Problem vid uppstart

Medlem
Problem vid uppstart

Hej,

Inlägget är kanske långt, men behöver verkligen hjälp.

Har suttit hela kvällen/natten/morgonen men lyckas inte att få igång på min dator. Har inhandlat ett Sapphire Radeon X1950Pro 256MB PCI-e, Hiper Type-R 580W PSU (modular), 3x TwinMOS PC3200 512MB CL3-minnen och lite annat krafs (b.la. Arctic Silver 5 kylpasta).

Började med att sätta in grafikkortet och nätaggregatet för några dagar sen (fick de två tidigare) och det funkade fint. Fick resterande grejer idag och skulle då sätta in de men då uppstod ett problem.

Gav mig först på kylpastan (sitter med en Intel P4 3.0GHz). Första gången någonsin jag håller på med kylpasta så jag började med att ta en titt på guiden som Arctic Silver har på sin hemsida samt FAQ:en för kylpasta på SweClockers. Öppnade upp datorn och skruvade bort fläkten (Cooler Master, följde med datorn) och kylflänsarna. Började torka bort den gamla kylpastan med hjälp av M-röd (röd etanol) och topps/kaffefilter. Första försöket gick inget vidare bra, försökte sätta på kylflänsarna åt fel håll så jag fick göra om. Den här gången gick det bättre så jag testade att dra igång datorn och det gick fint men av någon konstig anledning fick jag för mig att jag hade gjort fel (fråga mig inte varför, vet inte ens själv, antaligen var jag trött) så jag plockade återigen bort fläkten och kylflänsarna och tog bort den precis nysatta kylpastan på samma sätt som tidigare.

Nu trodde jag att jag hade fått det rätt så då beslöt jag mig för att trycka in de tre nyinköpta TwinMOS PC3200 512MB CL3-minnen (har ett TwinMOS 512MB CL2.5 sedan tidigare). Efter att minnena var insatta kopplade jag in alla sladdar m.m. och tryckte på datorn. Nu uppstod problemet. Startknappen blir gul/orange istället för den vanliga blå. Fläktarna går på högvarv (som de brukar göra vid start) men jag får ingen bild. Trodde att det kanske var minnen som strulade så jag plockade bort det gamla CL2.5-minnet och prövade igen. Samma sak, gul/orange startknapp. Prövade att plocka bort de nya minnena och låta det gamla sitta kvar och den här gången lös startknappen blått men istället får jag ett antal oroliga pipljud från datorn. Fortfarande ingen bild. Prövade nu att plocka ur grafikkortet och sätta in mitt gamla Radeon X700SE men då uppstod den gul/oranga startknappen igen och ingen bild nu heller.

Vad kan vara fel? Har jag på något sätt sumpat processorn med hjälp av mitt jävla krångel med kylpastan?

Är riktigt jävla trött och förbannad på mig själv, inte bara för att jag lyckast strula till datorn utan för att jag även har spillt ut halva M-röd flaskan på golvet.

Hoppas verkligen att det här går att lösa utan att slänga ut pengar på en ny processor.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

1
Skriv svar