Klockning av Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz

Inaktiv
Klockning av Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz

Tjenare.
Har sett att runt 60-70 % av alla som har en sådan proccesor klockar den till runt 3 ghz. Någon speciell anledning till varför det är så vanligt att just denna proccesor klockas ?

Inaktiv

för att den svarar mycket bra på klockningen. mindre modeller lider av div begränsningar som gör att ökad klockfrekvens inte get speciellt mycket tillbaka i form av prestanda.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Sitter på Boxed fläkten så jag vet inte om jag ska våga mig på att klocka hehe. Ligger runt 39 C oklockat när den inte jobbar.

Jag vet att frågan "Hur mycket jag kan klocka" är omöjlig att svara på så därför frågar jag istället vad en bra arbets temp är på den proccesorn ?

nj
Medlem
Skrivet av Lierox:

Sitter på Boxed fläkten så jag vet inte om jag ska våga mig på att klocka hehe. Ligger runt 39 C oklockat när den inte jobbar.

Jag vet att frågan "Hur mycket jag kan klocka" är omöjlig att svara på så därför frågar jag istället vad en bra arbets temp är på den proccesorn ?

Att döma av Intels speccar så rekommenderar de att temperaturen hålls under 60 grader.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

mindre modeller lider av div begränsningar som gör att ökad klockfrekvens inte get speciellt mycket tillbaka i form av prestanda.

vilka är dessa begränsningar, funderar på en 6300 men nu blev jag orolig

länk till nåt test skulle vara intressant


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av nolimitsoya.:

mindre modeller lider av div begränsningar som gör att ökad klockfrekvens inte get speciellt mycket tillbaka i form av prestanda.

vilka är dessa begränsningar, funderar på en 6300 men nu blev jag orolig

länk till nåt test skulle vara intressant

Det som skiljer E6300/6400 från E6600/6700 utöver klockfrekvensen är att de förstnämnda har totalt 2MB L2 cache, de sistnämnda 4MB. Annars så är det bara klockfrekvenserna som skiljer dem åt vad jag kan minnas.

Medlem

jo, så mycket har jag förstått, men vad jag inte förstår är varför 2mb cache skulle göra dem olämpliga att klocka :S


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

jo, så mycket har jag förstått, men vad jag inte förstår är varför 2mb cache skulle göra dem olämpliga att klocka :S

De är väl allt annat än olämpliga, för priset en E6300/6400 kostar och om man då lyckas dra upp den i ~3GHz (eller tom mer) så får man riktig monsterprestanda.
Just de två (främst E6300) var väl precis när Core 2 Duo var nysläppt väldigt populära tack vare klockvänligheten till det priset, iaf Anandtech skrev en artikel om just det.

Inaktiv

Vad jag sett så skalar E6400 lika bra med överklockning som E6600. De extra 2 MB nivå 2-cache verkar inte göra sådär fruktansvärt mycket för prestandan.

Inaktiv

det handlar också om multipliers och - som en följd - bandbredd, som skiljer sig åt mellan modellerna.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

tack nj, det där var precis vad jag hoppades på att få se, nu kan jag sova lugnt i natt.

soya: det kan ju bara begränsa processorn relativt sina större bröder, inte göra den olämplig att klocka?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

det handlar också om multipliers och - som en följd - bandbredd, som skiljer sig åt mellan modellerna.

Bandbredden skiljer, ja. Men den är ju rent teoretiskt i fördel för processorer med lägre multipel än med hög då man förhoppningsvis kan dra upp bussen i högre frekvenser vilket då ger högre bandbredd.
Tittar man tex på ATIs (okej, AMD numera men det känns bara skumt att skriva när det handlar om ett chipset för Intels processorer) RD600-chipset så klarade det att köra FSB i 518MHz i Anandtechs test av DFI LANParty UT ICFX3200-T2R som utnyttjar den kretsen, dock så krävdes det att de sänkte multipliern från 9 till 7 på den E6600 de använde. När multipliern låg på 9 så klarade kortet "bara" 432MHz FSB stabilt.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

soya: det kan ju bara begränsa processorn relativt sina större bröder, inte göra den olämplig att klocka?

självklart är det så. frågan var ju varför 6600 var mer popis, och det är väl besvarat?
nj, jepps, men åas begränsar då minnena, förmodligen. jag har också för mig att det fanns en skillnad i maximal minneshastighet mellan 6400/6600. är jag ute och seglar?

edit: varför blev inlägget gjort när jag försökte byta rad! >_<


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

ok, jag tolkade "mindre modeller lider av div begränsningar som gör att ökad klockfrekvens inte get speciellt mycket tillbaka i form av prestanda" som att 6300/6400 var att jämföra med Celeron D i förra generationen


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

det var väl inget fel på celerond? tidigare celeron var ganska slarvigt kastrerade däremot...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag kör min e6300 utan problem i 3.3ghz (stock 1.8).
presterar bättre än en x6800 stock som kostar 10 lappar.

