LucasArts lämnar ESA

Robot
Medlem
LucasArts lämnar ESA

Varför hoppar man av? Är det kostnader involverade eller vad? Jag har som inget grepp på vad ESA egentligen sysslar med eftersom jag aldrig hör om dem i några sammanhang?

Inaktiv

Haha först:D MEn varför skulle man lämna det??

Medlem
Skrivet av Shaef:

Varför hoppar man av? Är det kostnader involverade eller vad? Jag har som inget grepp på vad ESA egentligen sysslar med eftersom jag aldrig hör om dem i några sammanhang?

Verkar som om ett flertal spelföretag har hoppat av för att det känns meningslöst att vara med för tillfället, och att det finns ett allmänt missnöje med den nye ESA VDn.

Gamle VDn brukade ofta försvara spel mot USAs politiker, Jack Thompson osv. Men den nya verkar inte bry sig nämnbart.

Medlem

Antagligen kan det vara för att de drog ner storleken på E3 mässan såpass så det finns nu andra mässor som ger större uppmärksamhet.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av Shaef:

Varför hoppar man av? Är det kostnader involverade eller vad? Jag har som inget grepp på vad ESA egentligen sysslar med eftersom jag aldrig hör om dem i några sammanhang?

Verkar som om ett flertal spelföretag har hoppat av för att det känns meningslöst att vara med för tillfället, och att det finns ett allmänt missnöje med den nye ESA VDn.

Gamle VDn brukade ofta försvara spel mot USAs politiker, Jack Thompson osv. Men den nya verkar inte bry sig nämnbart.

Ok, tack för förklaringen Tyckte det kändes som om det finns ett missnöje med hur det utvecklats angående E3 osv men jag visste som inte om det verkligen är så eller inte.

Medlem
Skrivet av P-Staffan:

Antagligen kan det vara för att de drog ner storleken på E3 mässan såpass så det finns nu andra mässor som ger större uppmärksamhet.

ESA håller på med mer än bara E3.
Så att dem lämnar pågrund av förändringarna av E3 tror jag inte är så sannolik då alla stora utgivare och utvecklare håller egna pressevents.
Men det är ju inte direkt konstigt att LucasArts lämnar ESA då Activision har publicerat en del av deras titlar, och nog har ett ganska tät samarbete pågrund av det.

Medlem
Skrivet av mattan92:

Haha först:D MEn varför skulle man lämna det??

Men för fan... "först"?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Hmm. Varför ingen länk till nyhetskällan?

Medlem

Bring back the booth babes!!!

Medlem

Jahop de var la lite småtråkigt då.

Medlem

Småtråkigt var ordet


signatur

hejsanhejsanhejsan

Skrivet av Mahone:

Bring back the booth babes!!!

ja snälla.


signatur
Medlem

Personligen tycker jag att de gör helt rätt,
Om de är missnöjda med VD för ESA eller allt kring E3 så är det väl bara bra att de hoppar av så att ESA ska fatta vad de göra fel och bättra sig.

Medlem
Skrivet av Shaef:

Varför hoppar man av? Är det kostnader involverade eller vad? Jag har som inget grepp på vad ESA egentligen sysslar med eftersom jag aldrig hör om dem i några sammanhang?

Vad ESA gör:
http://en.wikipedia.org/wiki/Entertainment_Software_Associati...

Enkel förklaring:
ESA jobbar med PR för själva branschen (data- och videospel). ESA fungerar ungefär som den svenska motsvarigheten - Dataspelsbranschen (Dataspelsbranschen.se). ESA, precis som Dataspelsbranschen består av representanter från branschen. Senast står att läsa på deras egen hemsida att t ex Christofer Sundberg (VD, Avalanche Studios) är ny ordförande för Spelplan - ASGD, den förgrening av Dataspelsbranschen som syftar till att representera utvecklarna och producenterna inom den svenska spelindustrin.

Uppståndelsen i USA och allt rörande ESA beror på (enligt vissa) att ESA's nuvarande ordförande kanske inte riktigt är den som bör representera spelindustrin. Sen bör det tilläggas att spelindustrin i USA är i kraftig gungning då Activision och Blizzard (för att nämna några) drar sig loss från sina förläggare osv. Det är, utifrån vad jag förstått, något oroligt på den fronten i form av existensberättigande samt frågetecken rörande vem/vilka som tillhör vem/vilka.


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Medlem
Skrivet av mini-mus:

Uppståndelsen i USA och allt rörande ESA beror på (enligt vissa) att ESA's nuvarande ordförande kanske inte riktigt är den som bör representera spelindustrin. Sen bör det tilläggas att spelindustrin i USA är i kraftig gungning då Activision och Blizzard (för att nämna några) drar sig loss från sina förläggare osv. Det är, utifrån vad jag förstått, något oroligt på den fronten i form av existensberättigande samt frågetecken rörande vem/vilka som tillhör vem/vilka.

Activision var en förläggare och Blizzard va ett av dem kändaste märkena VUG hade.
Och efter att Vivendi tog och köpte upp Activision så tog dem och döpte det nya bolaget till ActivisionBlizzard.
Och Valve gick till EA för att låta dem sköta distribution av sina produkter till affärer och så tar dem själva hand om online biten.

Medlem
Skrivet av BlackZam:

Activision var en förläggare och Blizzard va ett av dem kändaste märkena VUG hade.
Och efter att Vivendi tog och köpte upp Activision så tog dem och döpte det nya bolaget till ActivisionBlizzard.
Och Valve gick till EA för att låta dem sköta distribution av sina produkter till affärer och så tar dem själva hand om online biten.

Blizzard är ju både en utvecklare och ett "publisher brand", så som Sierra. Båda ägs av Vivendi.

Inaktiv

Varför ?^^


signatur

The only one: DutyEA

1
Skriv svar