Något man ska tänka på innan man köper nytt Grafikkort?

Medlem
Något man ska tänka på innan man köper nytt Grafikkort?

Hade tänkt att köpa ett 7600GS för 1082:-(inkl frakt) istället för mitt nuvarande 6600LE som inte ger så bra prestanda. Är det något man borde tänka på när man köper nytt grafikkort?(PCI-E har jag)

nj
Medlem

Undvik Club3Ds kort, även om speccarna som anges hos Levitech säger att minnet ska vara klockat i 800MHz så är de enligt Club3Ds egen sida klockade i 700MHz vilket då är 100MHz underklockning jämfört med många andra 7600GS.

Tyvärr så verkar rätt många 7600GS ha fått lite konstiga speccar från en hel del tillverkare, standardklockfrekvenserna ska dock ligga på 400MHz för core och 800MHz för minnet.

Medlem

Hittade ett med rätt klockning: 7600GS

EDIT: lite dyrare men bara lite.

Inaktiv

Slå till på detta istället http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320722. Visst 290 kr dyrare, men 1000 kr bättre


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Kanske de men jag gillar inte ATI och så tar det mer än 1 extra månad innan jag har råd med det.

Medlem

klarar min 350W PSU att ge mitt 7600GS tillräkligt med stöm?

Inaktiv

I princip omöjligt att säga. Är ditt nätagg av sjukt usel kvalitet så kanske det inte klarar det.
Vad är rekommenderat av tillverkaren? Står det 350 så är det vanligtvis inga problem.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Jag använde en sajt som calculerar hur många W som behövs och efter uppgraderingen(7600GS + Sound Blaster Audigy) så behövs 320W så jag klarar mig

EDIT: sajten hade okända inställningar också, köper och får se hur det går annars får jag köpa ett bättre agg helt enkelt

Inaktiv

Watt är tydligen en dålig metod för att mäta nätaggregats faktiska prestanda. Det är snarare spänningen på 12vlinan som är viktig osv. Men som sagt det borde inte vara något problem. Sitter själv på ett löjligt billigt nätagg som klarar min rigg.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

läste att den behöver 18A men mitt agg har bara 15A, får se hur det går annars är det bara att köpa nytt agg.

Medlem

7600GT är enligt THX index mycket bättre, GT hade 81.20 och GS hade 56.40.

Inaktiv

Pris/prestanda är ju bara relevant om man tittar på kort i samma prisklass. Att ta GS är ingen vidare bra investering om man vill ha kräm, så är GT:t bättre.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

7600GT är enligt THX index mycket bättre, GT hade 81.20 och GS hade 56.40.

7600GT är helt klart snabbare än 7600GS, dock så har de oftast varit några hundralappar dyrare med.
Riktigt bra pris på det där Albatron-kortet.

Medlem

kostar bara 100kr mer(ungefär) så jag köper det istället.

Medlem

När det gäller skärm in-koppling så vet jag inget, är DVI standard? har en gammal Nokia 447M som är kopplad till mitt 6600LE fast jag vet inte om det är DVI, inte TV allafall.

Inaktiv

Är det en gammal crt är det nog inte DVI på skärmen. Då kopplar du en adapter till skärmsladden som sen går in i DVI-ingången på grafikkortet. Adapter får man allt som oftast med grafikkort men inget som är givet tror jag. Förhoppningsvis får du med en eller så får du köpa


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

eller så har jag redan en, eller är det olika för olika grafikkort?

Inaktiv

Nej. VGA->DVI är alla lika. Eller bör vara i alla fall, trist om olika företag hade olika standards


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Jag funderar på att köpa nytt grafikkort med jag vet inte så mycket om det. Så jag undrar om ni vet några bra grafikkort?:)

nj
Medlem
Skrivet av oleg:

Jag funderar på att köpa nytt grafikkort med jag vet inte så mycket om det. Så jag undrar om ni vet några bra grafikkort?:)

Beror till stor del på om det är ett grafikkort för AGP eller PCI-Express du är ute efter då utbudet av kort för AGP är mycket mindre än för PCI-Express.

Inaktiv

Bra för AGP: X1950Pro
Bra för PCI-e: X1950Pro/XT
Bäst för PCI-e: 8800GTX

Beror ju som sagt på vilka omständigheter vi snackar om. Är du snorrik och vill ha bästa kortet är det 8800GTX som gäller. Vill du ha bra prestanda till lågt pris är det X1950-serien som du ska titta på.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Bra för AGP: X1950Pro
Bra för PCI-e: X1950Pro/XT
Bäst för PCI-e: 8800GTX

Beror ju som sagt på vilka omständigheter vi snackar om. Är du snorrik och vill ha bästa kortet är det 8800GTX som gäller. Vill du ha bra prestanda till lågt pris är det X1950-serien som du ska titta på.

Tack! jag får kolla lite mer om korten. men tack ska ni ha:)

nj
Medlem
Skrivet av oleg:
Skrivet av PaddanL:

Bra för AGP: X1950Pro
Bra för PCI-e: X1950Pro/XT
Bäst för PCI-e: 8800GTX

Beror ju som sagt på vilka omständigheter vi snackar om. Är du snorrik och vill ha bästa kortet är det 8800GTX som gäller. Vill du ha bra prestanda till lågt pris är det X1950-serien som du ska titta på.

Tack! jag får kolla lite mer om korten. men tack ska ni ha:)

För AGP så är Geforce 7600GT även ett riktigt prisvärt kort, finns för under 1300 kr (dock så bör iaf Club3Ds kort undvikas då det har sämre minnen än vad de andra tillverkarna vad jag vet).

Medlem

Att verkligen tänka på är nätdelen 350 w låter som minsta laget, datan kan fungera fint men vid 3d belastning kan den bli instabil och resultera i frysning/omstart/blåskärm mm aldrig fel att ha förmycket pullver


signatur

Alfa Bertil

Medlem

signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

nj
Medlem

Sapphire Radeon X1950 Pro, du kan kika på prestandaskillnaden i det här testet bla.

Tillägg: Missade att det var XFX överklockade variant av 7600GT, dock så är överklockningen i sig inte nog för att det ska komma ikapp X1950Pro prestandamässigt, särskilt inte på ett i övrigt snabbt system.

1
Skriv svar