Trådlös gaming (spela via wlan)

Inaktiv
Trådlös gaming (spela via wlan)

Tjipp
Jag har nyligen införskaffat en d-link DI-524 som jag hoppades kunna spela trådlöst till. Dock så går det inte så värst bra.
Var 65:e sekund (ja, jag har mätt) kommer en laggspik. Man kan nästan ställa sin klocka efter den.

Så - Min fråga är: Finns det nåt sätt att fixa detta? Har läst allt jag kommit över, snackat med d-links support och allt utan resultat.

Innan alla börjar kan jag dra lite fakta:
Jag gör 802.11g och använder medföljande usb-nätverkskort samt har öppnat alla aktuella portar för spelet i fråga (bf2142).

Spelet kopplar aldrig ner utan jag får endast små korta lagspikar på 0.5 sekunder ungefär.

Är det så här det e med wlan eller är det bara någon inställning?

/Grindah

Medlem

spelar BF2 bla via trådlöst och har inga problem, kan vara nån konfigurering i rotern eller så är det nätverkskortet som är dåligt.
finns massor med inställningar bara prova sig fram, du kan ju prova byta kanal tex.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

har provat lite olika kanaler, meckat så jag bara kör 802.11g only, krypterat kör jag dock.

Alla andra tips mottages med glädje. Jag är rådlös.

Misstänker man skulle kunna prova med annat nätverkskort...

ja ja.

Nån annan som har nåt tips?

/Grindah

Inaktiv

Det skulle kunna bero på nätverkskortet, USB-nätverkskort är knappast optimalt för gaming. Detsamma kan dock antagligen sägas om wlan överhuvudtaget, då även jag stöter på problem med mitt trådlösa nätverk.
Prova att skaffa ett interna PCI-nätverkskort, om inte det hjälper har jag ingen aning om vad som bör göras.

Inaktiv

jag har fixat det nu. orsaken var MS wireless zero configuration som finnes i "services.msc".

Nu fungerar det utmärkt att spela trådlöst. visst, man får 5-10 mer i ping men ja ja, det får man ta.

Medlem

Stängde du av den tjänsten eller ändrarde du nån inställning i den?


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

nj
Medlem
Skrivet av PHD|Grindah:

jag har fixat det nu. orsaken var MS wireless zero configuration som finnes i "services.msc".

Nu fungerar det utmärkt att spela trådlöst. visst, man får 5-10 mer i ping men ja ja, det får man ta.

Den aningen högre pingen kan nog även till viss del bero på USB-nätverkskortet som Jowy of Highland nämnde.
USB kräver en del processorkraft och när du då spelar något spel så brukar spelen vara rätt snabba att belasta processorn rätt maximalt. Kan vara intressant att testa med ett separat PCI-nätverkskort för att se om det är gör någon skillnad.

Inaktiv

Jag stendödade tjänsten.
Den behövs inte om du har drivare till ditt nätverkskort.

Visst, du får köra lite mer inställningar manuellt, t.ex måste du veta vad nätverket du ska ansluta till heter osv. Men det funkar jättebra att spela nu varje fall.

1
Skriv svar