Ny burk, men vad? Intel/amd? Teknikförvirring.

Medlem
Ny burk, men vad? Intel/amd? Teknikförvirring.

Sådärja, då var det äntligen dags att "uppgradera". Problemet är att senaste komponenten som inhandlades var nog när jag köpte mitt GF 4200, eller om det var när jag bytte till AMD Barton 2500+ (goa tider det...). Jag vet inte riktigt. Det var så jämrans länge sedan. Så är det att skaffa fru :heart:

Så, nu står man här helt utan en susning om vad som är bra på vad. Det enda jag vet är att:

  • Jag inte har oändlig budget, och att...

  • datorn inte ska låta som en (dålig) dammsugare samt att

  • WoW är det som utan konkurrens spelas mest.

Vad gäller grafikkort kan jag nog själv komma fram till vad jag ska välja, men problemet är processorval och vad det för med sig. Enkelt uttryckt har jag noll koll. Jag vill alltså ha ett hyggligt modernt system med passiv kylning där det går, och väldans tyst annars.

Socket AM2? I så fall Orleans eller X2?
Core 2 Duo eller Pentium D?
Vad är det för sorts minnen till de olika plattformarna, eller är det samma?

Det jag antar måste införskaffas och som jag har störst problem med är då:

  • moderkort

  • processor

  • kylare (boxad är fortfarande = oljud?)

  • minne (tror de gamla är ~PC3200)

Hur det står till med mitt nätagg vet jag inte. Vad ska jag kolla efter för att veta om det funkar eller ej?

nj
Medlem

I dagsläget så är Core 2 Duo helt klart den prestandamässigt bästa processorn på marknaden, AMDs Athlon X2 är inte dålig men den hänger inte med fullt lika bra.

Förslag skulle vara en Core 2 Duo E6300 eller 6400 (ca 1700-2300kr beroende på vilken av dem du väljer).
Ett moderkort med Intels P965-chipset, tex Abits AB9 (Pro) eller Asus P5B (Deluxe, -E), kostnaden för moderkortet är väl då från ca 1100 kr.
För minne så krävs DDR2, nu är jag lite osäker på om det är minst PC4200 eller PC5300 som behövs för Core 2 Duo om man inte överklockar, men om du är intresserad av att överklocka processorn så kan ett par PC6400-minnen vara intressanta.
Har inte helt koll på hur högljudd den boxade fläkten är (någon annan här som vet?), men där har ju tillverkare som Arctic-Cooling, Schyte och Zalman bla flertalet olika kylalternativ som är tysta och ska klara av att kyla en C2D beroende på överklockning eller ej.

När det gäller nätagg så kan det vara intressant att kontrollera wattantalet på det, samt hur många ampere 3.3V, 5V och 12V railsen klarar av att mata. Märke kan vara intressant med.

Medlem

Kanon, då vet jag vad jag ska börja kika efter.
Förr var Toms Hardware och Anandtech mina kunskapskällor. Jag får väl gräva in mig lite där, trots att jag tycker det känns som de blivit minst sagt "bloated" sen jag var där sist

Tack och bock

nj
Medlem

Anandtech har en del intressanta artiklar som du kan kika i, tex det här testet som visar vad Core 2 Duo verkligen går för jämfört med Athlon 64, X2 samt de äldre Pentium D.
Även den här artikeln som går in på hur pass överklockningsvänliga C2D-processorerna är och vad man kan tänkas få ut av en E6300/6400 kan ge lite inblick.
Det finns även en rätt intressant forumtråd för överklockning av Core 2 Duo att läsa i Anandtechs forum.

Kan även rekommendera hårdvarusidor som X-bit Labs och ExtremeTech för intressant läsning.

När det gäller grafikkort så kan jag tipsa lite om det här testet där ATIs Radeon X1950Pro, X1950XT och nVIDIAs Geforce 7950GT jämförs mot varandra (grafikkort för mellan ca 1700-2500 kr).

Finns ju även rätt gott om trådar i det här ämnet här i forumet som kan vara intressant läsning

Just ja, såg att jag glömde nämna det, men 1GB ram är väl nästan minimum, 2GB börjar bli rätt vanligt. Fast med tanke på att de flesta moderkort har fyra minnesplatser numera så är det ju inget större problem att börja med att köpa 2x512MB och sedan köpa till 2x512MB eller 2x1024MB ifall det behövs mer.

Medlem

När du har en aning om vad du kanske vill ha kan du ju tittar förbi Sweclockers.com för att få feedback, var bara tydlig med vad du ska ha datorn till så finns det oändlig kunskap där.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

1
Skriv svar