Intern versus Extern

Inaktiv
Intern versus Extern

Är ute efter en ny HDD, men vet inte vad jag ska satsa på. det ska vara en 500gb iaf.

Vad är det för för & nackdelar med extern/intern?

Jag kommer att enbart att använda den för att lagra musik på, då jag kommer att köpa en Squeeze Box för att spela upp musik till min stereo.

Låter HDD:erna mycket nu för tiden lr? för den måste vara tyst!


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Medlem

Köp intern om du inte har en laptop du flyger omkring med.
En extern hårddisk innebär minst två sladdar till att hålla koll på... Har själv 2st 250gb externa till laptopen och det är ju en hel sladdhärva på bordet varje gång man ska koppla ihop allt.

Mer sladdar = mindre utrymme, mer damm, ser tråkigt ut.
Dessutom får du mer GB för pengarna om du köper intern.

Och vad är en squeezebox?

Om det är nåt du tvunget måste ha en extern till kan jag rekommendera Lacies 250/320gb serie då dom använder seagate-diskar som är tysta och stabila. Rätt kasst system på strömsladden dock, de har en tendens att slitas ut och vill efter ett tag glida ur hårddisken

nj
Medlem

En extern hårddisk har lägre överföringshastigheter än interna, om det nu inte är en extern disk som är ansluten via SATA.
Däremot USB 2.0 och Firewire är CPU-beroende (Firewire är bättre än USB 2.0) och det sänker prestandan. Vill minnas att det har diskuterats i en tråd tidigare här på forumet, du kan ju söka reda på den.
Kanske inte är så märkbart om du bara kommer nyttja den som lagringsdisk för musik, kommer väl dock ta märkbart längre tid att fylla disken jämfört med en intern.

Ett alternativ är även att du skaffar ett diskchassi och en intern hårddisk, kopplar in disken i din dator och fyller den med allt du ska ha, sedan pluggar in den i diskchassit och kopplar in den i din Squeeze Box ifall du nu vill ha en extern du enkelt kan ta med dig och koppla in till annat.

Inaktiv

går det verkligen koppla diskar direkt till squeezebox? jag trodde det var filserver som gällde...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Drar en intern disk mycke ström? har just nu bara 480W nätagg...

Det går att koppla direkt till en Squeezebox


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

nj
Medlem
Skrivet av oLjud:

Drar en intern disk mycke ström? har just nu bara 480W nätagg...

Det går att koppla direkt till en Squeezebox

Bör inte vara något problem, diskar drar inte särskilt mycket (som tex den här artikeln visar).

Inaktiv

signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

jag ser då inga anlutningsmöjligheter för externa diskar... är du säker på att du inte blandar ihop externa diskar med nas-lösningar?

edit: savlef.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

jag vet inte riktigt, det var en kompis till mig som sa att det skulle funka.
Jag ska köpa mig en HDD iaf, tror det blir en intern. Det är lättast.


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

Hur stor skillnad är det på en vanlig 7200rpm:are och en 10000rpm:are? pris skillnaden var ju ganska stor, men det kanske är värt att ha en snabb programdisk då allt borde laddas snabbare...

... då kan jag ha min 300gb:are som media-disk så länge.


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

1
Skriv svar