X1950 Pro och D925XECV2

Medlem
X1950 Pro och D925XECV2

Hallå! Nu var det dags för inköp av nytt grafikkort igen. Jag sitter på ett så kallat Intel D925XECV2-moderkort, som givetvis har stöd för PCI-e, och funderade lite över om ett ATI X1950 Pro-kort passar in på själva moderkortet. Läste någon hemsk historia på komplett.se där någon var tvungen att såga i sitt moderkort för att få plats med den O_o Tacksam för svar.

//Simon

nj
Medlem

Ser kortet ut som det i den här artikeln (om du scrollar ner lite så får man se en rätt bra bild på kortet)?
Enda jag kan tänka mig som skulle ha krävt att man sågade i nått är om kylningen på grafikkortet täcker både ovan- och undersidan av kortet så det slår in i kylflänsen som sitter på nordbryggan då den sitter väldigt nära PCIe x16-porten.
Har kortet dock en "normal" kylare så ser jag verkligen ingen anledning till varför man ska behöva såga i någonting...

Har du förresten någon länk till kommentaren om att såga i kortet?

Medlem

Ja, det är den som finns på bilden där.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326957 - kommentar nummer 2

Förresten, är det overkill att inhandla ett 512mb ist för 256?

nj
Medlem

Tror inte det ska vara ett problem med det moderkort du har, iom personen som skrev den där kommentaren nämnde vilket moderkort han själv har så är det rätt omöjligt att säga vad det var som var ivägen. En chansning skulle dock vara att sydbryggan på det moderkortet satt närmre en PCIe x16-port så kortet tog i den på något sätt (finns ju de moderkort där tillverkarna placerat PCIe x16-portarna lägre än vad de är på ditt kort).

512MB har jag för mig är lite overkill på X1950Pro, är väl främst i riktigt höga upplösningar (möjligen att det märks i 1280x1024, men främst över det skulle jag gissa på) och med FSAA och AF påslaget som det blir prestandaskillnad.
Har du tex en TFT-skärm som maximalt klarar 1280x1024 (eller likvärdigt i widescreen) så kan det vara mer värt att lägga till en hundralapp och ta ett Radeon X1950XT 256MB istället för ett X1950Pro 512MB då det antagligen kommer ge bättre prestanda i den upplösning du är låst till av skärmen.

Medlem

Låter intressant. Jag har kollat igenom massa olika X1950-kort. Är alla likvärdiga bra när det gäller märken? Typen PowerColor, Saphire, MSI eller Gecube? Sen undrar jag ifall det finns någon markant skillnad på Pro och XT.

nj
Medlem

Det här testet visar lite hur stor skillnaden är mellan X1950Pro och XT.

Överlag så är det sällan någon större skillnad på korten, Sapphire är väl en av ATIs största sammarbetspartners (har även för mig att deras fabriker tillverkar många/de flesta Radeon-korten som säljs från andra tillverkare med), är väl främst kylning och sådant som skiljer sig mellan olika märken.

1
Skriv svar