Inaktiv
Bra speldator??

Är det här en bra speldator som ni skulle kunna rekomendera??

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323787

Tack på förhand

Medlem

ja. det skulle jag faktiskt kunna påstå.


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Inaktiv

ok tack så mycket för svaret

Medlem

Japp ser inget fel på den burken, till ett bra pris dessutom.


signatur

AYY LMAO

Inaktiv

ok det kanske blir mitt nästa köp då

Medlem

ja det tycker jag..


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Inaktiv

Ifall du inte har extremt bråttom med ny dator kanske du ska vänta eller lägga ut mer pengar för att få ett directX 10 grafikkort?

Inaktiv

Jo, att köpa ett högpresterande kort i DX9 klassen nu vore ganska osmart.
Bättre att skaffa ett billigare kort, och sedan uppgradera när fler (och billigare) DX10 kort släpps.

Inaktiv

X1950Pro är ju inte lågpresterande direkt. Billigt och bra.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

X1950Pro är ju inte lågpresterande direkt. Billigt och bra.

X1950Pro är synnerligen prisvärt, ja. Att köpa ett kort i 3000-4000 kronorsklassen vore dock rent idiotiskt.

Medlem

Får hålla med ican och jowy, köp inte ny burk nu.. om du tvunget skall det plocka med ett gf8800 eller nåt så framtidssäkrar du burken

Jag handlar förvisso utan moms men för 11k slängde jag ihop en fruktansvärt grym gamingrig:
http://www.spirotris.com/images/fedtburk.jpg

Det var en månad sen så jag vet inte vad den hade gått på nu, men ta den där och släng bort båda hårddiskarna och dvdbrännaren så borde du kunna få ett schysst pris med moms, kanske kan köpa en billigare variant av ram också.

Och en annan grej vad det gäller paketet du postade, köp ALDRIG msi-moderkort. Det är som att köpa gamla WD-diskar och tro att dom aldrig kraschar

Medlem

ta det lugnt, köp inte den riktigt än!

om den skall användas till överklockning satsa på ett pc2 6400 minne eller ett pc2 8500 minne

det står att chipsetet inte stöder pc2 8500 men det gör det iaf enligt hardwaresecrets recension av samma chipset men annat moderkort

och moderkortet är lite dåligt, satsa på ett sådant här istället

resten är utmärkt, speciellt grafikkortet som nästan blev utnämnt till det mest prisvärda grafikkortet under 2600kr enligt tomshardware (detta var xt varianten men den har bara snabbare klockhastighet)

skall köpa en liknande rig nu i jan/feb, den ser ut så här

cpu: core 2 duo e6300 1,86ghz (känner en som skall hjälpa mig klocka den likvärdig med e6400 (2,13ghz))
hdd: western digital 320gb
gkort: sapphire x1950pro 256mb
nätagg: hiper 580w
optisk enhet: samsung dvd brännare sata2
mkort: asus p5b
minne: corsair xms2 512mb x2 (jag vet klent med minne, men jag har låg inkomst)
det hela hamnar på ungefär 7900kr

e6600 och e6800 har båda 4mb i cache vilket hjälper till lite i spelen
förklaring av hur det hjälper till:

desto mer cache desto mindre tid tar det för spelet att ladda miljöer (tex i oblivion skulle det ta kortare tid att ladda mellan de olika cellerna/areaorna (nej inte fängelseceller), alltså kortare tid då det det står loading area)

sedan så går det ju snabbare att ladda generellt med mycket cacheminne

Skrivet av SpiroTris:

Får hålla med ican och jowy, köp inte ny burk nu.. om du tvunget skall det plocka med ett gf8800 eller nåt så framtidssäkrar du burken

Jag handlar förvisso utan moms men för 11k slängde jag ihop en fruktansvärt grym gamingrig:
http://www.spirotris.com/images/fedtburk.jpg

Det var en månad sen så jag vet inte vad den hade gått på nu, men ta den där och släng bort båda hårddiskarna och dvdbrännaren så borde du kunna få ett schysst pris med moms, kanske kan köpa en billigare variant av ram också.

