Problem vid uppstart

Medlem
Problem vid uppstart

Hej,

Har precis satt in lite nya komponenter i min dator men jag får problem vid uppstarten av datorn.

PSU: Hiper Type-R 580W (Modular)
CPU: Intel P4 3.0GHz
GPU: Sapphire Radeon X1950Pro 256MB
RAM: 3x TwinMOS PC3200 512MB CL3, 1x TwinMOS PC3200 512MB CL2.5

Problemen började uppstå efter att jag satte in de tre CL3-minnena och satte på ny kylpasta (vilket jag gjorde igår natt). Problemet är att datorn (oftast) inte startar, fläktarna går igång men jag får ingen bild. Startknappen på chassit lyser i vanliga fall blå men nu blir den gul/orange. Ibland startar den dock upp normalt. Som sagt, fungerade fullt normalt tills jag satte in minnena och fixade med kylpastan.

Har inte så mycket mer information att ge, någon som tror sig veta vad det är för fel?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

nj
Medlem

Testa plocka ut minnena och köra dem ett och ett (de nyköpta dvs), fungerar allt som det ska då så testa köra minnena i par och se om det är något som jävlas då.
Du kan även kika lite i bios och manuellt ställa in timingsen efter de långsammaste minnena, skulle kunna vara att moderkortet beter sig lite dumt och försöker sätta timings till CL2.5 vilket CL3-minnena då inte klarar.

Medlem
Skrivet av nj:

Testa plocka ut minnena och köra dem ett och ett (de nyköpta dvs), fungerar allt som det ska då så testa köra minnena i par och se om det är något som jävlas då.
Du kan även kika lite i bios och manuellt ställa in timingsen efter de långsammaste minnena, skulle kunna vara att moderkortet beter sig lite dumt och försöker sätta timings till CL2.5 vilket CL3-minnena då inte klarar.

Har prövat att köra CL3-minnen för sig själv men det gick inget vidare det heller så jag prövade att bara köra CL2.5-minnet men det gick inte heller. Prövade därefter att bara kör med ett CL3-minne men det gick inte.

Alllting går ju igång när jag drar igång datorn men startknappen blir gul/orange (vet inte vad det betyder, har ingen manual) och jag får jag ingen bild. Har fått igång den två gånger utan att jag har gjort något speciellt men nu blir det som sagt inte mer än vad jag har skrivit.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

är det DDR eller DDR2?

Medlem
Skrivet av Xphome:

är det DDR eller DDR2?

PC3200 = DDR


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

PC3200 är inte lika med DDR. Kan vara DDR2.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

PC3200 är inte lika med DDR. Kan vara DDR2.

My bad, har inte sätt några DDR2 minnen som är PC3200 så jag bara antog något. Men aja, det är DDR-minnnen i alla fall.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

nj
Medlem

Kylflänsen sitter ordentligt monterad på processorn efter att du bytt kylpasta?
Har du kontrollerat hur temperaturen verkar när datorn väl startar?

Medlem
Skrivet av nj:

Kylflänsen sitter ordentligt monterad på processorn efter att du bytt kylpasta?
Har du kontrollerat hur temperaturen verkar när datorn väl startar?

Har skruvat på den så hårt som det går så jag antar att den sitter fast ordentligt. Kollade temperaturen men jag kommer faktiskt inte ihåg helt säkert hur hög den var, har för mig att den låg på ungefär samma temp som den låg på innan jag bytte kylpastan, c:a 60 grader.

Jag tycker det verkar vara något slags glapp, men jag tycker att jag har kollat alla sladdar och de sitter som de ska. Skulle det vara något fel med någon komponenterna (t.ex. minnena) borde jag väl inte ha fått igång datorn överhuvudtaget? Kom in i Windows och startade upp HL2 för att testa om det var någon skillnad, vilket det var.

Ska försöka plocka ur det mesta inkl. sladdarna från moderkortet och se ifall det hjälper, se till att ingen sladd sitter lite löst m.m. men det får vänta eftersom jag fick en sån jävla ryggvärk efter den tiden jag satt första natten. Kan knappt böja mig ner eller lägga mig i sängen. Hehe, datorer tär verkligen på en.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Ja de är skit. Men 60 grader varm processor trots pastabyte låter ju som en ganska klen kylare.. Eller ett monster till processor :). 60 grader är väl på tok för varmt i idle?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Ja de är skit. Men 60 grader varm processor trots pastabyte låter ju som en ganska klen kylare.. Eller ett monster till processor :). 60 grader är väl på tok för varmt i idle?

60 grader låter verkligen högt för en 3GHz P4, om det nu inte är en av de första Prescott-kärnorna då de gick att använda som grillar pga värmeutvecklingen.

Vad är det för kylpasta du använder och vilken processorkylare mr.bear?

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av PaddanL:

Ja de är skit. Men 60 grader varm processor trots pastabyte låter ju som en ganska klen kylare.. Eller ett monster till processor :). 60 grader är väl på tok för varmt i idle?

60 grader låter verkligen högt för en 3GHz P4, om det nu inte är en av de första Prescott-kärnorna då de gick att använda som grillar pga värmeutvecklingen.

Vad är det för kylpasta du använder och vilken processorkylare mr.bear?

Nu har inte jag använt datorn på c:a ett år utan det är farsan som har suttit vid den och han har installerat skit ovanpå skit så det är mycket möjligt att något program ligger och suger processorkraft i bakgrunden, men den ska formateras om så fort jag får den att fungera. Processorn är i alla fall en Intel Pentium 4 Prescott 503J. Fick datorn i början av 2004 (Hem-PC, ja jag vet), har för mig att Prescott kom ut då, så det är mycket möjligt att det är en av de första Prescott-kärnorna. Använder mig av Arctic Silver 5 kylpasta och stock-kylning (fläkten är en Cooler Master).

EDIT: Kan även tilläga att jag tidigare endast har suttit med nätaggregtsfläkten, grafikkortsfläkten och processorfläkten. Har nu tryckt i en 80mm Noctua NF-R8.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Lyckades få igång datorn med allt nytt insatt. Plockade ur allting och satte sedan in det igen, måste ha varit något glapp någonstans. Temperaturen har sjunkit med c:a 10 grader, ligger på 48 - 50 idle nu.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

nj
Medlem

Bra att du fick ordning på den, att plocka isär och montera ihop delarna brukar vara ett rätt säkert kort när något lägger av sådär iaf
Temperaturen verkar vara ok iaf, inte helt optimalt med en såpass varm processor, men den kokar iaf inte

Inaktiv

Njo du fick ju ett professionellt förslag på ram-hanteringen. Den kan faktiskt starta med trasigt ram-kort om ett helt sitter i samtidigt för att svara på en fråga. Tänk på att ha på ett tunnt lager pasta och ta bort pastan runt på kanten så får du ner temperaturen maximalt. Pasta leder värme dåligt den också det man vill åt är porerna eftersom luft leder ännu sämre. Så tunnt med pasta ett jämt lager och inget runt om


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar