Är detta Kinderegg-burken?? (Tyst, Snabb, Stabil :-)

Inaktiv
Är detta Kinderegg-burken?? (Tyst, Snabb, Stabil :-)

Howdy folks!

Har surfat runt och läst specifikationer och recensioner ett bra tag nu i jakt på lämpliga delar till en ny burk och hittade under mina sökexpeditioner på nätet hit till FZ!

FZ forum och forumet på silentpcreview.com är de jag gillar bäst - trevlig atmosfär och många kunniga forumdeltagare

Jag vill bygga en riktigt tyst och stabil burk som ändå duger att spela på. Har fastnat för AMD och vill ha så få fläktar som möjligt i burken.

NUVARANDE SPEC:

CASE: Antec SOLO (868:- )
PSU: Seasonic S12-500W (1237:- )
PROC: AMD Athlon 64 X2 4600+ AM2 (2344:- )
RAM: ????????
HSF: Scythe Ninja Plus CPU Heatpipe + fan (379:- )
HDD: WD RAPTOR 36GB till systemet (SATA1.5GB/S 10K RPM 16MB, WD360ADFD) (1066:- )
HDD: 2 x SAMSUNG 250GB i Raid0 för lagring (SATAII NCQ 7200 RPM 8MB, SP2504C) (2x703:- )
ODD: NEC AD-7173-0B DVD+-RW 18x DL RAM LabelFlash (323:- )
GFX: MSI GF 7950GT PCI-E 512M GDDR3 HEATPIPE. NX7950GT (2515:- )
FANS: 2x Nexus 92mm intake fans
ÖVRIGT: Sunbeam 20 in 1 Superior panel (Multi card reader + 2x fan control + 2x temperature sensors)

TOTALT TYP 12.500 + minnen

(Priser från dataparadiset.se)

Frågor:

1. Jag har total nollkoll på minnen - vad 17 ska jag satsa på? Minnet bör ju funka med passiv cpu-kylning. Jag kommer förmodligen att handla på dataparadiset/Gårdefelt, så det är dataparadisets utbud som gäller.

2. Synpunkter på specen i övrigt. Och nej, jag tänker inte byta till en intelprocessor...

3. Något jag har glömt??

Stort tack på förhand för stora och små synpunkter!

/j0han


signatur

There are 10 kinds of people: those who understand binary and those who don't...

Medlem

10000rpm:are låter rätt mycket


signatur

Bengebolle

Inaktiv

Finns väl dämpningskit för hårddiskar?

Angående minnen så är det sällan man behöver kylning till dessa om man inte ska överklocka de eller om de är extremt snabba om jag inte är helt vilsen.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

rbnlenin:

Jag räknar med att en snabb hårddisk för system, program och spel ska förbättra prestandan - minska laddningstider osv.

PaddanL:

Antec-chassit jag har valt (Antec Solo, som i princip är en P150-låda utan nätagg) har mycket bra inbyggd hårddiskdämpning, antingen silikondämpad vanlig montering eller gummiupphängning.

Vad gäller minnen så misstänker jag att de i vanliga fall kyls ner av den luft som CPU-fläkten vispar runt alldeles i närheten, men om jag kör utan fläkt funderar jag på om det blir lite väl varmt...

Förresten har jag sett att Corsair har kommit ut med RAM som har inbyggda kylflänsar - Dominator. Det kanske kan vara något för mig!?

Tack för era synpunkter - keep 'em coming!

/j0han


signatur

There are 10 kinds of people: those who understand binary and those who don't...

nj
Medlem
Skrivet av J0han:

Vad gäller minnen så misstänker jag att de i vanliga fall kyls ner av den luft som CPU-fläkten vispar runt alldeles i närheten, men om jag kör utan fläkt funderar jag på om det blir lite väl varmt...

Förresten har jag sett att Corsair har kommit ut med RAM som har inbyggda kylflänsar - Dominator. Det kanske kan vara något för mig!?

Minnen behöver inte någon särskild kylning om du nu inte kör extrem överklockning med höga spänningar till minnena.
Att Corsairs Dominator-minnen har kylflänsar är väl dels lite av en PR-grej (de ser ju trots allt häftiga ut, och om jag inte minns fel så släppte Corsair för något år sedan minnen med en inbyggd LED-display som visade belastning eller nått sånt). De är dock tänkta för entusiaster som verkligen tweakar och överklockar sina datorer maximalt.

Inaktiv

amd liksom...du får en intel för 1750:- som är snabbare än den där processorn

Inaktiv

Tack nj! Jag överklockar gärna lite grann, men är inte den som kommer att sitta och peta upp allt till gränsen...

Efter en snabb sökning på nätet hittade jag de minnen du förmodligen tänker på - Corsair XPERT. De verkar helt sjuka!!! De använder en "integrated microcontroller to measure Voltage, Temperature, and Frequency on the memory module. Each of these parameters, along with a user-programmable scrolling
marquee are shown on a big alpha-numeric display."

Jag är ganska säker på att jag klarar mig utan dem...

/j


signatur

There are 10 kinds of people: those who understand binary and those who don't...

Medlem

Köp till en ordentlig cpufläkt, box-fläktarna är ju sällan bra.
Byt till ett stort chassi, ersätt alla fläktar med 120mm, vet inte vad seasonic är för nätagg men kan rekommendera antec neopower annars..

Köp nån packning att isolera burken med, sätt på gummifötter och se till att "dörrarna" på utsidan inte glappar. Annars kan det lätt uppstå vibrationer i chassit som brötar mkt.

nj
Medlem
Skrivet av SpiroTris:

Köp till en ordentlig cpufläkt, box-fläktarna är ju sällan bra.
Byt till ett stort chassi, ersätt alla fläktar med 120mm, vet inte vad seasonic är för nätagg men kan rekommendera antec neopower annars..

Antec SOLO kommer med en 120mm fläkt förmonterad i chassits baksida som går att ställa i tre olika varvtalslägen. Har även plats för två frontmonterade 92mm fläktar, visst att 120mm vore tystare men 92mm fläktar finns i tysta varianter som blåser tillräckligt.
J0han har redan bytt ut den boxade fläkten mot en Scythe Ninja Plus som kan köras passivt/med en 120mm fläkt på väldigt lågt varvtal.
Seasonic är ett rätt välkänt märke för sina högkvalitativa nätagg som är just tysta.

Citat:

Köp nån packning att isolera burken med, sätt på gummifötter och se till att "dörrarna" på utsidan inte glappar. Annars kan det lätt uppstå vibrationer i chassit som brötar mkt.

SOLO-chassit står redan på gummifötter och av personlig erfarenhet med Antecs chassin så är det ytterst sällan de glappar i sidodörrarna.
Dessutom så har de i en del av sina chassin (däribland SOLO) sina trevliga "slädar" som hårddisken ligger på (istället för att vara inskruvad från sidorna) med gummipackning.

Medlem

Smidigt, jag som tyckte att mitt lian-li chassi var bra... Kanske ska investera i antec framöver..

Och jag påstod inte att något utav johans val var dåliga.
Försökte mest tipsa om saker jag fått lära mig av egna erfarenheter.

Inaktiv

SCHYSSTA BANANER!

Tack SpiroTris för tipsen och särskilt tack nj för det eminenta svaret om Solochassit - vilken lyxsits för mig att inte behöva svara/komplettera med fakta själv i min egen tråd... *LOL*

/j0han


signatur

There are 10 kinds of people: those who understand binary and those who don't...

Medlem

Så slänger du på en sånhär:
http://www.dataparadiset.com/default.asp?pid=43861

sen ere bara till o börja gejma

Medlem

Som någon sa, det är synd och skam att betala så mycket för en AMD-processor nu för tiden. För lika mycket får du en E6400 som är långt mycket bättre än en Athlon 64 X2 4600+ AM2.
I övrigt ser det bra ut, nätagget är ett kvalitetsagg, chassit är erkännt bra och du får snabba diskar allt till ett ruskigt bra pris.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

nj
Medlem
Skrivet av J0han:

NUVARANDE SPEC:

CASE: Antec SOLO (868:- )
PSU: Seasonic S12-500W (1237:- )
PROC: AMD Athlon 64 X2 4600+ AM2 (2344:- )
RAM: ????????
HSF: Scythe Ninja Plus CPU Heatpipe + fan (379:- )
HDD: WD RAPTOR 36GB till systemet (SATA1.5GB/S 10K RPM 16MB, WD360ADFD) (1066:- )
HDD: 2 x SAMSUNG 250GB i Raid0 för lagring (SATAII NCQ 7200 RPM 8MB, SP2504C) (2x703:- )
ODD: NEC AD-7173-0B DVD+-RW 18x DL RAM LabelFlash (323:- )
GFX: MSI GF 7950GT PCI-E 512M GDDR3 HEATPIPE. NX7950GT (2515:- )
FANS: 2x Nexus 92mm intake fans
ÖVRIGT: Sunbeam 20 in 1 Superior panel (Multi card reader + 2x fan control + 2x temperature sensors)

TOTALT TYP 12.500 + minnen

Upptäckte precis en "minimal" detalj. Vad har du egentligen för moderkort till den där riggen?

Medlem

Hahaha... "minimal" detalj indeed

Och eftersom alla andra påpekar om hur dåligt köp amd är får jag väl också hålla med, skaffa en grym c2d istället... hade jag gjort

Och btw, om du köper en raptor för prestanda.. vore det inte ett bra alternativ och köpa två st små seagate och köra dom i raid också? Är ingen wiz på hd-hastigheter och modes heller men borde inte raid0 kunna motsvara en ensam disk på 10k rpm?

nj
Medlem
Skrivet av SpiroTris:

Och btw, om du köper en raptor för prestanda.. vore det inte ett bra alternativ och köpa två st små seagate och köra dom i raid också? Är ingen wiz på hd-hastigheter och modes heller men borde inte raid0 kunna motsvara en ensam disk på 10k rpm?

Nackdelen med raid 0 är ju om en disk blir skadad/dör så försvinner all data, vilket kan kännas lite väl chansartat.
Sedan så minns jag inte helt hundra om det egentligen är så optimalt att tex partionera upp två diskar som går i raid 0 för att det blir prestandaförlust då (har för mig det iaf) och att köra tex två 40GB diskar i raid 0 ger ju ändå ett utrymme på ~80GB och ja... personligen så gillar jag att ha Windows installerat på en lite mindre partition som är enkel att formatera om utan att man ska behöva göra en backup på flera GB data.
Sedan så är väl prisskillnaden inte så stor heller, billigaste sata-disken dataparadiset.com har kostar strax under 400:-, men då har den bara 2MB cache.
Sedan så är ju frågan om inte två 7200RPM-diskar riskerar låta mer än en 10k RPM-disk, beror väl iofs lite på märke, modell och om man har tur/otur med diskarna (Seagate iaf verkar ju ha haft lite problem med ljudnivåerna som varierat rätt rejält iaf i sin 7200.10-serie).

Inaktiv

det är inga problem att partitionerar raidarrayer. varför skulle det vara det?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nj:

Upptäckte precis en "minimal" detalj. Vad har du egentligen för moderkort till den där riggen?

*LOL*

Snacka om att bli hemmablind. Jag har bollat så mycket med olika konfigurationer att moderkortet försvann...

Till saken. Trots lite väl mycket bling-bling och sånt som jag inte behöver föll mitt val på Asus M2 Crosshair (AM2, NF590SLI med allt och lite till). Bland annat för att kortet har bra inbyggd temperaturövervaktning med två egna givare med valfri placering samt att det har bra passiv kylning med heatpipe. Kortet kostar 2300:-

Tack nj för att du uppmärksammade denna fadäs...

/j


signatur

There are 10 kinds of people: those who understand binary and those who don't...

nj
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

det är inga problem att partitionerar raidarrayer. varför skulle det vara det?

Jag som kan minnas fel, alternativt läst fel (eller att det var fel där jag läste det då), hittar givetvis inte källan nu.

Inaktiv
Skrivet av Langos:

I övrigt ser det bra ut, nätagget är ett kvalitetsagg, chassit är erkännt bra och du får snabba diskar allt till ett ruskigt bra pris.

- Tack för synpunkterna om att allt ser bra ut, förutom processorn

AMD vs INTEL

  1. Jag gillar AMD.

  2. Jag har fått för mig att Intels processorer är mycket varmare än AMD, vilket inte är så bra för mig som vill köra med så få, och långsamma, fläktar som möjligt.

  3. Jag tror på AM2-socketen. Kortet kommer bara behöva en liten bios-flash för att gå att uppgradera när nyare och fetare processorer kommer.

  4. Enligt Tom's hardware håller AMD fortfarande hyfsad pris/prestanda jämfört med Intel: "Just because everybody talks about Intel's Core 2 Duo processor doesn't mean AMD shouldn't be on your radar screen. Now, there is a healthy crop of mature socket AM2 motherboards available to power Athlon 64, Athlon 64 X2, Athlon 64 FX and Sempron processors. Thanks to recent price drops, AMD still offers a nice price/performance ratio compared to that Intel."

  5. Priset är inte lika viktigt för mig som känslan...

8) /J0han


signatur

There are 10 kinds of people: those who understand binary and those who don't...

Inaktiv

Raid 0, Raid 1 eller ingen Raid...

Enligt AnandTech's artikel "Western Digital's Raptors in RAID-0: Are two drives better than one?" är man inte särskilt hjälpt av Raid-0:

"If you haven't gotten the hint by now, we'll spell it out for you: there is no place, and no need for a RAID-0 array on a desktop computer. The real world performance increases are negligible at best and the reduction in reliability, thanks to a halving of the mean time between failure, makes RAID-0 far from worth it on the desktop."

Därför har jag börjat fundera en gång till på min kommande hårddiskkonfiguration. Kanske jag satsar på "automatisk backup" med Raid-1 i stället. "The performance hit of RAID-1 is just as negligible as the performance gains of RAID-0, but the improvement in reliability is worthwhile..."

Nån som har bra tips?

Generellt sett tycker jag att det är bra att ha system och program på en hårddisk och data på en eller flera andra, så det är därför jag har tänkt mig tre diskar...

/J0han


signatur

There are 10 kinds of people: those who understand binary and those who don't...

Inaktiv

raid är inget substitut för säkerhetskopior.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av soya:

raid är inget substitut för säkerhetskopior.

Precis som vanligt ger svaren på de frågor man ställer upphov till ännu fler frågor... *LOL*

Nu får jag ge mig ut på ett litet forum- och webbsök efter bästa backup-setup samt best practice kring partitionering av HDD för OS, program & data...

Keep 'em coming!
Jag vill väldigt gärna ha fler synpunkter och tips om min datorspecifikation och i synnerhet en second opinion om SpiroTris tips på minnen till min burk, är dessa optimala ur prestandasynpunkt?

CORSAIR DDR2 KIT 2X1GB 800MHZ EPP TECHN

STORT TACK på förhand!

/J0han


signatur

There are 10 kinds of people: those who understand binary and those who don't...

1
Skriv svar