Inaktiv

Kan man klocka en e6600 så att värmen alltid ligger under 60 hur mycket ghz det än blir då


signatur

Intel C2D e6600 8800gts 640mb 2048mb dddr2 pc6200 4*400gb saus p5w dh deluxe aspire x-navigator 550W

Medlem
Skrivet av Hoegan:

Kan man klocka en e6600 så att värmen alltid ligger under 60 hur mycket ghz det än blir då

hmm, hur menar du nu då? temperaturen bestäms av tre saker - frekvens, spänning och kylning. när man klockar stannar man vid den frekvens som kylningen tillåter (om man kommer så långt). vill man gå längre får man köpa bättre kylning. spänningen håller man så låg som möjligt utan att göra datorn instabil...

obs: jag förstår knappt själv vad jag skrivit ovan


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

haha Jag forstod nog nästan:p

Men hur håller man spänningen låg då?
Jag vill klocka den till 3.0 - 3.3 ghz kommer det räcka med en sån här cpu fläkt då? Eller det vet man inte hur varmt det blir det kanske är olika säg till om jag är helt ute och cyklar:P

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100675


signatur

Intel C2D e6600 8800gts 640mb 2048mb dddr2 pc6200 4*400gb saus p5w dh deluxe aspire x-navigator 550W

Medlem

spänningen låter man vara orginal tills datorn blir instabil. då kan man behöva höja den (eller så är den instabil av något helt annat skäl). den kylaren är bra, scythe infinity är ännu bättre och kostar lika mycket.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem
Skrivet av Hoegan:

haha Jag forstod nog nästan:p

Men hur håller man spänningen låg då?
Jag vill klocka den till 3.0 - 3.3 ghz kommer det räcka med en sån här cpu fläkt då? Eller det vet man inte hur varmt det blir det kanske är olika säg till om jag är helt ute och cyklar:P

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100675

Spänningen rör man bara om man måste, och man höjer den så lite som möjligt (inte mer än ett steg i taget).
Enklaste sättet är helt enkelt att börja med att överklocka lite, starta om datorn och se så den post:ar, låt Windows starta och se så det fungerar. Kör sedan några tester (tex Prime95, diverse spel), fungerar allt som det ska utan kraschar, bsod:s eller liknande så är det bara överklocka lite mer och göra om proceduren.
Om något går fel, datorn inte post:ar, Windows inte laddar som det ska, eller tester kraschar/bsod:ar så är det nog spänningen som måste höjas, testa då öka den ett snäpp och gör om testerna.

För lite mer ingående information om överklockning av just Core 2 Duo-processorer så kan du läsa den här tråden, finns rätt gott om info där.

Inaktiv

Här har du resultat från andra som överklockat sina core 2 duo processorer. Så ser du på ett ungefär vad de har för värden för att nå dit... dock bör du läsa på en del om överklockning innan du sätter igång och klockar.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

jag skulle föreslå att man stabilitetstestar utan att starta windows, för att minska risken för dataförlust.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

när jag ska klocka min E6600 till 3 så vill inte datorn starta om jag inte höjer spänningen på både CPU'n och minnen lite gran, Finns det något sätt man kan se hur varma minnen är ? för när jag känner till med fingrarna så steker det:P

P.S 2,4 till 3, ger stor skillnad jag märker det direkt, bland annat photoshop starta mycket fortare


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

nj
Medlem
Skrivet av Tomzi:

Finns det något sätt man kan se hur varma minnen är ? för när jag känner till med fingrarna så steker det:P

Enda sättet, om det inte är någon allmänt flashig version av minnen med inbyggd tempmätare, är väl att skaffa en separat termometer som du lägger/fäster mot minnena för att se tempen.

Medlem

bra ska testa de från min bruk, har 3 st sensorer (till hdd,cpu,gpu) inte lönt att ha de på hdd placerar den på minnet istället.


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Jag har pc5400 minnen, och fetekylaren Big typhoon på min E6600 som sitter på ett P5B mobo, men jag har bara lyckats klocka till 2700MHz. Jag kan inte komma högre även om jag ökar spänningen, kan det bero på att minnena är för slöa då? (jag kör dual channel ifall det spelar någon roll (2*1GB))


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Medlem

dom minnena ska klara 333Mhz FSB om dom körs i 1:1 men processorn kanske stoppar

Medlem
Skrivet av Reaper__hej:

dom minnena ska klara 333Mhz FSB om dom körs i 1:1 men processorn kanske stoppar

Men jag har läst om flera som har kommit upp i 3Ghz utan problem med denna processorn. Så det känns lite som att minnena kanske var anledningen till stoppet vid 2.7


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Inaktiv

jag tycker så här. Ska man klocka så är det lika bra att gå på vattenkylning blir kanon på en gång

12
Skriv svar