Medlem
Grader på pcu:n?

Vad är normala grader på processorn vid vileläge respektive vid arbete (spel etc.)???

Min ligger på ca 45 vid viloläge och när jag spelat ett bra tag så ligger den på över 60! Är det för mycket?


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Medlem

kan vara bra att veta vilken processor du har också


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Oavsett processor låter inte 60 grader för mycket. Det är alltid bra att hålla den så sval som möjligt, men den lär inte ta skada av 60 grader.

nj
Medlem
Skrivet av teX:

Oavsett processor låter inte 60 grader för mycket. Det är alltid bra att hålla den så sval som möjligt, men den lär inte ta skada av 60 grader.

Sant, men är det en äldre processor utan en inbyggd värmeavläsare i själva processorn (utan det är moderkortet som har en diod tryckt mot processorns undersida) så kan det nog vara en idé att se över kylningen redan vid 60 grader, iom man då inte får någon riktigt bra avläsning på hur varm själva kärnan är.

Medlem

Som sagt så beror det ju på vilken processor, enligt Intel får ju inte Core 2 Duo-serien gå varmare än 60 grader så om du har en sådan bör du nog se dej efter om efter bättre kylning.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Det är ingen fara för din cpu, dock skulle jag se över damm osv i lådan och på kylflänsar i förebyggande syfte.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Tackar för era svar grabbar...

Hur som helst så har jag en P4 3.8ghz processor!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Medlem

Ingen fara!
samma värden här och om du inte tänkt att OC så e de lugnt...


signatur

"nothing is always worth somthing too...."

Inaktiv

min ligger på 60 höger ibland^^

Medlem

Okej... känns som om man kan vara ganska lugn då! Tackar igen grabbar!!!
God fortsättning på er!!!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Medlem

med tanke på att du har ett netburst p4-monster får du nog vara glad så länge du inte kan steka korv på kylaren


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Min processor ligger runt 30-40 hela tiden.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Aldrig fått min 3700+ över 42 grader

Inaktiv

min är alltid 90 grader, precis som de allra flesta.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

finns det nå bra programs för att se hur varm skiten är?


signatur

Det var en gång, och den var grusad.

nj
Medlem
Skrivet av TailDude:

finns det nå bra programs för att se hur varm skiten är?

SpeedFan, sedan så brukar de flesta moderkortstillverkarna även ha program som håller koll på temperaturer som kan följa med moderkorten och/eller finnas att ladda ner från deras hemsida.

Inaktiv

thanx m8 : )


signatur

Det var en gång, och den var grusad.

Inaktiv

60 grader är för mycket. Fixa bra kylning får man alltid göra själv. Lägg på ett tunt lager pasta (inte tjockt som de flesta gör). Pastan ska bara fylla porer man inte ser eftersom luft leder värme sämre. Pasta leder också dåligt så ett tunt lager ska det vara. Under 50 grader definitivt bör den ligga på. Rengöring från damm är ett måste emellanåt om man vill slippa att något "brinner". Dammsugning och vatten är inte att rekommendera, dock blåsning. Brukar använda en mjuk målarpensel emellanåt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Speedfan:
"OK"Temp1: 48C
"Brinner"Temp2: 57C
"OK"Temp3: -37C (lol)
"OK"HD0: 44C

Inaktiv

Speedfan har en tendens att visa minusgrader ibland :). Själv tycker jag Everest fungerar mer pålitligt.

EDIT: Beror nog på kompabiliteten mellan SpeedFan och komponenterna.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Hur ser man temperaturen i Everest?

Inaktiv

För mig dyker den upp automagiskt nere till höger vad det nu heter.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar