Vad är att föredra??

Medlem
Vad är att föredra??

Jag har ju nu ett herrans bra grafikkort, men behöver mer prestanda och valet står mellan att uppgradera processorn eller att öka med ytterligare 1024mb så att jag får 2gig totalt.
Den CPU jag funderat på är en Athlon X2 4200+

Att uppgradera minnet till 2gig kostar ca 1100:- och processor kostar ca 1400:-

Så vilket ger bäst prestanda? Vad får jag ut mest av att köpa? extra minne eller ny Cpu?

/Laxen


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Beror ju på vad du har för CPU nu.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Vad är trånga sektorn? Är det CPUn som går i 100% ofta eller använder du (relativt) ofta mer än 1GB minne?

Ps. Disken är inte totalt fragmenterad va? tänker då speciellt på pagefilen...

Inaktiv

Prestanda i vadå? Köp ett nytt chassi så får du större prestanad kan du röka mer lax på en gång.

Skall du spela, jobba med 3d rendering/CAD, bildredigering, videoredigering, porrsurfa eller lägga patiens?


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Beror ju på vad du har för CPU nu.

Har en Athlon 64bit 3200+ Venice core...

Skrivet av johanp:

Är det CPUn som går i 100%, ofta eller använder du (relativt) ofta mer än 1GB minne?

,Disken är inte totalt fragmenterad va?

Cpu'n går inte i 100% om jag inte gör något drastiskt, i spel vet jag inte eftersom jag inte kan kolla... men jag behöver endå mer prestanda i spel. Disken är helt okej, Xp är nyinstallerat. Hur vet jag om jag använder mer än 1gig minne? Spel som Oblivion och Bf2 kräver mycket minne det vet du.

Skrivet av Hunken:

Prestanda i vadå?

Prestanda i spel, dock är det bra om den är snabb när man har många applicationer igång och när jag startar XP osv...

Men ingen har ju svarat på min fråga, vilket ger mest, cpu'n eller mer minne?
=<


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Anledningen till att man inte kunnat svara är ju som sagt att vi inte vetat vilken processor du har nu. Jag skulle tippa att 2gb ram skulle vara den bättre uppgraderingen.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Prestandan i spel beror till 80% på grafikkortet.

Jag skulle satsa på mer minne.


signatur
Medlem

CPUn räcker nog till.

Minne, titta i task manager på hur mycket minne du använt som mest, under fliken "Performance" -> "Commit charge" (värdet "Peak"). Lämpligtsvis tittar du när du kört ett tag.

Medlem

Okej, mer minne är nog att föredra, har alltid av någon anledning tyckt att min cpu är slö annars. Dessutom överklockar den dåligt, får inte upp han i 2.5mhz även fast jag ökar volten, och ja: den har stock kylning.

Angåned peak' grejjen i Task manager så ser det ut såhär:


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Du peakar ju på 1,8GB... klart att du skall köpa mer minne!

Inaktiv

eller se över minneshanteringen för att spara dyrbara kulor... det är rent vansinne att förbruka sådana mängder minne.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Laxen: Om du inte får upp den i 2.5mhz har du nog större problem än du tror hahahhaa.
Kan ju vara så att det är moderkortet som inte pallar med och inte själva processorn. Plus fläkten och kanske nätagget osv.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Nu är jag lite vilse i sådana här sammanhang, men är det något som inte stämmer? Hur kan jag åtgärda detta?

Mitt moderkort är ett:
MSI K8N NEO4-FI,nForce4 Ultra,Socket-939 Raid, Firewire, SATAII, GbLAN, PCI-Ex16

mina minnen är: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 KIT

XP är nyinstallerat, Fläktar och kylning är helt okej, och så vitt jag vet är det inget fel på min CPU, och jag har alla senaste drivisar och updateringar. Vad kan vara felet?

Kompliterar med några bilder som kan vara till nytta:

Tusen tack för hjälpen...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Vadå inte något som stämmer? Vad är det som är fel? Den fungerar väl? Anledningen till att du tycker den är seg är väl för att du kanske jämför med C2D och X2-processorer, kanske framför allt i multitasking och det går typ inte att göra.

EDIT: Om du menar överklockningsmässigt så kan det ju vara så som sagt att: moderkortet inte tycker om det, att dina minnen inte pallar med (du måste underklocka dessa förmodligen), att nätagget inte håller osv.
Ska du överklocka så måste du veta vad du gör. Om du går in i BIOS och höjer från 200 till 230mhz och tror att det ska funka utan problem är du inte riktig med. Förmodligen är det så att minnena går efter FSBn, dvs när du höjer FSB från 200 till säg 220 så höjer du även frekvensen på minnena från 200 (400mhz) till 220 (440 mhz) vilket det sannerligen inte är att ramminnen som pallar.

