Hjälp med D-Link DGL-4300 Router!!!

Medlem
Hjälp med D-Link DGL-4300 Router!!!

Hej!

Detta är första gången jag använder eller håller på med en router. Men nu har vi skaffat en bärbar dator till tjejen som har inbyggt för trådlöst redan så vi tänkte väl även då se till så vi båda kunde vara ute på nätet samtidigt. Har en stationär dator som jag skaffat ett trådlöst nätverkskort till givetvis.

Nu till problemet......var inne på D-Links sida och kolla lite vad man behövde göra och hur man skall göra för att installera allt och då såg på deras hemsida att det finns nåt som heter firmware.....ser ut som nån uppdatering för Routern.......hur funkar det och hur går jag till väga?

Jag har förstått hur jag installerar kortet i den stationära datorn men ska man göra det före man pluggar i Routern? Har också förstått att man inte skall uppdatera Routern (om det är det firmware gör) via det trådlösa. Om man då laddar ner Firmware och skall göra nån typ av uppdatering hur går jag till väga?

Vet att det vart mycket att läsa men hoppas ni kan och orkar läsa detta och komma med svar!:up:

nj
Medlem

Firmware behöver du egentligen inte uppdatera om du inte har några problem med routern, att uppgradera det görs antingen via ett program som följer med routeruppgraderingen alternativt via routerns webbgränssnitt.

Det ska bara vara att koppla in routern till modemet, och sedan låta båda nätverkskorten ansluta sig till den via DHCP (vilket de borde göra, du kan vilja testa ansluta till routern via vanlig kabelanslutning om du har problem).

Medlem

Hur låser jag mina två datorer till Routern då.......så inga obehöriga kommer in på nätet? Har läst något om mac adresser som man ska ge nåt typ av lösenord.

Har jag i övrigt förstått i vilken ordning allt ska installeras?

Tack för snabbt svar nj!!!!!Hoppas du kan svaret på det här också så blir jag glad!!!!

Eller någon annan som läser detta!

nj
Medlem

Har inte lekt med en trådlös router, men allt sådant brukar skötas via webbgränssnittet som brukar finnas på 192.168.*.1 (är lite olika vilken IP-range de olika tillverkarna använder, men jag har för mig D-Link brukar använda 192.168.0.*).
Se iaf till att inte använda WEP som kryptering, använd WPA (WEP är väldigt lätt att knäcka och iaf WPA brukar finnas, är lite osäker på vad DGL-4300 mer erbjuder).

Du bör iaf i något menyalternativ hitta de anslutna datorernas MAC-adresser (samt vilka IP-adresser routern tilldelat dem), utifrån det så borde det inte vara så svårt att enbart låta routern släppa in dem.

Medlem

Tackar!!!!!!NJ

Medlem

Installationen gick kanon!!!!!

Tack för all hjälp nj!!!!!!

nj
Medlem
Skrivet av Groggy:

Installationen gick kanon!!!!!

Tack för all hjälp nj!!!!!!

Så lite så, bra att det löste sig

1
Skriv svar