TV - Fullscreen-Stretch

Testpilot
TV - Fullscreen-Stretch

Jag har fått lite problem med mitt Nvidia Geforce 7900GTX.
På nåt vis har min dator fått för sig att allt jag spelar upp skall stretchas ut i fullskärmsläge på min TV oavsett inställningar jag gör i programmet jag spelar upp filmen med.
Tv'n är inkopplad med VGA kabel och jag kör en HP19" TFT skärm , allt är inställt i dualview.

Detta gör att aspekt ration ser helt konstig ut på många filmer.

Jag kör då ett 7900GTX med de senaste drivrutinerna utan att bli av med problemet.
De saker jag gjort:

* Då jag märkte problemet uppstod tog jag en system-restore utan att lösa problemet.
* Jag har avinstallerat grafikdrivrutiner , kört drivercleaner och nu lagt in de senaste drivarna.
* Har avinstallerat codecs (Kör med K-lite codecs)
* Testat att köra film med codecs & grafikdrivare avinstallerade utan skillnad.
* Har testat otaliga upplösningar på min Tv (42" widescreen LCD)

Somsagt , finns inga inställningar nånstans vad jag kan se i grafikdrivrutinerna för att aktivera/avaktivera detta "stretch to fill screen-fenomen" - att aktivera/avaktivera de funktioner som finns i VLC / Mediaplayer Classic / Powerdvd gör ingen som helst skillnad.

MFC
Medlem

Skumt, då det inte spelar någon roll vilket "program" du kör så hade man ju härlett problemet till drivarna men hm.. om inställningarna där är ok så är det ju skumt.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Testpilot

Fick lite tips av arbetskollegor att det med stor sannolikhet var min TV som var konstigt inställd.
Har mekat lite med den och jag har några inställningar där jag kan ställa WXGA upplösning mellan 1024x768 , 1280x1023 , 1360x768 samt 1366x768
Sen finns ytterligare en meny som heter PC-Control där man kan ställa H-Pos , V-Pos , Klocka , Fas och automatinställning på bilden.

Då jag slår igång en film mot TV'n däremot då inaktiveras WXGA läget på tv'n och den verkar byta upplösning som skickas till TV'n trots att jag ställt den till 1360x768 i drivrutinerna , bilden blir också felställd på vissa filmer så den får jag justera endera i drivers eller med den nya fina menyn jag aldrig sett förut (Pc Control)

1
Skriv svar