X-Fi Fatal1ty. Hur installerar man?

Inaktiv
X-Fi Fatal1ty. Hur installerar man?

Jag har precis beställt ett Creative X-Fi Fatal1ty ljudkort och nu har jag kommit på att det kanske inte bara är till att stoppa in det i pci-platsen och stoppa in skivan för att få det att fungera. Tydligen skall man väl avinstallera tidigare drivrutiner från det redan inbyggda ljudkortet på moderkortet (asus m2n-e)? Och sen hörde jag nåt om att man skulle avaktivera det i BIOS. Här behöver jag hjälp, hur går jag tillväga med det? Ärligt talat, jag vet inte ens hur man kommer in i biosen. tacksam för hjälp!


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

Det finns olika tangenter att komma til BIOS(beror på vilket moderkort) men när du startar om så ska det någonstans stå PRESS ?? TO ENTER SETUP eller något liknande(där ?? är knappen), tex för att gå in i BIOS på min dator trycker jag delete varje sekund tills jag kommer in(trycker varje sekund för att inte missa stället där man ska trycka)

EDIT: Senare idag vet jag vilken inställning man ska ändra(kan bli imorgon) för jag har också köpt ett nytt ljudkort(SoundBlaster Audigy SE)

Medlem

När du väl kommer in i BIOS ska du leta efter "On board sound", eller något liknande, och välja "Disable". Kan tänka mig att det kan ligga under "Peripheral Devices" eller någon liknande meny.

Avinstallera program m.m. antar jag att du redan vet hur man gör (enklast är väl via "Lägg till ta bort program" i kontrollpanelen). De integrerade ljudkorten brukar använda sig av en ljudcodec som går vid namnet AC97, så det är oftast bara att leta upp något som innehåller just AC97 i listan och avinstallera det.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

OK! Ska börja pusslet när jag får kortet. Förmodligen nån gång i början på veckan som kommer. Får man se vilka problem som dyker upp då. Tack för hjälpen grabbar!


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

ja, första frågan... när jag ska avinstallera drivrutinerna i listan "lägg till/ta bort" program så hittar jag inget som rimmar med AC97. Däremot finns där en som heter SOUNDMAX och är väl nåt liknande med realtek förmodar jag. Den ska väl bort. Men där finns en till i listan som heter "High definition audio driver package - KB888111" Den står där ingen storlek på ens. Ska man ta bort den med? PS. Att avaktivera det i biosen var förresten inga problem.


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

SoundMAX är med största sannolikhet det integrerade ljudkortet så det jag rätt säker på att du ska avinstallera. KB888111 är jag dock inte lika säker på, men jag har för mig att det är en ljud-hotfix för Windows.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Ja, det verkar som man inte ska ta bort KB888111. Typ en drivrutin för windows del så att säga. Pillar inte på den.


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

Hur e det med inkopplingen av kortet? Rakt ner i PCI-bussen och finito? inga sladdar att koppla?


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem
Skrivet av Jerran:

Hur e det med inkopplingen av kortet? Rakt ner i PCI-bussen och finito? inga sladdar att koppla?

Ska inte behövas, nej. Enda gången jag har behövt använda sladdar på ljudkort var när jag skulle trycka i ett gammalt SB Live! i en 300MHz då man var tvungen att dra en sladd från ljudkortet till CD-spelaren för att kunna spela upp ljud från CD-skivor.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

jaha ja.. haha.. okej.. men det var ju skönt att höra. tackar!


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

Har aldrig pillat med ett Fatal1ty-kort så jag skulle kanske inte ha uttalat mig. Har endast använt value-modellerna av Audigy-kort på senare tid och där har det inte behövts några kablar.

Hittade det här på en sida:
The Fatal1ty version is easy to setup and should only take about 5-10 minutes, provided you have room in your case for the IO box. Creative is still using a flat ribbon cable to connect the card to the IO box and this will look ugly in a nice case and possibly reduce airflow.

Hur som helst verkar det inte vara någon krånglig installation, så det bör gå smärtfritt.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Kanske ska tillägga att det inte är ett "X-Fi Fatal1ty" (som har front panel) utan det är ett "X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro Series" och den enda skillnaden är just att den saknar frontpanelen och fjärrkontrollen. Kortet är detsamma dock. Så där slapp man den "fula sladden".


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

SoundMAX är för intergrerat, för jag hade också SoundMAX till mitt integrerade.

Medlem
Skrivet av Jerran:

Kanske ska tillägga att det inte är ett "X-Fi Fatal1ty" (som har front panel) utan det är ett "X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro Series" och den enda skillnaden är just att den saknar frontpanelen och fjärrkontrollen. Kortet är detsamma dock. Så där slapp man den "fula sladden".

Då hade jag alltså rätt från början.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Konstigt att mjukvaran på det integrerade SOUNDMAX på min stationära bara är på typ 2-3Mb medans REALTEK på min bärbara som också har integrerat är på ca 45Mb. Men men...


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

Så, en liten sammanfattning innan jag installerar det imorgon:

Jag avinstallerar SOUNDMAX (mjukvaran) till det integrerade.
Startar om datorn och går in BIOS där jag avaktiverar det.
Stänger av datorn och kopplar in Fatal1ty.
Startar datorn och stoppar in medf. CD-skiva.
Installerar drivrutiner och mjukvara.
Startar om datorn och hoppas att det fungerar.

Rätt ordning?


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem
Skrivet av Jerran:

Så, en liten sammanfattning innan jag installerar det imorgon:

Jag avinstallerar SOUNDMAX (mjukvaran) till det integrerade.
Startar om datorn och går in BIOS där jag avaktiverar det.
Stänger av datorn och kopplar in Fatal1ty.
Startar datorn och stoppar in medf. CD-skiva.
Installerar drivrutiner och mjukvara.
Startar om datorn och hoppas att det fungerar.

Rätt ordning?

Ser korrekt ut.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

soft.. tack för hjälpen.. hatar när saker o ting inte funkar..


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

Ja... då va de klart... vilket ljud! enda problemet är att när micken är på så hör man säg själv också i högtalarna.. typ ständig inspelning... men har inte satt mig in i det än så det går väl att lösa...


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

1
Skriv svar