Småintressanta tester av nyare AGP-kort

nj
Medlem
Småintressanta tester av nyare AGP-kort

Sitter själv med ett lite äldre system och har börjat oroa mig över att mitt nuvarande grafikkort är påväg att ge upp, och eftersom jag inte har råd att uppgradera hela systemet till PCI-Express så har jag suttit och småsneglat över de alternativ som finns i en vettig prisklass (främst 7600GT och X1950Pro för min del, inget ont om 7600GS men tycker inte det ser ut att bli en fullt så stor uppgradering från mitt nuvarande R9800Pro för att vara värt en tusenlapp).

Efter en massa letande så har jag iaf hittat lite olika tester av 7600GT och X1950Pro för AGP, två utav testerna dessutom på lite äldre system (P4 3/3.2GHz) vilket varit nått jag verkligen letat efter för att se hur prestandan skulle kunna tänkas se ut i min gamla Athlon XP2500+@3200+.

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=2031 - Här testas Leadteks 7600GT för AGP, det jämförs mot Geforce 7800GS, 6800GT och GS samt Radeon X850XT PE. Testet utförs med en P4 3GHz processor.

http://www.hartware.de/review_668.html - Förvisso ett test utfört av en tysk hårdvarusida, dock så är ju prestandadiagram inte särskilt svåra att tyda oavsett språket texten i övrigt är på. Sapphires X1950Pro för AGP ställs mot Geforce 7800GS, 6800GT, Radeon X850XT PE (för att nämna några) och testen utförs med en P4 3.2GHz processor.

Sedan så hittade jag två andra tester där 7600GT och X1950Pro testas med lite snabbare datorer i övrigt.

http://xtreview.com/review140.htm - Här jämförs 7600GT för AGP med PCI-E-versionen, 7800GS, 6800GT och GS, X1600Pro för att nämna några av korten. Datorn som används har en Athlon 64 3800+ processor.

http://www.firingsquad.com/hardware/powercolor_radeon_x1950_p... - Här jämförs X1950Pro för AGP med sin PCI-E-motsvarighet, Radeon X850XT PE, Geforce 7800GS och 6800Ultra. Datorn som används i testet har en Athlon X2 4200+ processor.

Tyvärr så verkar det extremt dåligt med tester som direkt jämför 7600GT och X1950Pro vilket är något iaf jag är väldigt intresserad av (särskilt på en lite "långsammare" processor kring 3GHz/3000+ rating), men iom en del av grafikkorten som anvädns som referens används i flera av testerna så går det ju då att få en liten aning om hur de olika korten står sig mot varandra.

Edit: Skrivfel fixat

Inaktiv

http://www.hartware.de/review_668.html
jag hittar inget 7600gs... på resten.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

http://www.hartware.de/review_668.html
jag hittar inget 7600gs... på resten.

Oj, råkade visst skriva fel, menade 7800GS *redigerar*

nj
Medlem

Inga prestandatester att länka till just nu för AGP-kort, men upptäckte precis när jag kikade lite på Komplett att de listat PowerColor Radeon X1650XT 256MB och HIS Radeon X1650XT IceQ 512MB.

Radeon X1650XT är enligt PCIe-varianterna en intressant utmanare till nVIDIAs Geforce 7600GT-krets för de som föredrar att utrusta sina datorer med ATI-baserade grafikkort.

AGP är inte fullt så dött som det ett tag såg ut att vara...

Medlem

Nä, men det börjar bli tveksamt som gamer att hålla kvar vid... iallafall inom 1 år när dx10 börjar få lite fäste på marknaden...

Det skulle dock inte förvåna mig om det släpps något dx10 kort till agp men kommer nog vara det sista till det gamla gränssnittet isåfall...

Medlem
Skrivet av nj:

AGP är inte fullt så dött som det ett tag såg ut att vara...

Börjar nästan tro att en del vill att AGP ska dö för att fättfärdiga sin egen övergång till PCIE?!?!

Hade i det närmaste bestämt mig för att bygga ett helt nytt system men då dök ju Vista upp och spökade...

Har ingen lust i nuläget att bygga ett helt nytt system då en massa nya saker väntar runt knuten...

Beställde ett Saphire Radeon X1950Pro, 512Mb till min gamla dator... Kör en AMD Athlon XP3000+ och den får rulla ett tag till helt enkelt....

Men detta är garanterat sista uppgraderingen till denna dator...

Får hoppas att skillnaden mellan mitt nuvarande X800GTO och X1950PRO blir hyfsad...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Jag hade först tänkt uppgradera hela mitt system, men insåg att det skulle hamna på för många tusenlappar. Efter att ha sett denna tråden, läst testerna och funderat en smula beställde jag ett x1950pro som anlände igår.

Pjah, vad ska man säga? En kort sammanfattning är väl att uppgraderingen från ett GF 4200 gav en märkbar skillnad 8)

Det jag köpte var ett http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327837
Ljudnivån kan inte kallas annat än föredömlig men shit vilket monster vad gäller mått och vikt. Grafikkortet är lika långt som moderkortet är brett, och det är inte som jag skojjar.
Givetvis kan jag inte komma med några jämförande tester mellan det gamla och det nya, för vem sätter sig och benchmarkar sitt 4 år gamla kort när det ligger ett splajsans nytt och blänker bredvid en? Jag körde till och med banzai-versionen med bara avinstallation av nvidia-drivers, och sen in med det nya kortet. <rolleyes+slå-sig-för-pannan+djup-suck>

Medlem

Köp mitt gamla X800pro istället


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

nj
Medlem

Må vara att jag inte alltid anser att testerna Tomshardware gör är helt tillförlitliga av diverse anledningar, men såg att de inlett året med en riktigt trevlig artikelserie (där första artikeln är släppt än så länge).
Radeon X1950Pro (från Sapphires kort med 512MB minne och PowerColors kort med 256MB minne och Arctic Coolings Accelero X2-kylare) jämförs med ett Geforce 7600GT från Leadtek, ett Geforce 7800GS från BFG och som ett referenskort används även ett gammalt Radeon 9700Pro, allt detta testas på en Athlon XP2500+ med ett nForce 2 Ultra 400-moderkort (Asus A7N8X Ultra för att vara mer precis), dock bara en minnessticka så dual channel-funktionen som nForce 2 Ultra 400-kretsen erbjuder nyttjas inte.
Artikeln går att läsa här och kommer att följas av ett test där datorn ersätts av en Athlon 64 3400+, samt ett test som jämför PCI-Express, AGP 8x och AGP 4x för prestandaskillnader.

Mycket intressant läsning imho.

Medlem
Skrivet av MegaBlaff:

köpte samma som dig men mitt kort krånglar
får FPS drops konstant, kan även tillägga att jag hade ett PSU på 300W som jag bytte ut till en Hiper Modular R 580W men det gjorde inte saken bättre för de, några tips om vad jag kan göra åt problemet? känns att det gick lite off topic hära

nj
Medlem
Skrivet av Steffe:
Skrivet av MegaBlaff:

köpte samma som dig men mitt kort krånglar
får FPS drops konstant, kan även tillägga att jag hade ett PSU på 300W som jag bytte ut till en Hiper Modular R 580W men det gjorde inte saken bättre för de, några tips om vad jag kan göra åt problemet? känns att det gick lite off topic hära

Har du rensat bort alla gamla drivrutiner från tidigare grafikkort (om du nu inte testat installera om Windows, vilket helt klart är att rekommendera vid grafikkortsbyte) med tex Driver Cleaner?
Chipsetdrivrutiner för moderkortet installerade?
Kontrollerat temperaturen på grafikkortet?

Medlem

grafikskortets temp ligger på 39 grader och ja jag har tagit bort alla gamla drivrutiner med Driver Cleaner samt updaterat moderkortet m.m. Men Problemet kvarstår

nj
Medlem
Skrivet av Steffe:

grafikskortets temp ligger på 39 grader och ja jag har tagit bort alla gamla drivrutiner med Driver Cleaner samt updaterat moderkortet m.m. Men Problemet kvarstår

Har haft problem med prestanda när jag bytt grafikkort från ett med nVIDIAs kretsar till ett med ATIs kretsar (och tvärtom för den delen), enda som har löst det vid de tillfällena har varit en formatering och ominstallation av Windows pga dess värdelösa HAL.

Medlem

dock har jag bytt från Radeon 9800XT till ett X1950 Pro så jag borde ju inte få några problem :/ kanske blir en format C under veckan...och hoppas att det löser allt.

Inaktiv

edit: bah glöm det svamlar i nattmörkret


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

steffe, att man byter inom en tillverkares serier är ju inte en garanti för att allt fungerar. ett ati-kort och ett annat kan mycket väl vara mer olika varandra än två från helt olika tillverkare.

grafikkortsbyte=ominstallation.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

steffe, att man byter inom en tillverkares serier är ju inte en garanti för att allt fungerar. ett ati-kort och ett annat kan mycket väl vara mer olika varandra än två från helt olika tillverkare.

grafikkortsbyte=ominstallation.

Inte nödvändigtvis, bytte både CPU, mobo, ram & GFX, startade datorn helt normalt och OS poppa upp, hitta all min hårdvara utom grafikkortet, behövde bara ominstallera catalyst drivers.

Går fortfarande som smör


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

och vad har det med något jag skrev att göra. har du något att invända mot mitt inlägg?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

och vad har det med något jag skrev att göra. har du något att invända mot mitt inlägg?

Ja, förmodligen. Varför så defensiv?
Ditt:
grafikkortsbyte = ominstallation
tolkade tydligen både jag och Klosterkatten som att du menade att byte av grafikkort utan undantag betyder total ominstallation av Windows, vilket han bevisligen klarat sig utan (precis som jag)

Så, för att travestera dig:
otydlighet = missförstånd

nj
Medlem

Blev lite less på att i stort sett alla spel kraschade stup i kvarten så det fick bli ett nytt grafikkort här.
Valet föll på Palit Geforce 7600GT 256MB AGP från Multitronic (riktigt trevlig butik måste jag säga, snabba att svara på mina frågor angående grafikkortet, samt att de var vänliga nog att gräva fram extra information som de inte hade).

Grafikkortet är en smärre best, kylningen tar upp två kortplatser, tog två bilder på kortet:
http://img263.imageshack.us/img263/4291/palit7600gtagp1qs3.th.jpg

http://img263.imageshack.us/img263/5559/palit7600gtagp2si8.th.jpg

Hade en Zalman VF700-Cu monterad på mitt gamla Radeon 9800 Pro som jag körde i 7V och jag kan inte märka av någon större ljudskillnad mellan Palits gigantiska kylning och Zalman:en i 7V.
Grafikkortet ligger i ca 45 graders temp vid idle i Windows, har inte hunnit kolla vad det går upp i för temperaturer vid load.

Hade tänkt testa lite spel och 3DMark för att se skillnaderna mellan korten, tyvärr så blåvägrade Half-Life 2 och Quake 4 (som jag hade installerade) att fungera med de benchmarkprogram HardwareOC släppt för de två spelen, och jag orkade inte hålla på att installera om spelen fullständigt bara för att få dem att fungera med det.

Edit: Lagt till lite poäng efter mer testande under dagen och rättat ett värde som var fel förut.
Även testat överklocka lite med hjälp av Coolbits 2.0 och med dess inbyggda funktion att automatiskt hitta optimal klockfrekvens så stannade den på 615MHz GPU och 1512 MHz minne (560/1400MHz standard).
Även kontrollerat loadtemperaturen med nVIDIAs drivrutiner, låg som mest runt ca 50 grader.
Även lagt till lite FPS från Quake 4 och Half-Life 2, använde de demo-filer som följde med HardwareOCs två olika benchmarkprogram för spelen, använde dock inte programmen (vägrade åter en gång) utan fixade med timedemo i spelen. Testade bara i 1280x1024s upplösning, med high quality på grafikinställningarna samt alla grafikeffekter påslagna i spelen.

3DMark05/06 kan jag bjuda på dock:

3DMark05
PowerColor Radeon 9800 Pro (Omega 6.9 drivrutiner): 2866 poäng.
Palit Geforce 7600GT (ForceWare 93.71): 5741 poäng.
Palit Geforce 7600GT (klockat): 6077 poäng.

3DMark06
PowerColor Radeon 9800 Pro (Omega 6.9 drivrutiner): 355 poäng.
Palit Geforce 7600GT (ForceWare 93.71): 2880 poäng.
Palit Geforce 7600GT (klockat): 3066 poäng.

Quake 4
HOCdemo.demo
Palit Geforce 7600GT (ForceWare 93.71, standard): 32FPS.
Palit Geforce 7600GT (klockat): 34,5.

Half-Life 2
HOC_anticitizen.dem
Palit Geforce 7600GT (ForceWare 93.71, standard): 59.7FPS.
Palit Geforce 7600GT (klockat): 59,8FPS.

HOC_highway.dem
Palit Geforce 7600GT (ForceWare 93.71, standard): 65.8FPS.
Palit Geforce 7600GT (klockat): 68,1FPS

3DMark säger iofs inte hur stor skillnaden verkligen är i spel och så, men jag är då nöjd med tanke på att det var en investering på ca 1360 kr då jag inte tyckte det var helt värt att köpa ett Radeon X1950 Pro (som hade kostat iaf 800 kr mer) till mitt gamla system.

Medlem

låter som en bra sista uppgradering med agp tycker jag, ska bli intressant och se hur det går i spel

det bästa är att du gjort mig uppmärksam på att ORB funkar igen, det har varit nere sen jag köpte mitt grafikkort i fredags, whohoooooooooo!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem

Uppdaterat mitt förra inlägg med lite fler 3DMark-siffror, samt även Quake 4/Half-Life 2-siffror.

1
Skriv svar