Inaktiv
5.1 ljud blir 2.1

Hej, installarade z 5500, 5.1 och allt gick bra förutom att ljudet bara kommer från de två vid skärmen... mitt ljudkort är ett "PC Intg", pc integrerat? Så för att få detta att fungera så behöver jag ett nytt ljudkort (gissar jag). Har ingen aning om detta...

I manualen så står det att om mitt ljudkort är 6 kanaligt koppla in orange, svarta, röda sladdarna, om 4 kanaligt gröna o svarta och om 2 kanaligt anslut svart kabel, vilket jag gjorde, men jag har dock ingen aning om hur många kanaler mitt ljudkort har... (står inte ens vad det är för ljudkort)

Testade att "testa" på settings och då lät det i alla högtalare, alla fem, men när jag spelar musik låter det bara i två, med bas dock.

Ändrade inställningarna i ljud på kontrollpanelen till 5.1 surrond ljud, men jag hör endå inte alla fem... (fick basen förrns då)

Innan jag ringer (suck) så kanse nån här vet hur jag ska få ljud i alla.... japp jag är sänkt. :\


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

du kan inte få surroundljud ur en tvåkanalig inspelning utan uppmixning, och det vill man inte ha för resultatet är kass.
var glad!

edit: mixning, inte sampling. jag skyller på timmen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Tvåkanalig inspelning? Är de flesta mp3er tvåkanaliga ?


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Hur många ljudutgångar har du på datorn?

(tvåkanalig = stereo)


signatur
Inaktiv

Jag har faktist ingen aning. Var ser man det?


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Titta på datorn hur många 3.5mm uttag för ljud du har.
(likadana som där du satt den svarta kabeln)


signatur
Inaktiv

Tre? Jag har tre kontakter där den passar hur som helst. De ligger bredvid varandra. (Men den var grön, fel av mig).


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Då har du line-in, line-ut och mic-in troligen. Alltså 2-kanaler.

Men med din "Digital SoundTouch™-panel" så borde du kunna få ljud i alla högtalare tycker jag, dock inte surround.


signatur
Medlem

varför vill du ha 5.1 till musik? musik är ju ändå bara i stereo och om du lyckas få ljudet att komma från alla högtalarna kommer det låta halvkasst som soya säger.

Skrivet av cammo:

Då har du line-in, line-ut och mic-in troligen. Alltså 2-kanaler.

det där stämmer inte. många inbyggda ljudkort har 5.1 även om de bara har tre utgångar. om det är ett sånt finns det mjukvara från tillverkaren där man kan ändra så att line-in/mic-in blir utgångar för surround.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av reset2:

Tvåkanalig inspelning? Är de flesta mp3er tvåkanaliga ?

allt ljud som kommer från en cd är tvåkanaligt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Okej, så då kommer det bli mycket film-tajm i fortsättningen för att göra rätt för morsans pengar.

Men hur som helst tack alla, det låter jävligt bra hur som helst, alltid nåt.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

1
Skriv svar