Och en annan grej vad det gäller paketet du postade, köp ALDRIG msi-moderkort. Det är som att köpa gamla WD-diskar och tro att dom aldrig kraschar

att köpa gf8800 nu är som att köpa voodoo3 när det kom dvs oerhört dumt och dyrt, nu när dx10 kommer skall man köpa dx9kort för att spara pengar

angående wd: wd har aldrig krashat för mig och jag har bara haft wd, min gamla wd caviar på 2gb har ännu inte krashat

sedan så är det ju precis rätt tid att köpa dator nu, man sparar otroliga mängder med pengar, dx10 är långt ifrån färdigutvecklat och alla gamla highend dx9kort är skitbilliga köp nu!


signatur

Bengebolle

Inaktiv
Skrivet av rbnlenin:

t

att köpa gf8800 nu är som att köpa voodoo3 när det kom dvs oerhört dumt och dyrt, nu när dx10 kommer skall man köpa dx9kort för att spara pengar

Jag kan inte hålla med. Att köpa ett high-end DX9-kort nu vore bara korkat. Bättre att köpa ett billigt kort och vänta tills ATI släpper sina DX10 kort, då lär priserna sjunka som stenar.

Medlem
Skrivet av Jowy of Highland:
Skrivet av rbnlenin:

t

att köpa gf8800 nu är som att köpa voodoo3 när det kom dvs oerhört dumt och dyrt, nu när dx10 kommer skall man köpa dx9kort för att spara pengar

Jag kan inte hålla med. Att köpa ett high-end DX9-kort nu vore bara korkat. Bättre att köpa ett billigt kort och vänta tills ATI släpper sina DX10 kort, då lär priserna sjunka som stenar.

highend dx9 är billiga och prisvärda, tex x1950pro 1700kr på komplett.se(det finns knappt dyrare dx9 kort än så). sedan kan man ju som sagt vänta ati och köpa ett dx10 kort från nvidia, javisst kan man det, men dx9 är mer utvecklat än dx10 (än så länge) vilket innebär är det är rätt dumt att köpa ett gf8800 i dagens läge

oj glömde nästan: gf8800 är skit om man jämför med ati r600. jag kan ta flera exempel:

ati r600 är byggd med 85nm teknik men gf8800 är byggd med 95nm teknik, alltså blir gf8800 brutalt mycket större än ati r600

gf8800 tar tokmycket ström, det gör inte ati r600

ati r600 har fler men mindre processordelar än gf8800 vilket innebär att ati r600 ka dela ut arbetet bättre (tex vissa delar jobbar med fysik, vissa med texturer osv)

så vänta tills ati korten kommer ni alla dx10 galningar


signatur

Bengebolle

Inaktiv
Skrivet av rbnlenin:

dx9 är mer utvecklat än dx10 (än så länge) vilket innebär är det är rätt dumt att köpa ett gf8800 i dagens läge

Jaha? En Xbox är mer optimerad än en Xbox 360, är den för den sakens skull "bättre"? DX9 är förvisso mer "utvecklat" än DX10, DX10 är ändå mångdubbelt bättre än DX9.

Nej, det enda "dumma" med att köpa ett DX10 kort i dagsläget är att de är så dyra, men detsamma kan sägas om alla nya kort. Har ni pengarna är 8800 helt klart det bästa köpet idag.

Att sen R600 kommer bli kraftfullare hör inte hit. Det ligger alltid bättre kort runt hörnet, man kan inte låta det stoppa en jämt.

Medlem

Nej, för då skulle vi alla sitta kvar på våra gamla datorer med 512kb minne och köra Windows 1.0


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

jag tycker nog precis som kamrat lenin att det är en mycket god idé att hoppa över första generationen kort om man tänkt sig äga fungerande och tillförlitlig hårdvara. särskillt om man tänker sig behålla den i ett par år.

det finns (nästan) alltid barnsjukdomar och nödlösningar som iaf inte jag vill behöva stå ut med.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Jag var helt säker på att du skulle försvara 512kb minne och Windows 1.0 i förbi farten där ju Soya... Lite besviken faktiskt.

Kommer ATI hinna släppa sitt/sina kort till releasen av Crysis?

Enligt de bakom spelet kommer det gå ganska fint på high end DX9, trevligt. Ännu en anledning att inte köpa DX10-kort än.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

rbnlenin>> syftade mest på de gamla WD-diskarna som kraschade 24/7... blev själv av med 2st i den vändan

Visst har du rädd i att man kan få billiga dx9kort när en ny teknik är på g, men köper du ett 8800 nu kommer du med all säkerhet inte behöva uppgradera på nåt år, vilket inte är fallet med ett 1950..

Köpte själv ett highend AGP (gf7800) i november vilket förvisso inte var särskilt smart, men det fanns skäl för det också
Och det skall väl vara highend DX9 afaik.... Kan ju säga att det är långt ifrån den prestandan jag hade velat ha om jag uppgraderat hela burken idag.

Men in the end handlar det väl om hur mycket man är redo att lägga och vad målet är med burken. Och hur mycke överflödiga pengar man har..

Medlem
Skrivet av SpiroTris:

Men in the end handlar det väl om hur mycket man är redo att lägga och vad målet är med burken. Och hur mycke överflödiga pengar man har..

true


signatur

Bengebolle

Inaktiv

Annars e denna datorn ett alternativ till den pengen du tänker lägga. Smaksak.
http://www.netgiganten.se/product_info.php?products_id=153


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem

Bra skit.. Mr. Anti-Ati SpiroTris gives his approval

Inaktiv

SpiroTris: Varför skulle man inte klara sig på ett X1950 i ett år framöver? Spel kommer förmodligen stödja DX9 en stund framöver. Annars kan speltillverkarna bara sälja till en bråkdel av marknaden och det vill de ju inte. X1950 är ett bra val skulle jag tippa. Snabbt, trevlig och inte minst billigt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

SpiroTris: Varför skulle man inte klara sig på ett X1950 i ett år framöver? Spel kommer förmodligen stödja DX9 en stund framöver. Annars kan speltillverkarna bara sälja till en bråkdel av marknaden och det vill de ju inte. X1950 är ett bra val skulle jag tippa. Snabbt, trevlig och inte minst billigt.

Om Microsoft får som de vill (tro mig, det får de alltid) så lär övergången till DX10 gå ganska snabbt.
Ta Alan Wake som exempel, det kommer att ha ett DX10 kort och Windows Vista som minimikrav.
Jag skulle tippa att DX9 är helt borta från marknaden innan 2008.
Därför vore det dumt att rekommendera folk att köpa DX9 nu, lite som att köpa en vanlig CRT-TV nu i HDns tidevarv....

Inaktiv

Ja, nej.. Det är väl en ekonomifråga. Vill man ha DX10 direkt, innan det är ett måste så får man lägga minst 4000 kr. Man klarar sig på ett DX9kort för en bit under 2000 ett ganska bra tag framöver och när man väl behöver/vill byta så finns det ett större urval på marknaden. Billigare och bättre om man litar på marknadsekonomin. Kan vara värt att köpa ett kort för 1700 nu, vänta upp till ett år och köpa ett senare DX10-kort för säg 3000 då. Visst det blir 700 kr dyrare än att köpa 8800GTS nu, men på ett år är 700 kr inte så mycket pengar och man får nog ett ganska mycket fetare kort.
Fast det är klart, vill man ha så köper man det man vill ha nu :).

Däremot är man ju fullständigt retarderad om man köper DX9 för mer än 2000, eller?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

PaddanL, exakt.. det är en ekonomifråga... och sen beror det ju på vad man har för mål med att uppgradera sin burk.

Vet inte o jag nämnde det men hade jag uppgraderat idag så hade det varit för att "framttidssäkra" burken. D.v.s. slippa uppgradera nån del om en 9-10 månader.

Lirar du crysis på ett highend dx9 kort med alla inställningar på högsta t.ex.? Nej, troligtvis inte och då har du inte heller en framtidssäkrad burk.

Och till sist, som du själv säger... "Man klarar sig".... mina argument är dock inte för en "klarar sig"-burk utan något stadigt som kommer hålla. Heh, och nej.. jag är inte retarded för att jag köpte ett gf7800 agp för 2,5k... finns skäl för det också

Inaktiv

Har hört att gf8800 inte kommer klara dx10.1, vilket kommer bli det som används.. stämmer det är det ju svårt att bli dummare än att köpa det. gf8800 allså.

Men det här har jag HÖRT, det kommer inte från mig, så klaga inte på mig om det inte stämmer. (:


signatur

Moahaha.

Medlem

Vart har du "hört" detta då?

Någon källa vore trevligt, för det låter ju minst sagt konstigt.

1
Skriv svar