftersom detta isolerar värmen


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar