Inaktiv
Svart - Lagg

Min plågoande har kommet med fler hinder, som pricken över i:et nu när jag ändå är störtsjuk.

Jaja - min skärm blir svart ibland, och laggar till några sekunder, när musik / andra ljud är på så upprepas senaste ljudet innan laget jättesnabbt (som en repad skiva) några sekunder.
Detta är sjukligt irriterande och jag förstår inte felet. Jag har en helt nyköpt CPU, likaså fläkt, grafikkort, chassifläkt, chassi, och minnen.

När jag spelade World of Warcraft lite så började det hela med lite artifakter (?) och ökade till detta.
Nu är CPU tempen 41-42 grader ute i windows (:S)
Vet inte om det är ovanligt högt eller inte.

Vad kan vara felet och vad ska jag göra åt saken?

Tack på förhand!


signatur

That is that, that that is doing!

Inaktiv

CPU-temp på 41-42 i windows är inte lågt, men inte farligt högt heller tror jag. Kolla vad den är när du spelar.
Problemet låter mer grafikkortsrelaterat, grafiska artifakter beror oftast på temperaturen. Vad håller grafikkortet när du spelar? Är det passivt kylt?
Specs på dator inklusive temperaturer kan vara intressant att känna till.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Mitt grafikkortstemperatur är 80+ i windows (vad jag sett efter jag skaffade programmet)
I WoW så ökar den till 90+ medans cpun håller sig på en stabil nivå, dvs ungefär 44c.
Mitt grafikkort är ett dåligt PCI-e kort utan fläkt men med någon form av kylningsanordning.
Jag tog förgivet att kortet skulle klara att datorn åtminstånde var igång med lite musik på.


signatur

That is that, that that is doing!

Inaktiv

Då kan vi nog konstatera att det är just grafikkortet som sabbar för dig. Köp en fläkt till den så klarar den sig nog bättre. Borde inte kosta med än en hundring eller två.
Det kan även bli bättre om du får igång cirkulationen i burken bättre. Passivt kylda kort är än mer beroende av bra luftflöde än andra lösningar. Ett stycke chassifläkt eller två skulle alltså inte skada heller.

Fast 80C i idle är väldigt högt ändå :S Säker på att den lilla existerande kylningen sitter som den ska? Kylpasta?
Ett råd är att inte spela mer förrens du ordnat värmeproblemet, kortet kan pajja helt och det är inte så spännande, även om du då blir tvungen att köpa nytt och då förmodligen bättre ;).


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Jo jag misstänkte att det var grafikkortet, iom att det flytit på i några dagar tills jag testade lite WoW, men nu är det nog ganska bekreftat - tack

Jag har en chassifläkt redan, går inte att stoppa in fler i mitt chassi inte vad hag sett iaf.
Jag ska glo runt lite efter en fläkt till kortet.. får vi se hur bra mina tekniska kunskaper lyckas denna gång!

Tacktack.

Edit: ska jag bara använda en chassifläkt på kortet eller finns det speciella fläktar för sånt här och isf var?


signatur

That is that, that that is doing!

Medlem

Ta en titt här


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Passar denna till mitt grafikkort? (dvs detta http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329282 )

Edit: fixade länken.


signatur

That is that, that that is doing!

nj
Medlem
Skrivet av Magic Mushroom:

Passar denna till mitt grafikkort? (dvs detta http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329282 )

Edit: fixade länken.

Den där fläkten är gjord speciellt för Zalmans gamla ZM80C-HP-kylare för att förbättra dessa kylförmåga några snäpp.
Kan bli svårt att montera en lös fläkt på det där grafikkortet utan att modda lite, bästa lösningen skulle nog vara att försöka hitta en "arm" som man fäster inuti chassit i skruvarna som håller fast AGP/PCI/PCIe-kort alternativt metallstängerna som ser till att det är stängt i chassits baksida när inget kort sitter där som och sedan går det att fästa en fläkt i den "armen" och sätter den så den blåser över grafikkortet.
Vet dock inte om det säljs sådana "armar" längre, fanns dock för alla möjliga fläktstorlekar för något år sedan.

Inaktiv

Ok, så det finns inget sätt att pimpa den lite för att slippa artifakterna?

P.S körde med högsta upplösningen + bästa möjliga texturer osv och aa med mera på WoW. Drog ner allt till lägsta men då hade jag redan spelat ungefär en timme. Jag kan ju testa spela WoW nu när den kallnat lite och kolla om det går att spela.


signatur

That is that, that that is doing!

Inaktiv

signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem

Där var en sån jag tänkte på ja, glömde fullständigt bort att Zalman hade ett färdigt paket med arm+fläkt.
Letade efter dem lösa, men hittade inget

Inaktiv

Billigt som tusan också.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Fan va nice!
Men problemet återstår att det laggar fast i någon sekund, sen blir det svart och sen flyter det på :s.
Alla temperaturer är låga osv. (Detta problem uppenbarar sig ute i windows)
Funderar om det är nätaggregatet som är för dåligt iom att det bara är ett tillfälligt - dåligt märke - 350 watt typ.
Har beställt ett nytt av Cheiftec 400 watt.

Kanske inte är prisvärt?
Kom med förslag!


signatur

That is that, that that is doing!

nj
Medlem
Skrivet av Magic Mushroom:

Fan va nice!
Men problemet återstår att det laggar fast i någon sekund, sen blir det svart och sen flyter det på :s.
Alla temperaturer är låga osv. (Detta problem uppenbarar sig ute i windows)
Funderar om det är nätaggregatet som är för dåligt iom att det bara är ett tillfälligt - dåligt märke - 350 watt typ.
Har beställt ett nytt av Cheiftec 400 watt.

Kanske inte är prisvärt?
Kom med förslag!

Om det är det här nätagget du syftar på så skulle jag nog säga att FSP 400W är ett bättre köp. Mycket bättre värden på 12V-railarna bla (18A/18A på 12V1 och 12V2 jämfört med 14A/15A som Chieftec-nätagget har).
Går att hitta till lägre pris om du kikar lite på tex Prisjakt.

Inaktiv

Oj, länken funakde inte - men aa jag syftade på det =).
Hur många pins är det? Såg ingen information om antalet pins.

Men tror du att det kan påverka 'lagg-sen-svart'- problemet? <--alltså nätagget.

Tack för din tid.


signatur

That is that, that that is doing!

Inaktiv

felsök först, köp sen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem
Skrivet av Magic Mushroom:

Oj, länken funakde inte - men aa jag syftade på det =).
Hur många pins är det? Såg ingen information om antalet pins.

Men tror du att det kan påverka 'lagg-sen-svart'- problemet? <--alltså nätagget.

Tack för din tid.

Du måste kopiera en direktlänk på varornas sida på datorbutiken för att kunna länka direkt till varan

Osäker på om det ska vara anledningen till problemen, vet iofs inte vad du har för processor men ditt grafikkort är ju iaf inget direkt så strömkrävande iom det är rätt lågpresterande.
Märker du av om datorn läser en massa från hårddisken eller nått när det hackar till? Iofs så är att skärmen svartnar lite skumt...

Inaktiv

Alla temperaturer är låga säger du? Vad har du gjort sen sist? Köpte du armen med fläkt?
Att det svartnar till och sådär tycker jag låter som drivertrubbel om temperaturerna är ok. Mitt gamla 9200 betedde sig så när drivrutinerna bråkade och var i konflikt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Jag köpte detta paket och denna hårddisk.
Dessa saker kan ju inte hamna under stress ute i windows. I princip så borde ju ingenting göra det, men just nu flyter allt på ganska fint. Kan tänka mig att det är en kombination av dåligt presterande nätagg + mitt sketna grafikkort.


signatur

That is that, that that is doing!

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Alla temperaturer är låga säger du? Vad har du gjort sen sist? Köpte du armen med fläkt?
Att det svartnar till och sådär tycker jag låter som drivertrubbel om temperaturerna är ok. Mitt gamla 9200 betedde sig så när drivrutinerna bråkade och var i konflikt.

Vilka drivrutiner syftar du på?
Till grafikkortet? - Jag är hyfsat säker på att jag har de nyaste drivsarna.
Men rätta mig mer än gärna om jag har fel


signatur

That is that, that that is doing!

Inaktiv

Skrev du inte längst upp att grafikkortets temperatur var typ 80+ i idle och 90+ i spel? Sen skrev du att temperaturerna var låga och ok... Antog att du gjort något åt det och satt dit fläktar eller nått.

Problemen du har har med all säkerhet att göra med att grafikkortet blir för varmt, om temperaturen stämmer. Köp den där Zalmanarmen med fläkt och se om det blir bättre. Annars får du kanske skaffa ett kort med bättre kylning som dessutom är bättre än din nuvarande grill.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Jo asså, när jag sa "låga" så syftade jag på den temperaturen som delarna vanligtvis har, my bad.

Jag hade tänkt köpa zalman fläkten + arm imorrn direkt efter skolan. Iom att detta grafikkort bara köptes för att vara temporärt så ska jag byta så fort jag får mer pengar.
Hade tänkt mig ett klockvänligt kort med bra fläkt
Har du något annat kort i den prisklassen att rekomendera?


signatur

That is that, that that is doing!

nj
Medlem

För runt 1200 så är Geforce 7600GT ett bättre grafikkort än Radeon X1650Pro (som är jämförbart med "lillebror" Geforce 7600GS rent prestandamässigt).
För några hundralappar mer (1500-1700 kr) så finns Geforce 7900GS som har varit väldigt populärt bland överklockare då de ofta gott att överklocka rätt rejält. Som motsvarighet till det så finns Radeon X1950Pro från ATI. Kanske inte lika klockvänligt, men presterar i grundutförande bättre än GF7900GS.

Inaktiv

Jag har alltid varit GeForce supporter, men jag ägde ett 9800pro Ice-Q förut, och det var finfint :p.
Vi får se hur det blir, det lutar sig mer åt ett 7600gt kortet isf på grund av pengarbrist. <-- klockvänligt? (7600GS presterar nästan som GT?)
Märkerna på kortet, spelar de stor roll? Tänkte bara eftersom att 'Poin of Wievs' kort är billigare.


signatur

That is that, that that is doing!

nj
Medlem
Skrivet av Magic Mushroom:

Jag har alltid varit GeForce supporter, men jag ägde ett 9800pro Ice-Q förut, och det var finfint :p.
Vi får se hur det blir, det lutar sig mer åt ett 7600gt kortet isf på grund av pengarbrist. <-- klockvänligt? (7600GS presterar nästan som GT?)
Märkerna på kortet, spelar de stor roll? Tänkte bara eftersom att 'Poin of Wievs' kort är billigare.

Det finns vissa tillverkare som gillar att sälja "strypta" modeller (utan att något sådant är angivet om man inte börjar lusläsa speccarna på deras hemsidor), dock så har jag för mig Geforce 7600GT-korten är rätt besparade från sådant (7600GS-korten å andra sidan är en djungel där det kan skilja flera hundra MHz klockfrekvens mellan olika tillverkares kort). Sedan så finns det även tillverkare som utrustar sina kort med lite snabbare minnen och fabriksöverklockar dem. Normal klockfrekvens för 7600GT-korten ska vara 560MHz GPU och 1400MHz minne om jag inte missminner mig fullständigt.

Hittade det här testet lite snabbt där Gigabytes 7600GS (som är lite överklockat jämfört med standardfrekvenser för 7600GS-kort, 450MHz GPU jämfört med 400 som de normalt har) med deras 7600GT så du får en liten inblick i skillnaden mellan korten.

Inaktiv

Så det bästa / mest prisvärda (om jag inte missuppfattar helt) är att köpa ett 7600GS med märket Gigabyte och överklocka det en hel del?

Har alla GS passiv kylning?
Tål den passiva kylningen överklockning?


signatur

That is that, that that is doing!

Inaktiv

Jag brukar alltid ta bort kylningen på grafikkortet när jag har köpt ett. Det har hittlills varit helt korrekt eftersom den så kallade kylpasta de haft på täcker halva ytan, är för tunn, ingen pasta alls osv. En fläkt är egentligen a och o oavsett hur bra den passiva kylningen verkar. Du borde nog försäkra dig om kylningen till CPU:n också. Att det laggar till brukar bero på ett program som arbetar. Kolla om det kommer vid samma tidsintervaller. I övrigt tycker jag inte det kan bero på så mycket mer.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Ok, när jag stänger av datorn ska jag ta loss den passiva kylningen och glo lite. Sen finns det inte så mycket att göra än att köpa den där fläkten, möjligtvis lite kylpasta precis som du säger - även för framtida bruk.

Apropå CPU fläkten så verkar den hålla igång.
Jag undrar bara om man kan köpa en ny fläkt till den - köpte den boxad och när jag läste lite i manualen (var så ivrig att koppla in den att jag inte lästa så mycket) så stog det att man bara ska använda fläkten som följde med. Men här kommer frågan: kan jag köpa en kraftfullare fläkt och använda istället?


signatur

That is that, that that is doing!

Medlem

jag skulle föreslå att du köper kylpasta innan du tar loss kylningen

vad gäller processorkylning är det troligen bäst att köpa helt ny kylning snarare än bara en fläkt, men då ska du först vara säker på att din boxade kylning är dålig...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jag har aldrig använt någon fläkt som följt med tror jag förutom under 90-talet. Under 2000-talet har jag alltid överdimensionerat både flänsar och fläkt. Bara du får fast fläkten hyfsat och att den inte snurrar för långsamt. Alternativt inte orkar starta utan manuell hjälp. Det har med Ampere att göra och även Volt bla bla bla. Kan ju vara ide' att byta hela kakan i så fall mot en kylfläns med passande fläkt. Tänk också på att ha på ett tunnt lager pasta jämt fördelat och inte en massa runt om så kyler det bättre.


signatur

Bra kylning IsTheShit

12
Skriv svar