Ovanstående är säkert fel på ett par punkter, men överlag borde det vara något så när halvrätt, eller?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Angående mitt nätagg så är det på 580W så det borde inte vara några problem, Moderkortet är väl valt så det ska inte vara några problem där heller . Vet du om det går att stänga av den funktionen som du pratar om angående minnerna, så att jag kan överklocka CPU'n. Vissa jag sett jag kört dom ända upp till 3.0mhz. Jag hade velat köra på mellan 2400 och 2600, men ja är ingen hejjare på klockning över huvud taget. Så all hjälp uppskattas...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

nj
Medlem
Skrivet av Laxen:

Angående mitt nätagg så är det på 580W så det borde inte vara några problem, Moderkortet är väl valt så det ska inte vara några problem där heller . Vet du om det går att stänga av den funktionen som du pratar om angående minnerna, så att jag kan överklocka CPU'n. Vissa jag sett jag kört dom ända upp till 3.0mhz. Jag hade velat köra på mellan 2400 och 2600, men ja är ingen hejjare på klockning över huvud taget. Så all hjälp uppskattas...

580W säger ingenting, är det dålig kvalité på nätagget så kan det ha dåliga värden på 3.3V/5V/12V-railarna som gör att datorn inte får ordentligt med ström.

Angående minnena så måste du köra dem osynkat med FSB, du får läsa genom manualen (eller Google:a efter guider) hur du gör det som för att hålla minnets hastighet vid 200 (400) MHz medans du kan öka processorns FSB.
Sedan så gäller det ju även att kylningen du har orkar med överklockningen.

Inaktiv

Laxen: 3.0mhz är väldigt lågt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Laxen: 3.0mhz är väldigt lågt.

Han menar nog 3.0ghz alltså 3000mhz

Medlem

Menar 3.0ghz ja, sorry var lite trött i morse.

Skrivet av nj:

Sedan så gäller det ju även att kylningen du har orkar med överklockningen.

Stockkylning, borde väl räcka?

Men det är inte nätagget som är dåligt, det är en prisvinnare ffs. Något annat måste vara fel, några idéer?


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

nj
Medlem
Skrivet av Laxen:

Stockkylning, borde väl räcka?

Men det är inte nätagget som är dåligt, det är en prisvinnare ffs. Något annat måste vara fel, några idéer?

Den boxade kylaren är inte direkt tänkt för överklockning, så det är inte så säkert att den räcker till. Testa överklocka lite i taget och håll koll på temperaturerna.

Som det nämnts tidigare så är det nog viss risk för att det är minnena som bråkar om du försöker köra dem i en högre klockfrekvens än vad de är speccade för (och med tanke på att det är CL3-minnen så är det viss risk att de inte vill klockas så mycket mer än de 200 (400) MHz de är speccade för).

Medlem

Okej, ska kolla manualen i morgon. I annat fall får man väl google, ni kanske kunde hjälpa mig på just den "google" biten, är inte så bra på det.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Um minnena brukar ju bromsa när man överklockar. Mer minne tror jag inte ett dugg på. Annat moderkort med snabbare prylar och rensning av registret samt minimalt med tjänster och program som ligger och tuggar i bakgrunden tror jag absolut på.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Vadå byta moderkort, detta är ett helt okej mobo, massa folk är nöjda med det, jag e nödj md det nForce4 ffs.

Om du hade läst tråden sa jag ju att xP är nyinstallerat där med alla register och sådant, och så många proram har jag inte som ligger i bakgrunden ca 50 stycken.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

unix: Frågan var från början vad som skulle ge mest prestandaökning, ny processor eller mer minne... De flesta har ju kommit fram till att mer minne är det bästa köpet. Ingen har alltså påstått att mer minne skulle göra det lättare att klocka Det är ingen överklockningsfråga från början helt enkelt.

Laxen: 50 st är inte lite, snarare rätt rejält.
Vill du överklocka får du köra minnena osynkat som några sagt ovan. Det är förmodligen där problemet ligger... Men att klocka den 25% (till 2.5ghz) är nog på gränsen för stockkylningen också...
Hur gör du när du försöker klocka processorn? Om du bara höjer FSBn så ökar väl påfrestningen på alla andra komponenter också? Måste kanske låsa pciportar och dylikt.

Köp så du har 2gb minne och skit i klockningen tills du läst på ordentligt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Tack för alla svar...

paddan: Jag överklockar genom att smita in i bois och öka FSB'n till önskad grad, men jag har bara kunnat överklocka till max 2220mhz som max, över det gör datorn instabil, får frysningar i spel och även artefakturer (grafik glitchar)
går jag upp till över 2400 så vill datorn inte starta vissa gånger. Jag har även testat att öka volten i samband med överklockingen, även där gör jag det i bois. även om jag ökar volten så stannar jag på 2.2ghz för att det ska funka stabilt...

En annan sak som jag kanske bör nämna är att tidigare så körde mina minnen i T2 det var tydligen default :S men jag gick in och ändrade till T1 och sedan dess har jag inte haft några problem, har inte heller märkt någon prestanda förbättring i spel.
Ska prova benchmarking också så fort jag skaffat 3dmark.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Ja men då har du ju redan svaret typ. När du höjer FSBn utan att låsa pciportar och köra minnena osynkade så blir det ju kaos.
När du kör FSBn i 222mhz så höjs påfrestningen på allt annat i datorn, vilket leder till att du får artifakter och att den inte startar. Att höja volten borde ju innebära att du höjer påfrestningen ännu mer på prylarna, kan inte vara nyttigt.
Dessutom körs dina minnen i 444 mhz vid FSB 222, knappast troligt att budget CL3-minnen orkar med den ökningen.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar