DVD-läsaren får hela datorn att gå i slowmotion när den läser/bränner?

Medlem
DVD-läsaren får hela datorn att gå i slowmotion när den läser/bränner?

Tjackade ny burk för ett par veckor sedan och allt fungerade felfritt från första början med undantag för DVD-läsaren.

Så fort den läser någonting samt bränner så segnar hela datorn ner och allt, inklusive ljudet, går som i slow motion. Allt blir segt och ljuden blir utdragna och hackiga.

Har snackat med NEC's support och de har ingen aning.

Någon som vet hur man löser detta?

Här är specsen:

Moderkort:
MSI P965 Platinum, P965, Socket-775 Firewire,SATAII,ATX,GbLAN,DDR2,PCI-Ex16

Processor:
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Grafikkort:
XFX GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 320-bit

Minnen:
Crucial DDR2 PC6400 2048MB CL5, Kit w/two matched DDR2 PC6400 1024MB CL5

Hårddisk:
Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2 16MB 7200RPM

DVD-Läsare/Brännare:
NEC DVD±brännare AD-5170 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Nätdel:
Tagan 2Force Series, 530W

Tangentbord:
Logitech G15 Gaming Keyboard, swe

Mus:
Razer Copperhead Chaos Green 2000, lasermus


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

Hur snabb är DVD-läsaren/brännaren?

Medlem
Skrivet av Xphome:

Hur snabb är DVD-läsaren/brännaren?

Saxat från NEC's hemsida:

DVD +R: 18x max.
DVD-R: 18x max.
DVD +RW: 8x max.
DVD-RW: 6x max.
DVD +R9: 8x max.
DVD-R DL: 8x
CD-R: 48x max.
CD-RW: 32x max.

Hittade även detta på komplett's hemsida som jag beställde ifrån som iaf jag tyckte var enklare att förstå:

Läshastighet: 48x (CD) / 16x (DVD)
Skrivhastighet: 48x (CD) / 18x (DVD±R) / 8x (DVD±R DL)
Återskrivningshastighet: 32x (CD) / 6x (DVD-RW) / 8x (DVD+RW)

Tål också att nämnas att den är inställd på att köra DMA if available.

Kan också nämna att installationer och att se på DVD via läsaren också går otroligt segt.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av Xphome:

Hur snabb är DVD-läsaren/brännaren?

Saxat från NEC's hemsida:

DVD +R: 18x max.
DVD-R: 18x max.
DVD +RW: 8x max.
DVD-RW: 6x max.
DVD +R9: 8x max.
DVD-R DL: 8x
CD-R: 48x max.
CD-RW: 32x max.

Hittade även detta på komplett's hemsida som jag beställde ifrån som iaf jag tyckte var enklare att förstå:

Läshastighet: 48x (CD) / 16x (DVD)
Skrivhastighet: 48x (CD) / 18x (DVD±R) / 8x (DVD±R DL)
Återskrivningshastighet: 32x (CD) / 6x (DVD-RW) / 8x (DVD+RW)

Tål också att nämnas att den är inställd på att köra DMA if available.

Kan också nämna att installationer och att se på DVD via läsaren också går otroligt segt.

Har ett liknande problem men för mig så hackar bara ljudet så jag ska köpa ett nytt ljudkort. Vet faktist inte vad felet är.

EDIT: Behöver uppdatera Drivrutiner kanske?

Medlem

Du sade att den var inställd på "DMA if available", vad använder den? Se rutan just under ("Current Transfer Mode"). Själv har jag "Ultra DMA Mode 2" och det går fint.

Medlem
Skrivet av johanp:

Du sade att den var inställd på "DMA if available", vad använder den? Se rutan just under ("Current Transfer Mode"). Själv har jag "Ultra DMA Mode 2" och det går fint.

Min visar "Ultra DMA Mode 5"...


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

Bump.

Jag behöver verkligen hjälp med det här, det tog mig för sjutton 4 timmar att installera Company of Heroes...

Någon måste ha någon minsta aning om vad som kan gått snett, inga idéer är dumma förrutom de som inte sägs.

Mellanare


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

nj
Medlem

Kontrollerat så kabeln inte är skadad (man vet aldrig, en kompis flatkabel hade ett stort jack som han upptäckte när han började undra varför hårddisken var så långsam)?
Som Xphome nämnde, har du slängt in uppdaterade drivrutiner för Intels P965-chipset (finns att ladda ner från Intel.com)?

Medlem
Skrivet av nj:

Kontrollerat så kabeln inte är skadad (man vet aldrig, en kompis flatkabel hade ett stort jack som han upptäckte när han började undra varför hårddisken var så långsam)?
Som Xphome nämnde, har du slängt in uppdaterade drivrutiner för Intels P965-chipset (finns att ladda ner från Intel.com)?

Vettefan om det var drivrutiner jag installerade eller vad det nu var. Det stod att de skulle göra så plug n' play enheter fungerade med chipsetet jag har så jag tänkte att jag lika gärna kunde testa att installera det.

Funkade fin fint verkar det som. Inga problem hittills. Den fanns på Intel's download center.

Tackar Xphome och nj!

Mellanare


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

1
Skriv svar