Äntligen har jag bestämt mig:D

Inaktiv
Äntligen har jag bestämt mig:D

som ni ser har jag bestämt mig för vad jag ska ha för dator och jag undrar om alla dessa delar är bra och passar ihop?

LÅDA

Cooler Master Mystique 631, Svart, window

NÄTAGG

Thermaltake Toughpower 750W, 140 mm fan

CPU KYLNING

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU

CPU

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB

MODERKORT

Asus P5N32-E SLI, nForce-680i SLI, ATX, Socket-775

MINNE

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, 2GB Dimm's, E.P.P Technology

GRAFIKKORT

CLUB 3D GF8800GTS PCI-E 640M 320BIT DDR3

HÅRDISK

SAMSUNG 400GB SATAII NCQ 7200RPM 16MB

DVD/BRÄNNARE

NEC AD-5170-0B DVD+-RW DL 18X BULK BLACK

Nå vad säger ni är det något fel eller är alla delar bra ?
priset hamnade på 15.557 KR

Inaktiv

ser bra ut, kanske en seagate hårdidsk istället för samsung och annat nätagg tex source power, Hiper eller seasonic? Bara lite tankar...

Inaktiv

jag trodde detta nättagget var bra och hade bra kylning

Medlem

Tycker det ser bra ut:
Test@TechSpot

Antar att du inte bryr dig om höga ljudnivåer... blir kanske ett vattenkylningskit till nästa jul?


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv

menar ni att den har högljud nivå?

Medlem

Såg ingen ljudnivåspec. för nätagget - men med tanke på prestandan i ditt system så krävs det en massa fläktar för att kyla det / fläktar med hög rpm.

Men det kan du tänka på efter att du satt ihop datorn - lättare att avgöra vilka retailfläktar som ska bytas ut när du hört hur de låter.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv

menar du ett annat nättagg eller?

snälla kan du bara förklara lite mer icke nördigt sätt...... ska jag köpa bättre kylning eller fläktar eller vad menar du?

nj
Medlem
Skrivet av w4rhog:

Såg ingen ljudnivåspec. för nätagget - men med tanke på prestandan i ditt system så krävs det en massa fläktar för att kyla det / fläktar med hög rpm.

Det här testet av nätagget innehåller lite mer info. Fyra 12V-rails som klarar en gemensam belastning på upp till 60A ser inte helt fel ut, dessutom en 14cm fläkt som snurrar i ~1900 RPM borde inte vara alltför högljudd (16 dB vid 1300RPM enligt speccarna).

Inaktiv

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=90767541&itemName=Hi...

ser denna bättre ut eller ........ menar kyler denna bättre?

Medlem

Jag har själv det här nätagget, också en 140mm fläkt - max 17dB enl. spec.

Skrivet av david_dellblom:

ser denna bättre ut eller ........ menar kyler denna bättre?

Nja, det har bara en 80mm fläkt - så för att kunna kyla lika bra som 140mm fläkten i det andra nätagget så måste den ligga på högre varvtal (=låter mer)


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv

så den som jag valde från början är bra eller?....... eller k0´mmer datorn bli för varm eller

nj
Medlem
Skrivet av david_dellblom:

så den som jag valde från början är bra eller?....... eller k0´mmer datorn bli för varm eller

Nätagget är ju inte direkt till för att hjälpa till att hålla temperaturen nere i chassit, utan dess fläkt ska egentligen bara hålla nätagget svalt. Dock så sitter fläkten i Thermaltakes nätagg monterat så den kommer hjälpa till att suga ut varmluft innifrån chassit.
Chassit i sig verkar dessutom komma med två förmonterade 12cm fläktar, en i baksidan som suger ut luft och en i fronten som blåser in luft rakt mot hårddiskarna (även om jag misstänker att hårddiskhållaren kommer bromsa luftflödet rätt rejält). Kylningen i lådan verkar iaf inte vara något att klaga på.

