Lucasarts Lucidity: A New Hope

Medlem
Lucasarts Lucidity: A New Hope

Bättre än Star Wars.

Loggar man in på Lucasarts hemsida möts man av artwork på <em>The Clone Wars: Republic Heroes</em>. Ett skitspel baserat på en skitrendering av Star Wars. Så har det sett ut rätt länge nu. Men det finns en ljusning. Lucasarts nya vd Darrell Rodriguez verkar vara det bästa som hänt företaget sedan det gamla gardet lade ned utvecklingen av ett nytt<em> Sam & Max</em> och jagade bort alla oldschooltalanger från företaget. Darrell Rodriguez var med och iscensatte Telltales fortsättning på <em>Monkey Island</em>-sagan och förstås Lucasarts interna -- och helt makalösa -- <a href="http://trydling.wordpress.com/2009/07/16/somise/">remake av <em>The Secret of Monkey Island</em></a>.

Och det kommer mer. I fredags utannonserade Lucasarts ett nytt projekt som gör att företaget känns piggare än vad de någonsin gjort under det senaste decenniet. <em>Lucidity</em> är ett vackert litet pusselplattformsspel som utvecklas av ungefär samma team som gjorde remaken av <em>The Secret of Monkey Island</em>. Inspirationen är hämtad både från den gamla tidens spelutveckling då man satt hemma i sovrummet och knackade kod och dagens moderna indiesläpp som <em>Braid</em>.

Huvudpersonen i <em>Lucidity</em> är söta Sofi -- en liten flicka med ullig röd mössa som helt utan självbevarelsedrift vandrar och skuttar omkring i sina sagofantasier. Lite som en ensam Lemming. Din roll som spelare är att placera ut slumpmässigt genererade plattformselement i Sofis väg så att hon inte hoppsar rakt in i ett monster eller ett taggigt buskage eller så.

De handmålade bakgrunderna och fina Sofi är målade i en bedårande grafisk stil. Jag är redan lite kär i spelet. Teamet på Lucasarts som står för utvecklingen har ett citat som de alltid brukar inleda sina internpresentationer med när de pitchar sina idéer: <em>"When a team believes in, and is passionate about a project, their enthusiasm manifests in the quality of the game."</em>

Passion och entusiasm från företaget som inte varit passionerat sedan cirka 1998. Saker och ting börjar hända -- och det här verkar bara vara starten. I samband med utannonseringen öppnade Lucasarts en ny blogg på Wordpress kallad <a href="http://lucasartsworkshop.wordpress.com/">The Workshop. Där bloggas det friskt</a> från "The Lab" -- den del av Lucasarts som från och med nu ansvarar för att utveckla nya, små och experimentella spel vid sidan om Lucasarts vanliga mainstreamsatsningar.

Jag brukar aldrig klippa citat från pressmeddelanden. Men Darrell Rodriguez är lite av min idol just nu. Och han säger bra saker: "<em>Lucidity</em> springer ur vår ansträngning att bilda små interna utvecklingsteam och ge dem den kreativa friheten att göra spel som förvånar, förundrar och inspirerar. Nytolkningen av <em>The Secret of Monkey Island</em> och utvecklingen av nya spelet <em>Lucidity</em> är bara starten på den här satsningen."

Som Han Solo aldrig brukar säga: "I have a good feeling about this".

<em>Lucidity</em> släpps den 7 oktober på pc (Steam?) och XBLA.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Medlem
Lucasarts Lucidity: A New Hope

Omg. This made me happy

Inaktiv

Jag kan bara hålla med. Det sköna med Rodriguez är att han dessutom verkar vara genuint lycklig över att få spela Tales of Monkey Island och Secret of MI-remaken.

Det finns ett klipp på Gametrailers där han pratar lite om Lucasarts framtid. Jag gillar allting han säger: http://www.gametrailers.com/episode/gametrailers-tv/69?ch=1&s...

Medlem

Ah! Schysst filmklipp med vd:n där!


signatur

Vincere vel mori.

1
Skriv svar