GeForce 6800 GT PCI Express kompatibelt?

Inaktiv
GeForce 6800 GT PCI Express kompatibelt?

Tja!
Jag råkar veta att ni är ena hejare på att kunna saker om datorer, så jag tänkte fråga er om en sak.

En polare erbjuder mig att köpa hans GeForce 6800 GT PCI Express, men problemet är att jag vet inte om min burk klarar av kortet.
Förr i världen när jag hade en susning om sådana saker så kördes alla bra grafikkort på AGP, men detta är PCI så vad innebär det?
Är min dator för gammal för att kunna utnyttja eventuellt nyare PCI-kort?

Jag scannade med WinAudit men kom bara fram till följande vad gäller mitt moderkort:
-------------------------------------
| Item | Value |
-------------------------------------
| Board Number | 1 |
| Manufacturer | |
| Product | i865PE-W83627HF |
| Version | |
| Serial Number | |
| Asset Tag | |
| Features | |
| Board Type | Unspecified |
-------------------------------------

Ursäkta röran i tabellen, men den är direkt klippt och klistrad från WinAudit.

Min CPU:
------------------------------------------------------------
| Item | Value |
------------------------------------------------------------
| Processor Number | 1 |
| Socket Designation | Socket 478 |
| Processor Type | Central Processor |
| Processor Family | Pentium(R) 4 Processor |
| Processor Manufacturer | Intel |
| Processor ID | BF EB FB FF 00 00 0F 29 |
| Processor Version | Intel Pentium(R) 4 |
| Voltage | 1.400000V |
| External Clock | 200MHz |
| Maximum Speed | 2400MHz |
| Current Speed | 2800MHz |
| Status | CPU Socket Populated, Enabled |
| Processor Upgrade | ZIF Socket |
| Serial Number | |
| Asset Tag | |
| Part Number | |
------------------------------------------------------------

Detsamma gäller denna tabellen, direkt klistrad från WinAudit.. ber om ursäkt för röran.
Kör för närvarande med ett GF ti200 pga mitt förra grafikkort kraschade. Så jag är desperat efter en uppgradering.
Jag håller varenda tumme jag äger i hopp om att ni ska kunna hjälpa mig med detta!

Mvh spunk

nj
Medlem

Om du inte har en PCI-Express-port (vilket jag rätt starkt misstänker att ditt i865PE-baserade moderkort inte har, tror inte jag sett ett enda socket 478-moderkort med PCI-Express överhuvudtaget) så kan du tyvärr inte använda det.
PCI-Express är en helt ny standard som ersätter de äldre AGP- och PCI-portarna, erbjuder rent teoretiskt högre överföringshastigheter och annat smått och gott. Utöver det så är de rent fysiskt annorlunda.

Inaktiv

Aha okay.. kul att se att datorvärlden också utvecklas lite.. Doh!
I så fall, vilka AGP kort är bra men prisvärda? Jag vill inte ge mer än 1000:- då jag känner att datorn inte är värt mer. "På min tid" var det så jävla lätt.. man visste att GF3/4 var bra, sen om man ville köra budget körde man MX.. end of story typ
Tack för det snabba svaret!

nj
Medlem

För en tusenlapp så är väl Geforce 7600GS eller Radeon X1650Pro de mest prisvärda korten (överlag rätt jämnlika om jag inte missminner mig fullständigt). 7600GS är väl det som går att hitta närmast tusenlappen iaf.

Se dock upp lite för iaf ett av Asus 7600GS och Club3Ds 7600GS-kort, de har långsammare minnen än vad som är standard så de korten är lite långsammare.

Inaktiv

Okay, guld. Då ska jag ge mig ut på internet o jaga reda på ett prisvärt kort.
Tackar tusen för hjälpen!

Inaktiv
Skrivet av spunk:

Aha okay.. kul att se att datorvärlden också utvecklas lite..

För datorvärlden har ju utvecklats så långsamt på 2000-talet i övrigt?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:
Skrivet av spunk:

Aha okay.. kul att se att datorvärlden också utvecklas lite..

För datorvärlden har ju utvecklats så långsamt på 2000-talet i övrigt?

Därav "Doh"?

Inaktiv

Hehe jo jag är med


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar