Internet crashar när folket använder telefonen?

Inaktiv
Internet crashar när folket använder telefonen?

såhär ligger det till ;
Har en 8mbits lina från Netatonce.

När någon lyfter luren för att ringa så dör internet uppkopplingen. Och typ en halv minut efter att luren läggs på igen, så funkar det.

Förr gick det att använda telefonen som sitter jackad i huvud jacket utan att internet stördes.
Men då andra telefoner avbröt internet.

Någon som har någon ide vad detta kan bero på?

Tack på förhand / samme :heart:


signatur

Det var en gång, och den var grusad.

nj
Medlem

Antar att det är en ADSL-anslutning iom problemet.
ADSL-modemet måste kopplas mot det första jacket annars så bryts uppkopplingen när en telefon som är kopplad till ett jack som ligger före det ADSL:et är inkopplat i lyfts. Dock skumt att det gått att använda telefonen som suttit inkopplad först.

Eller har jag helt missuppfattat det?

Medlem

Det går att ändra jacken, kommer inte ihåg hur men har sett pappa fixa det här hemma.

Inaktiv

yäsbox, en adsl lina.
Det är kopplatt mot första jacket, så som det ska vara.
Har vart kopplat sådär sen bredbandet föddes, funkade
utan problem då, på senare tid som det har börjat att tjivas.

Men kan ju alltid kika en gång till så att det är rätt kopplat,
Kanske husmusen som har gjort rackar tyg.

Vad ska in först? Telefon eller Adsl linan?

Eller kan det bero på modemet som börjar bli gammalt o gaggigt?


signatur

Det var en gång, och den var grusad.

Medlem

ADSL ska sitta först, och se till att inte du har en parallell koppling på första jacket också.

Medlem

Kasst filter/splitter?

Inaktiv

Har ni villalarm kopplat till larmtjänst och/eller väktare? Det kan vara lite körigt att ha flera olika tjänster på första jacket, speciellt om man har en trådlös dect-telefon inkopplad också. Tror det står på telias eller bbbs hemsida att dect-telefoner kan störa det hela. Jag har samma problem själv ibland.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Det kan även vara så att något har gått sönder / är felkopplat mellan dig och stationen. Själv hade jag samma problem som du har i ett halvår ungefär och efter många samtal med supporten skickade de ut en tekniker som fann att det var felkopplat i min telefonstolpe. Sen dess har det funkat.

Medlem

Är jacken serie eller paralelkopplade?
Jacken skall vara seriekopplade annars kan problemen som du beskriver uppstå. Det är lätt att koppla om, tar bara ca 5 min.
Telia har en bra pdf fil om detta här


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Vad jag vet måste man koppla in i huvudjacket


signatur
Inaktiv

Kolla även på www.tekniken.se/dsl


signatur

#komsi @ Quakenet
Jesper aka Kokosnöt

1
Skriv svar