Medlem

Mycket väl valda komponenter i min mening, bra minne, stadigt nätagg och det mest prisvärda DX10-kortet som finns på marknaden. Jag vet inte så mycket om moderkortet förutom att 680-styrkretesen har haft lite stabilitetsproblem men jag tror att det finns en bios-uppdatering nu så om du får problem med att datorn krashar eller liknande vet du ju var du ska börja leta.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

tycker ni att jag ska välja 590 modellen ..... för att det finns fel på 680 modellen just nu?

Medlem

behöver du verkligen 750W nätagg?

Inaktiv

nej men det verkade rätt bra och bra pris på!

jag ska ju inte köpa min dator förens 30 januari pga av att jag väntar på VISTA.....

Medlem

eftersom du valt PC6400-minnen antar jag att du vill klocka ganska rejält och isåfall är det absolut inte fel att köpa ett moderkort med 680-kretsen. det enda problemet är att den är så pass ny att det kan finnas inkörningsproblem, men nya bios kommer ganska löpande.

angående kylaren tycker jag att du ska titta på scythe infinity. några kylartest att dregla över (CNPS9500 finns inte med men dock storebror 9700):
[http://www.sweclockers.com/test/?id=603]
[http://www.sweclockers.com/test/?id=591]


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

hehe vet inte ens hur man klockar.........

Medlem

ok, isåfall kan du nöja dig med PC5300-minnen och kanske något billigare moderkort


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

jag undrar en sak.... kyler denna bättre än den jag valde från början

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312474

men ändå om jag inte vet hur man klockar...... kan man inte välja 6400 ändå....... jag vill gärna ha snabba minnen

Medlem

vet inte vilken av de kylarna som är bäst, tycker du verkar lite insnöad på zalman

om du inte klockar kommer minnena köras i 533Mhz oavsett om du köper PC4200 eller PC8000 så någon prestandavinst blir det inte av att du köper minnen gjorda för en högre frekvens. om du inte ska klocka är det bättre att du köper PC5300-minnen av bättre kvalitet än att du lägger pengar i onödan på PC6400.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

kan di berätta liter mer om klockningen....... blir minnerna varmare om man gör det?

Inaktiv

Ska du inte klocka så är 800mhz onödigt. Den lilla ökningen i prestanda mellan 667 och 800 är nog inte värt prisskillnaden, orkar dock inte kolla skillnaden. Däremot kan det ju vara kul att kunna överklocka senare, om du läser på hur man sak göra eller får hjälp.

Angående om den fläkten du just nämnde så står det att den har en ljudnivå på 42.5db vilket man får hoppas är ett feltryck. Ska du inte överklocka behöver du inte ens nån speciell kylare heller. Om det inte är ett feltryck så är den inte ens ett alternativ till nån annan :S


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

jag kan be dom på datorbutikern i min stad överklocka åt mig ..... men är det en stor skillnad om man överklockar?

och blir minnerna varmare och förstörs dom snabbare än vanligt

Inaktiv

1. Datorbutiken i din stad kanske kan överklocka åt dig, men förmodligen till ett pris som är ganska högt. Dessutom kan de nog inte tänkas garantera något sådant jobb. Skulle allt braka ihop får du skylla dig själv. Det innebär att de i så fall kommer överklocka genom att välja "overklock 10%" i BIOS och debitera dig några hundringar i onödan.
Det kan bli fantastiskt stor skillnad om man klockar. En E6400 kommer lätt upp i en bra bit över 3 ghz, till och med med orginalkylaren visar det sig. Vissa påstås ha fått upp en E6300 till över 3.5 ghz med luftkylning, en ökning med typ 90%. Det ger stor skillnad.

Om du köper minnen som är gjorda för att gå i 800 mhz så kommer de klara sig länge. Om du inte överklockar kommer de gå UNDER sin kapacitet, och först i sin riktiga kapacitet när du klockar. Du behöver inte vara orolig för att minnena ska brännas ut efter 10 mins spelade pga hög värme.
Minnen har förövrigt väldigt långlivstid, så även om de skulle korta sin livslängd med 50% så kommer du förmodligen köpt ny dator innan de pajjar


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Angående om den fläkten du just nämnde så står det att den har en ljudnivå på 42.5db vilket man får hoppas är ett feltryck. Ska du inte överklocka behöver du inte ens nån speciell kylare heller. Om det inte är ett feltryck så är den inte ens ett alternativ till nån annan :S

Nej, skit i den - 42.5 dB är på tok för mycket!
Inget feltryck:

Citat:

3.2.3) Noise Level : 42.5 dB ± 10%

Underligt att Zalman, som annars gör så bra och tysta kylare, släpper en så här bullrig fläkt...

Skrivet av david_dellblom:

... och blir minnerna varmare och förstörs dom snabbare än vanligt?

Ja och ja, överklockade minnen utsätts för större slitage än oklockade diton. Men som PaddanL skriver - du köper antagligen ny dator innan de går sönder.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

nj
Medlem
Skrivet av w4rhog:

Nej, skit i den - 42.5 dB är på tok för mycket!
Inget feltryck:

Citat:

3.2.3) Noise Level : 42.5 dB ± 10%

Underligt att Zalman, som annars gör så bra och tysta kylare, släpper en så här bullrig fläkt...

Fatal1ty-serien är väl tänkt att vara lite mer extrem än deras vanliga sortiment, och kostar därefter med... :/
Dock så är väl Schyte Ninja som Komplett säljer ett intressant alternativ till Zalmans kylare (och Infinityn som även nämnts tidigare i tråden, minns bara inte hur stor skillnaden var mellan de två nu, var för länge sedan jag sneglade på ett test av dem).

Skrivet av w4rhog:

Ja och ja, överklockade minnen utsätts för större slitage än oklockade diton. Men som PaddanL skriver - du köper antagligen ny dator innan de går sönder.

Fast om han nu överklockar processorns FSB till 400MHz (266MHz som standard) och kör FSB synkat med minnet så kommer det inte att gå överklockat (förutsatt att det är PC6400-minnen dvs) utan den klockfrekvens de är specificerade att klara.
Då ska slitaget på dem inte vara något extra (förutsatt att man inte matar minnena med högre spänning än vad tillverkaren anger då).
Det enda som i det fallet slits extra är processorn, men å andra sidan är min erfarenhet av överklockade processorer att de fortfarande lever efter 5+ års användning, och då har de ändå bytts ut några gånger och sedan suttit i datorer som inte använts till något direkt krävande mot slutet. Fast då har jag å andra sidan sett till att vara riktigt noga med att hålla koll på temperaturer så kylningen räcker till.

Att överklocka är inget särskilt svårt alls, finns väldigt gott om guider som förklarar hur det går till, vad man bör tänka på etc.
Finns tom den här guiden som mer eller mindre i detalj beskriver varenda inställning man bör göra vid överklockning av Core 2 Duo-processorer.

Medlem
Skrivet av nj:

Fatal1ty-serien är väl tänkt att vara lite mer extrem än deras vanliga sortiment, och kostar därefter med... :/
Dock så är väl Schyte Ninja som Komplett säljer ett intressant alternativ till Zalmans kylare (och Infinityn som även nämnts tidigare i tråden, minns bara inte hur stor skillnaden var mellan de två nu, var för länge sedan jag sneglade på ett test av dem).

Fördelen med Ninja har är att den är lättare att få tag på, men Infinity är ju nyare och ska vara lite bättre. Valet blir väldigt enkelt när man inser att de kostar lika mycket (kanske skiljer någon tia) :). Infinity finns inte på Komplett men däremot på tex Webhallen.

edit: länk till tester finns i tidigare inlägg...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag har Ninjan med en cooltek fläkt som är helt tyst. Följdaktligen flyttar den inte så mycket luft men så ligger min processor på 33/45 grader idle/load (A64 3500+ @ 2,7 GHz). Hurvida man ska välja Ninjan eller Infinty beror på om man tänker använda fläkt eller inte, Ninjan är bäst anpassad för passiv kylning medans Infinity har större area och därmed gynnas mer av en fläkt.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Inaktiv

en sista fråga!

undrar om chassit ANTEC NINE HUNDRED låter den mycket eller?

12
Skriv svar