Mitt i febern...konspirationer!

Medlem
Mitt i febern...konspirationer!

Vad är det med konspirationsteoretiker och deras efterhängare egentligen?
Vad är problemet?
Hur kan man vara så förbannat uttråkad så man inte ens kan leva ett normalt liv?

Hur kan man på allvar tro på all den här skiten som kräks över en när man surfar?

Människor är dumma i huvudet ibland!

Nej, jag tycker man ska införa hårdare "kritiskt tänkande" undervisning när man växer upp så man inte blir som ett förbannat såll i sinnet.

Vilken är egentligen den värsta konspirationen?
Jag har några som jag reagerar extra mycket på här:

- Planet X
- 9/11
- Ödlornas krig under jordens yta
- Frimurarna
- UFO skådningar och bortrövningar

Okey, jag är inte 100% oskyldig, en gång i tiden, innan jag fått serverat mycket information om månlandningen så tyckte jag att det lät otroligt svårt att ta sig till månen med en raket, innehållandes tekniken från en miniräknare idag (ja, så är det sagt).
Detta är inget jag skulle viga mitt liv åt, utan jag var lite väl kritisk när jag tänkte på detta bara.

Nu ska jag lägga mig ner igen, min feber måste bort men man blir ju förbannad när man tittar på "vetenskaplig" TV ibland!

#blogg

Medlem
Mitt i febern...konspirationer!

Konspirationsteorier kan bli fruktansvärt löjliga och jag brukar avfärda det mesta de har att säga. Däremot ställer jag mig kritisk till delar av den officiella informationen som kommer ut, bl.a. angående 9/11. Det är viktigt att aldrig lita blint på något. Man måste ifrågasätta sådant som haltar i trovärdighet.

Medlem

AGW är den värsta konspirationen

Krya på dig ifrån svininfluensan

Medlem

Ödlornas krig under jordytan alltså? Shit, det jag hört om det är nog från en gammal Kalle Anka-pocket för en massa år sedan, tror jag fått häflten av min allmänbildning från Kalle Anka och resten från Backpacker. Bra grejer.


signatur
Medlem
Skrivet av Slashneed:

Ödlornas krig under jordytan alltså? Shit, det jag hört om det är nog från en gammal Kalle Anka-pocket för en massa år sedan, tror jag fått häflten av min allmänbildning från Kalle Anka och resten från Backpacker. Bra grejer.

Haha, kunde inte låta bli att skratta åt Kalle Anka och Backpacker, igenkänningsfaktorn är otäck

Medlem

Det verkar som att personer som tror på det ena också gärna tror på massa andra teorier (här). Det hör ihop med deras mentalitet antar jag.

Sen när det gäller månlandningen.
* Argumenten som konspirationsteoretikerna har kommit med är motbevisade.
* Apollobesättningen tog med sig tillbaka månstenar (de som faktiskt blivit bevisat vara äkta till skillnad från den i Nederländerna ).
* Det finns speglar utplacerade på månen som mäter avståndet till jorden
* Det finns bilder tagna på landningsplatsen av både NASA och Indien.
* Skulle inte Sovjet varit de första som gått med med att månlandningen var en bluff om de misstänkte det?

Vad tusan krävs egentligen?


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

9/11 konspirations teorierna har väl fötts ur kritiskt tänkande? att man kriteserar informationen som lämnades ut av den amerikanska regeringen. och just runt där finns det ju rätt klara tecken på att det finns saker som underanhölls.

Jag har läst media och lärt oss käll kritik, nu antar jag att många inte tror på att jag kan vara kritisk då jag faktiskt läser om konspirations teorier. Men det gäller att vara kitiskt åt båda håll. Jag får en känsla av att du känner dig duktig som nu inte längre tror på konspirations teorier som du nåt ett mognare stadie och därför kan bortse från allt som har med såna teorier att göra.

Men det är fel, för som sagt en konspirations teori är inte nödvändigtvis en osanning , problemet är att utrycket har fått en form av negativ klang till det pga ufo sightings och allt som kommer till där. nu igen, det kan vara några som stämmer, vi behöver ju inte vara ensamma och vi kan mycket väl vara besökta. sen så är ju ufo inte nåt som behöver kommer från rymden heller om man ska säga det med.

Men det jag vill ha sagt är att bara bortse en konspirations teori bara för den är en sådan gör inte dig till en bättre människa, utan kritiken kommer när man analyserar datan. dom flesta konspirations teorier är troligt osanna, men som nämnt, det betyder inte att alla är det.

exempel:
"The Mafia was essentially completely unknown to outsiders until Joe
Valachi revealed them in 1963."

http://answers.google.com/answers/threadview?id=468046

men sen har du helt rätt att folk är "dumma". vi har är byggda så att vi hittar kopplingar mellan saker och ting sen födseln och konspirations teorier är precis det, här har det hänt nåt och det kan vara kopplat till det.
att sen tro blint på det är ett fel många gör. Sen kommer det en hel del efter logik som innebär att vi faktiskt göra saker utan att veta varför, men kommer på efteråt varför vi gjorde det. och samma kan läggas in här, vi är som sagt bra på detta så när nån ifrågasätter varför finns det inga bevis, jo men männen bakom gardinen har ju tystat alla vittnena.

Personligen så tycker jag att det är ett nöja att läsa teorier, men aldrig utan att med ett kritiskt tänkande. vem vet, nån jag läser kanske tänkas vara sann.

edit
på tal om
http://www.collegehumor.com/video:1920944

Medlem

HAH om du säger att folk som tror att 9/11 är en konspirationsTEORI är dumma i huvudet. Så är det DU som inte tänker kritiskt! T.om över hälften av författarna till den officiella utredningen (9/11 Comission Report) Säger att utredningen innehåller felaktigheter och är inte sanningsenlig, de blev med andra ord tvingade att ljuga i den.

Det är lätt att stoppa ner i huvudet i sanden och skratta åt de andra som inte gör det. Patetiskt.

1
Skriv svar