Spärrar på fläktarna

Medlem
Spärrar på fläktarna

Nu är det så här, jag har en hyfsat ny dator med ett litet problem som jag tänkte jag skulle ta i tu med .. fläktarna låter ganska ordentligt och en polare sa att det kunde bero på att jag inte har spärrar på dom, har köpt den på datorbutiken.se så jag antar att dom kan ha överlåtit det till kunden.

Dom ska fästas på sladden mellan fläktarna och moderkortet men mycket mer än så vet jag inte, tror jag har själva spärrarna i nån låda och ska försöka hitta det tills ni kommer upp med svar på hur jag ska göra.

Gärna en kort guide eller så, tacksam för svar.

Inaktiv

O.o


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hmm, vet inte vad dom heter exakt men dom är till för att dämpa ljudet iaf. Ska ta ett snack med killen som tipsade mig, annars får jag väl kontakta deras kundtjänst.

Tack ändå

nj
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

O.o

Skulle gissa på att han menar någon typ av spänningskontroll, typ resistorn Zalman skickar med vissa av sina fläktar så man kan välja att köra dem i 12V eller 7V.

Det ingen "spärr", utan helt enkelt en sänkning av spänningen som skickas till fläkten, vilket då leder till att fläkten snurrar i ett lägre varvtal som slutligen ger lägre volym.
Vad jag sett så finns inga sådana resistorlösningar att köpa löst, utan det är något Zalman skickar med iaf en del av sina fläktar. Det som däremot finns att köpa är andra typer av fläktkontrollers, tex Zalmans Fanmate som är en rätt liten och smidig lösning, eller andra varianter som måste monteras i ett tomt 3.5" eller 5.25"-fack i chassit och sedan kopplas till fläktarna (tex en sådan här).
Däremot så brukar nätagg från vettiga tillverkare ha en funktion att om man kopplar in chassifläktar till en särskild kontakt från nätagget så regleras spänningen som skickas till den kontakten utifrån hur varmt nätagget är. Vet att Antec har haft den funktionen i sina nätagg i flera år, även andra vettiga märken har liknande funktioner.
De kontakterna är märkta med något i stil med "FAN ONLY" iom det enbart är fläktar som ska kopplas in där, annan hårdvara kan i värsta fall ta skada av den varierande spänningen som skickas.

Inaktiv

fuskvarianten är ju att klippa trådarna och koppla dem direkt till nätdelen. då kan man koppla sig till 5-, 7- och 12v direkt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

gratis är gott.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av nj:

Skulle gissa på att han menar någon typ av spänningskontroll, typ resistorn Zalman skickar med vissa av sina fläktar så man kan välja att köra dem i 12V eller 7V.

Det är nog det jag syftar på, ja

Kanske inte alls behöver hjälp med det när jag tänker efter, ska ta en titt på det imorrn

Medlem

det finns någon grej som påstås sänka ljudnivån på fläktar, vad den gör och hur/om den fungerar vet jag inte. i vilket fall är en fläktkontroller bättre imo


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Eftersom jag har såna här grejer Zalman skickar med så kan jag ju börja med att testa det, sen om det av nån anledning inte skulle funka kan jag ju börja kolla efter saker som t.ex fanmate

1
Skriv svar