Inaktiv
4-pin ATX12V1

Hur viktigt är det att ansluta ATX12V1 kontakten? Moderkortet jag har är till Socket A ett Abit NF7-S och det har en 20-pin ATXPWR kontakt och en 4-pin ATX12V1 kontakt. Problemet är det att nätagget jag har har en spegelvänd 4-pins kontakt så det går inte att ansluta till moderkortets 4-pins kontakt. Eftersom två "pin" är rundade i hörnen ska detta vara ett idiotsäkert sätt att ansluta på antar jag eftersom om inte dom rundade hamnar vid dom rundade "pinsen" går det helt enkelt inte att ansluta kontakten. Som jag sa är då kontakten på mitt nätagg, kanske ska tilläggas att det är inköpt på clasohlson för en billig penning, spegelvänd så dom rundade "pinsen" passar helt enkelt inte hur jag än vrider och vänder.

Jag vet att 4-pins kontakten är (extra-)ström till processorn men när jag provkörde datorn fungerade allt som det skulle var dock bara och pulade i bios. Processorn som sitter i är en Amd 1800+ om det nu spelar någon roll hur kraftfull processorn är.

Finns det någon risk/fara med att skippa att koppla in 4-pin kontakten eller är det bara att tuta och köra eftersom den fungerade i bios?

nj
Medlem

Aldrig sett eller hört talats om att den kubiska 4-pins 12V-kontakten som ska sättas separat från nätagget till moderkortet har sett ut på något annorlunda sätt så den inte går att fästa.
Varför hamnar inte de rundade hörnen på rätt ställe? Är väl bara snurra kontakten så de hamnar på rätt plats eller har jag helt och hållet missförstått dig?

Med en Athlon XP1800+ så ska den dock inte direkt behövas, 12V-kontakten infördes främst till förmån för Intels strömhungriga P4:or, och det dröjde väldigt länge innan de började dyka upp på moderkort för AMDs Athlon XPs (och eftersom ditt NF7-S tillhör de senare generationerna s462-moderkort så finns den med). I värsta fall så kan datorn bli instabil.

Inaktiv

har den 2st gula och 2st svarta ledare?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

har den 2st gula och 2st svarta ledare?

Nej den har Gul, Röd, Lila och svart. Kom också på att den går att sätta ihop med 20-pins kontakten så det blir en 24-pin kontakt. Har det något med saken att göra?

Skrivet av nj:

Varför hamnar inte de rundade hörnen på rätt ställe? Är väl bara snurra kontakten så de hamnar på rätt plats eller har jag helt och hållet missförstått dig?

Ja lite för hur jag än snurrar på kontakten kommer dom rundade hörnen inte hamna motsvarande med varandra.

Ska försöka göra en bildlig förklaring

' *
* '

* Motsvarar rundade hörn
' Motsvarar fyrkantig kontakt

Så ser kontakten ut på moderkortet men när jag ska ansluta den 4-kantiga kontakten från nätagget hamnar dom rundade hörnen fel dom hamnar på följande sätt:

* '
' *

Så blir det när jag ska trycka i kontakten i moderkortet och eftersom bara ena kanten på dom två kontakterna är rundade så kan jag ju inte vrida det på något sätt för att få det rätt. Men som jag sa innan så går det att sätta ihop denna 4-pin kontakt med 20-pin kontakten för att få en 24-pin kontakt går det då inte att använda den i 4-pin kontakten på moderkortet?

Men med en 1800+ borde det vara lungt att skippa den kontakten med andra ord? Är det värsta som kan hända lite spontana omstarter så kan jag leva med det.

Inaktiv
Skrivet av Silent:

Nej den har Gul, Röd, Lila och svart. Kom också på att den går att sätta ihop med 20-pins kontakten så det blir en 24-pin kontakt. Har det något med saken att göra?

ja. du pillar med fel sladd.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar