Hur stor widescreen skärm ska man ha för att motsvara 2x22" crt?

Medlem
Hur stor widescreen skärm ska man ha för att motsvara 2x22" crt?

Har försökt fundera ut en stor skärm istället för att ha 2st 22" på jobbet.

Dels spar det massor med yta, dels så blir det lite lättare vid bildbehandlig och layout.

Problemet är att jag inte riktigt vet vad som motsvaras i " på en LCD/TFT om man ska ha 3200x1200(1600x1200 + 1600x1200) eller liknande i upplösning för att inte tappa arbetsyta jämtemot vad jag har idag.

Dessutom ska det vara en som klarar upplösningarna också. De flesta jag sett på marknaden är ju en "TV" och ligger på 1300x850(eller nåt sånt) i upplösningar och det går ju inte att jobba på.

Så, någon som har stenkoll och vet vad 2x22" 4:3 blir i 16:9(eller liknande)?

Och om någon vet en skärm som klarar vettiga upplösingar?

God Jul!


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

Har ni ingen IT support på ert arbete som kan hjälpa dig att genomför en "enkelhetsberäkning"?


signatur

"nothing is always worth somthing too...."

nj
Medlem

Om man bara går efter antalet pixlar så kan dina två nuvarande visa totalt 3840000 st (1600*1200*2), på det så har väl även en 22" CRT ca 20-21" synlig yta.
Det närmsta jag kunde hitta, rent pixelmässigt, är en skärm som kan visa 3072000 pixlar (2560x1200 upplösning), hittade bara två skärmar som klarade det (båda 30" och ingen av dem hade angivet vilket färgdjup, 6 eller 8 bitars, panelen använder). IBM LP3065 och Apple Cinema Display 30" var iaf de alternativen.

Finns förvisso iaf en skärm som klarar 3840x2400 upplösning med (9216000 pixlar), men då kostar den kring 65 tusen...

Enklast är nog att byta ut de två strålningsklumparna du har ståendes mot två vanliga TFT-skärmar på 21-22" som båda klarar 1600x1200 upplösning, kostnaden lär nog vara lägre med för den delen. Kolla bara vilket färgdjup skärmen har, en panel som har 8 bitars färgdjup kan visa 16.7 miljoner färger, 6 bitars paneler måste "fuska" lite med färgvisningen.

Medlem

Du kan ju kolla in dells 30" också...
Och IBM T221 är väl IBMs testskärm med det "nya" punktavstånds systemet.
För snyggare fonter på lägre upplösning eller hur det va...
Högupplösning har den iaf.

Medlem

Tackar för hjälpen. Blir å ta ett snack med it-avdelningen å se vad det finns för budget nästa år.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Inaktiv

Skyndar du lite kanske det visar sig att ni har kvar av åretsbudget :D. Bara köra förskottsfaktura och köpa för allt som finns kvar av årets :P.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Skyndar du lite kanske det visar sig att ni har kvar av åretsbudget :D. Bara köra förskottsfaktura och köpa för allt som finns kvar av årets :P.

Den är redan använd för länge sen


signatur

Quake? Är det smittsamt?

1
Skriv svar