Tips på bra Ljudkort

Medlem
Tips på bra Ljudkort

Finns det något bra ljudkort som är bättre än SiS 7012 Sound Device(integrerat(*)) och som ligger under 500kr inkl frakt.

*vet inte om det är rätt stavat

EDIT: Hur många kHz är bra att ha, ser att vissa har 48 medans andra har 192.

EDIT2: PCI ska det va.

EDIT3: Kör med headset eller 2 högtalare så det behöver inte stödja 5.1 och högre.

EDIT4: Jag ska använda det till att spela, se på DVDer och lyssna på musik.

EDIT5: kanske det här: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=120942

Medlem

jag är väldigt nöjd med detta, jag märkte stor skillnad när jag bytte detta mot mitt integrerade ac97


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

ska fundera på saken men jag tror det blir det.

Medlem

har samma Hwergelmer, ett bra ljud kort.. märker verkligen skillnad... =).. rekomenderas.


signatur

"Hellre lite kattpiss i salongen är en kasspitt i kalsongen"!

Medlem

Tror ni mitt SiS 649 klara PCI 2.1? fick datorn för exakt 1 år sedan så jag antar det, men vill vara säker.

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

Tror ni mitt SiS 649 klara PCI 2.1? fick datorn för exakt 1 år sedan så jag antar det, men vill vara säker.

PCI 2.1 har varit standarden som använts sedan mitten av 90-talet så det vore rätt otroligt om ditt kort inte klarar det

Medlem

sista frågan: Vad menas med Bulk?

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

sista frågan: Vad menas med Bulk?

Hårdvara brukar kunna säljas i två varianter, bulk och retail.
En retail-förpackning har en fin låda, manualer, diverse extrasaker med, bulk är en billigare variant där man får nöja sig med varan och drivrutiner och inget extra (vilket då håller priset nere).

Medlem

ok dags att beställa nu.

Medlem

Ska nog också införskaffa mig ett sådant när kassan tillåter. Har inbyggt AC97 ljud nu.

Medlem

Många som har AC97 ser jag.

EDIT: Det kostar inte så mycket, Qrush

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

Många som har AC97 ser jag.

EDIT: Det kostar inte så mycket, Qrush

AC97 är ju inte en särskild krets, utan en standardiserad ljudcodec som används av ljudkretsar som sitter på moderkort.
Därav alla moderkort skriver ut detta, läser man sedan lite närmre i speccarna för vilka kretsar som används så kan man se att det skiljer sig mer exakt på vilken ljudkrets som sitter på moderkortet.

Medlem

Ah ok.. Xphome vet men behöver pengarna till andra saker som är högre prioriterade än ljudkort kanske kan få tag i ett gratis.. Har för mig att det sitter ett i Pappa's dator som är rätt nice. :baby:

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av Xphome:

Många som har AC97 ser jag.

EDIT: Det kostar inte så mycket, Qrush

AC97 är ju inte en särskild krets, utan en standardiserad ljudcodec som används av ljudkretsar som sitter på moderkort.
Därav alla moderkort skriver ut detta, läser man sedan lite närmre i speccarna för vilka kretsar som används så kan man se att det skiljer sig mer exakt på vilken ljudkrets som sitter på moderkortet.

ok, bra att veta. Finns AC97 med i dom nyare ljudkorten eller bara on-board?

Medlem
Skrivet av Xphome:
Skrivet av nj:
Skrivet av Xphome:

Många som har AC97 ser jag.

EDIT: Det kostar inte så mycket, Qrush

AC97 är ju inte en särskild krets, utan en standardiserad ljudcodec som används av ljudkretsar som sitter på moderkort.
Därav alla moderkort skriver ut detta, läser man sedan lite närmre i speccarna för vilka kretsar som används så kan man se att det skiljer sig mer exakt på vilken ljudkrets som sitter på moderkortet.

ok, bra att veta. Finns AC97 med i dom nyare ljudkorten eller bara on-board?

Bara on board.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Och som påstås, Audigy är väldigt fint :). Uppgraderade till Audigy från SBLive! och märkte stor skillnad.

Nu har jag även uppgraderat från Audigy till X-Fi :). Inte lika stor skillnad, men visst är det lite skillnad iaf hehe.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv

Detta med ljudkort har jag aldrig brytt mig om egentligen. Musiken och spelljuden kommer ut från det integrerade så det har aldrig varit något jag tänkt på. Märker man en så stor skillnad att det är värt att slänga ut några hundringar?
Har integrerat Realtek HD 7.1(skräp förmodligen), där kommer ljuden ut och jag kan höra de utan problem. Kommer musiken låta annorlunda, kommer spelen låta mig höra andra ljud osv om man skulle sätta i ett nytt kort?

EDIT: Skrivfel och mongolism


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Detta med ljudkort har jag aldrig brytt mig om egentligen. Musiken och spelljuden kommer ut från det integrerade så det har aldrig varit något jag tänkt på. Märker man en så stor skillnad att det är värt att slänga ut några hundringar?
Har integrerat Realtek HD 7.1(skräp förmodligen), där kommer ljuden ut och jag kan höra de utan problem. Kommer musiken låta annorlunda, kommer spelen låta mig höra andra ljud osv om man skulle sätta i ett nytt kort?

EDIT: Skrivfel och mongolism

Tja, med ett ljudkort med EAX-stöd så kommer du kunna aktivera det för att få bättre ljud och ljudeffekter i de spel som stödjer sådant tex.
Sedan så brukar lösa ljudkort erbjuda lite bättre prestanda rent FPS-mässigt i spel än integrerade då de brukar låna processorkraft av datorns processor i viss mån.

Inaktiv

Är en fruktansvärd skillnad på den inbyggda skiten och ett ljudkort. Den som inte hör skillnad kan vara lycklig men vi andra måste köpa ljudkort. Det skillnad på ljudkort och ljudkort. Köp x-fi eller motsvarande hos en konkurrent. Om man inte hör skillnad men vill ha den sista krämen ur burken kan ett bra ljudkort vara lösningen.


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

Audigy har EAX 3.0(senaste), och den här uppgradering gör så jag kan köra BF2 med Eax och Hardware utan låga FPS.

Medlem
Skrivet av Xphome:

Audigy har EAX 3.0(senaste), och den här uppgradering gör så jag kan köra BF2 med Eax och Hardware utan låga FPS.

"EAX® ADVANCED HD™ 5.0 delivers incredibly realistic gaming audio!
Features like 128 voice support, EAX MacroFX, EAX PurePath and Environment FlexiFX set a new standard for EAX and realism available in gaming audio."

Eax 5.0 e senaste


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

på wikipedia sa dom 3.0

Medlem

Audigy-korten (första) stödjer EAX 3.0, medans de nyare ljudkorten stödjer upp till 5.0.

Citat:

Most releases of EAX versions coincide with increases in the number of simultaneous voices processible in hardware by the audio processor: the original EAX 1.0 supports 8 voices, EAX 2.0 allows 32 (Live!), EAX Advanced HD (EAX 3.0) supports 64 (Audigy), EAX 4.0 again supports 64 (Audigy 2), and EAX 5.0 allows 128 voices (and up to 4 effects applied to each) (X-Fi).


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

på wikipedia sa dom 3.0

Läser man den specifika artikeln för EAX på Wikipedia så nämner de EAX 5 som finns för X-Fi-ljudkorten (samt att Creatives hemsida listar upp till EAX 5).
Hittar ingen artikel som har med Audigy-korten att göra som säger att EAX 3 är den senaste versionen, men om det står någonstans så är det väl förmodligen ingen som tänkt på att uppdatera det än.
Wikipedia är bra, men precis som allt annat som måste uppdateras manuellt allt annat än ofelbart.

Inaktiv

Går själv i ljudkortsinköpsbanor (värst vad man får till orden ibland) och tänker köpa ett X-fi Fatal1ty. Frågan är bara:
Hur installerar man det? Att sätta in det i burken är väl inga problem men man ska väl ta bort gamla drivrutiner osv från det intergrerade ljudkortet på moderkortet först? Men är det nåt mer? Och ärligt talat (jag är ingen direkt erfaren pc-användare) var hittar jag biosen och hur avaktiverar jag det inbyggda ljudkortet? har ett asus m2n-e moderkort.


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av Xphome:

på wikipedia sa dom 3.0

Läser man den specifika artikeln för EAX på Wikipedia så nämner de EAX 5 som finns för X-Fi-ljudkorten (samt att Creatives hemsida listar upp till EAX 5).
Hittar ingen artikel som har med Audigy-korten att göra som säger att EAX 3 är den senaste versionen, men om det står någonstans så är det väl förmodligen ingen som tänkt på att uppdatera det än.
Wikipedia är bra, men precis som allt annat som måste uppdateras manuellt allt annat än ofelbart.

oj såg visst fel på wikipedias sajt:

Skrivet av Wikipedia:

EAX Advanced HD (also known as EAX 3)

Medlem

Har nu satt in kortet i datorn och installerat drivrutinerna, Mycket bättre ljud än med 7012.

Medlem

Audigy eller Yamha DS-XG vilket är bäst jag har båda liggandes men vet ej vilket jag ska använda


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av Jerran:

Går själv i ljudkortsinköpsbanor (värst vad man får till orden ibland) och tänker köpa ett X-fi Fatal1ty. Frågan är bara:
Hur installerar man det? Att sätta in det i burken är väl inga problem men man ska väl ta bort gamla drivrutiner osv från det intergrerade ljudkortet på moderkortet först? Men är det nåt mer? Och ärligt talat (jag är ingen direkt erfaren pc-användare) var hittar jag biosen och hur avaktiverar jag det inbyggda ljudkortet? har ett asus m2n-e moderkort.

man kan till 99% avaktivera det gamla ljudkortet i bios


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

1
Skriv svar