Medlem
Minnes-drama

Hej,

Har tänkt att göra några små uppgredaringar på min rätt så gamla dator i väntan på att jag ska få ihop pengar till en helt ny (låter kanske lite dumt men jag måste ha något att sitta på tills jag får ihop pengar till den nya).

Hittils har jag köpt nytt nätaggregat (Hiper Type-R 580W) och ett grafikkort (Sapphire Radeon X1950Pro). Så för tillfället ser min dator ut så här:

CPU: Intel P4 3.0GHz
GPU :Sapphire Radeon X1950Pro
RAM: PC3200 1024MB (2x Infenion 256MB CL3, 1x TwinMOS 512MB CL2.5)
HDD: Western Digital 160GB

Som ni ser är det minnen som är lite knasiga, och det är jag mycket medveten om så det är alltså de jag har tänkt att uppgradera nu. Jag beställde några produkter från Webhallen på Julafton och däribland var det 2st TwinMOS PC3200 512MB CL2.5-minnen. När jag beställde minnen stod det att de hade 15st hos leverantören. Idag fick jag ett mail från Webhallen i vilket de skrev att minnen är slut hos leverantören och att de är väldigt svåra att få tag på, vilket jag medveten om. Webhallen var det enda stället som jag kunde hitta (och jag har letat en hel del) som säljer TwinMOS PC3200 CL2.5-minnen.

Vad jag hade tänkt att göra när jag fått minnen var att plocka ur de 2st Infenion 256MB CL3-minnena och sätta in de 2st nyinköpta TwinMOS 512MB CL2.5-minnen tillsammans med det gamla (vilket är samma sorts minne). Skulle alltså ha kört med 1536MB RAM.

Nu till min fråga:
Är det värt att vänta i en obestämd tid på de minnen eller ska jag avbeställa dem och köp 3st TwinMOS PC3200 512MB CL3 istället? Blir prestandaskillnaden stor? Undrar även om det är möjligt att behålla mitt nuvarande TwinMOS CL2.5-minne tillsammans med CL3 varianterna? Det klockas ner automatiskt va?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

nj
Medlem

P4:or är inte så petiga när det kommer till CL, de tjänar mer på högre buss än låg CL-rating.
Sedan så körs väl ditt minne inte i dual channel som det är just nu (iom du har tre minnen), bästa är väl att skaffa tre till så du får två par och kör allt i dual channel (vilket P4:orna verkligen gillar för då får de massa bandbredd att leka med via bussen).

Sedan så bör moderkortet ställa in så det är det långsammaste minnet som bestämmer hastigheten.

Edit: Dödade smileys...

Medlem

Avbeställde de två TwinMOS 512MB CL2.5-minnen och beställde tre stycken TwinMOS 512MB CL3-minnen istället.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

1
Skriv svar