Moderkort med AGP och PCI-E

Medlem
Moderkort med AGP och PCI-E

vet någon om detta ens finns ute på marknaden och var?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Vad jag vet så finns det inte.

Inaktiv

Vad jag vet så finns det. Frågan är till vilken socket. Säker på att det finns till 939an i alla fall.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem

Det finns (eller fanns, har inte sett dem i butik på ett tag) iaf för socket 939 från tillverkaren Asrock (939Dual-SATA2 och 939Dual-VSTA hette de två modellerna för s939 jag känner till). Möjligen så kan de haft någon motsvarighet för Intels s775 med, dock vågar jag inte svära på saken.
Men som sagt, alla butiker jag vet som sålde dem har antingen tagit bort dem från sitt utbud, eller har dem listade som inte i lager och har haft det länge.

Medlem

mm ok tack för svaren. det borde väl endå vara ganska smart att börja tillverka dessa moderkort när många vill byta system men kanske inte har råd med grafikkortet(som mig).
skall fortsätta leta


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

kolla vad jag hitta

http://www.asrock.com/product/775Dual-VSTA.htm
http://www.asrock.com/product/775Dual-880Pro.htm

nu måste man bara hitta någon som säljer dom

EDIT: tack för asrock tipset nj.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

om du inte hittar någon så brukar dustin vara ganska medgörliga när det handlar om att plocka in saker som normalt inte säljs.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem

Om du nu inte redan hittat så verkar 775Dual-VSTA finnas i lager lite här och varstans. Lite bättre tillgång än motsvarigheten för AMDs socket 939 mao.

Medlem

soya: ska kolla där osså

nj: jo ja såg att kortet var ganska tillgängligt och dessutom billigt. det ligger väl rätt bra till för ett köp om det inte finns några stora nackdelar. jag hittar då inga. den stödjer tom DDR400 vilket gör att ja inte behöver köpa nya minnen i heller.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

kortet har bara plats för 2gb ram så jag undrar hur länge man kommer klara sig med det och om PC3200 minnen kommer skapa en flaskhals för en klockad/oklockad 6300.

tacksam för svar


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

nj
Medlem

Med tanke på att man klarar sig rätt bra på 1GB som det är just nu så kommer nog 2GB hålla rätt länge.

Core 2 Duo har väl en FSB på 266 (533) MHz så PC3200-minnen lär väl bli lite av en flaskhals iom bussen och minnet måste köras osynkat (skulle jag gissa på).

Medlem

mm ok. minnen då. kortet stödjer 5300 men butiken ja ska handla i har bara 5400. båda körs i 667mhz. kommer 5400 att funka endå?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

ja, det fungerar. med c2d kommer de i oklockat läge som nj säger köras i DDR533 vilket betyder PC4200.

är det kortet nj länkade till du ska köpa? isf är denna info från datorbutiken något att tänka på:

Skrivet av datorbutiken.com:

Observera! Trots att kortet är utrustat med en fysisk PCIe x16 så är den logiskt en PCIe x4. Man kan alltså bara köra PCIe x4-mode. Ytterst få Radeon-kort kan användas i sloten. GeForce fungerar bättre, men kontrollera att tilltänkt kort finns med på ASRocks lista över godkända grafikkort.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem
Skrivet av ScarFace:

mm ok. minnen då. kortet stödjer 5300 men butiken ja ska handla i har bara 5400. båda körs i 667mhz. kommer 5400 att funka endå?

Enda egentliga skillnaden är att PC5400-minnen är certifierade från tillverkaren att klara aningen högre klockfrekvenser än PC5300-minnen (675MHz jämfört med 667MHz) men att köra i PC5300-hastighet ska inte vara något problem.
Att butiken har skrivit 665MHz på PC5400 måste vara en felskrivning, alternativt så har tillverkaren lämnat konstiga speccar.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

ja, det fungerar. med c2d kommer de i oklockat läge som nj säger köras i DDR533 vilket betyder PC4200.

är det kortet nj länkade till du ska köpa? isf är denna info från datorbutiken något att tänka på:

Skrivet av datorbutiken.com:

Observera! Trots att kortet är utrustat med en fysisk PCIe x16 så är den logiskt en PCIe x4. Man kan alltså bara köra PCIe x4-mode. Ytterst få Radeon-kort kan användas i sloten. GeForce fungerar bättre, men kontrollera att tilltänkt kort finns med på ASRocks lista över godkända grafikkort.

ajdå det där lät inte så bra... hur mycket sämre kommer ett PCI-E kort fungera med endast x4 istället för x16? är det ens lönt att inhandla detta om man planerar att köpa ett PCI-E kort i framtiden?

EDIT: när ja kollade Asrocks lista så stog det typ "supported PCI-E cards" , alltså inget om AGP så jag antar att alla AGP kort funkar?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

jag tycker inte det. kanske bättre att göra någon mindre uppgradering av det du har nu eller vänta och spara ihop lite extra slantar så du kan köpa ett pci-e-grafikkort. om du inte hittar ett mindre kastrerat moderkort förstås...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

mm ok får försöka att köpa en helt ny rigg och sälja min gamla och endå ha lite fickpengar över

tack så jätte mycket för alla svar


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

1
Skriv svar