USB minne i äldre dator med Windows 98

Inaktiv
USB minne i äldre dator med Windows 98

Jag hälsade på min far i helgen och blev då påmind om vilken gammal och jobbig dator han har. Det är en Compac Laptop någonting med CPU AMD K6 333 MHz, ca 160 MB RAM samt 3 GB hårddisk. Han har första utgåvan av Windows 98 installerad och har bara CDROM samt diskettstation. Det han avänder datorn mest till är att redigera/reparera gamla foton och skriva noter. Hans enda lagringsalternativ förrutom hårddisken är idag på disketter och de är ju ganska små och opålitliga. Jag tipsade då honom att köpa ett USB minne, men fick då bittert erfara att tillverkarna av minnen bara har drivrutiner för Windows 98 andra utgåvan.

Löser man detta om man installerar service pack 1, eller har någon en annan lösning.

Jag har sök på microsoft's hemsida och där fanns inte många uppdateringar längre till Win 98. Jag har även googlat, men inte hittat något bra.

Inaktiv

en vettig linuxdist ar bade gratis och loser plugnplay-problemet.
pa kopet far man ett opertivsystem som bade ar sakert och stabilt - nagot man knappast kan anklaga win98 for att vara, speciellt som microsoft inte langre tillhandahaller fixar som du redan markt - och tillrackligt lattviktigt for att vara anvandbart pa den datorn.

icewm, fluxbox, enlightenment och xfce ar alla bra och rimligt resurssnala fonsterhanterare.

harddisken bor dock bytas fortast mojligt; bade av prestanda- och datasakerhetsskal.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Kan ju bli, eller snarare blir, problem med en stor disk om han sätter i det. Å ena sidan får han ju en hyfsad burk nästan gratis i dagsläget, det vill säga byt dator och installera XP. Med mera. Så tänker i alla fall jag i detta fall.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Är rätt säker på att mingränsen är SP2. Och även om du har det så tror jag att du måste installera drivrutiner. Det står väl minkrav på produkten?

Inaktiv

problemen med diskar loser man genom att jumpra dem ratt - dvs shortstoke - och sedan anvanda ratt bootparametrar for kerneln.
3000kr for en ny dator ar fortfarande dyrt jamfort med 450kr for en ny disk; speciellt om man inte behover mer dator an man redan ager,


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Tack för era svar, men att köpa en ny dator är min far tveksam till. Jag har föreslagit honom att köpa en begagnad stationär dator och vi får se om han nappar på det. Det finns ett företag i bl a Ronneby http://www.onceagain.se/ som säljer nytt och begagnat till ganska vettiga priser.

En ny disk i en så gammal dator kan kanske bli problem, men jag hittade faktisk en uppdatering för stöd av större diskar än 32 GB på microsoft's hemsida.

Jag hittade även en universell drivrutin för USB minnen till Win 98 igår kväll.

Inaktiv

som sagt, det spelar ingen roll om dator hanterar disken eller inte; allt sant gar hantera artificiellt.
en begagnad dator innebar fortfarande slitna delar som behover ses over och aldrande operativsystem, sa det innebar fortfarande bara en extra kostnad. behovs inte prestandan sa ser jag ingen anledning.

aven om du far igang usbminnen pa maskinen kommer det vara langsamt - usb1+aldre processor - och det loser definitivt inte sakerhets- och stabilitetsproblemet.

skaffa en ny disk, ett nytt operativsystem och nya flaktar. kostnaden raknas nastan pa ena handen, i hundralappar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar