Trasig pin på hårddiskens connector

Medlem
Trasig pin på hårddiskens connector

Nu är det så att en pin på PATA connectorn till hårddisken lossnade och trycktes in när jag råkade vända sladden på fel håll, vilket gjorde att den lossnade från löddningen.

Efter att ha tittat runt lite så såg jag ett det var pin #17(Data 0) som gick sönder.

Har inte kunnat hitta något om trasiga data pins, och detta är första gången något sådant hänt för mig.

Så jag undrar om den trasiga pin #17 betyder slutet för hårddisken eller om den kan användas riskfritt.

Inaktiv

bara löd fast den igen. det är ju inte överdrivet svårt direkt... annars är den nog körd, ja.
om det krävs större mängder våld för att få dit/loss något annat än isa-kort gör man fel - alltid.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

löd fast en ny pinne bara. du ser ju var pinnarna går in på kretskortet precis "bakom" plasthöljet. jag vågar nog satsa ett paket tuggummi på att det inte funkar utan alla pinnar

edit: jävla skit, omkörd med flera minuter...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Hehe, jag kom ihåg det efteråt. :$

Får fråga en vän om han kan löda fast den, då jag inte har en aning om hur man gör, eller vad man behöver.

Skulle du kunna skriva kort vad som behövs så jag kan se om min vän har det?

Man kan säga att jag har både tur och otur, då det inte fanns något på den, tack vare att den var sprillans ny. :\

Hwergelmer: Det kan fungera utan vissa pins, men det beror på vilka det är.
Därför jag frågade eftersom jag inte visste om det fungerade utan en data pin.

Inaktiv

en lodpenna med fin spets, och lite lodtenn. en pyttebit lodpasta eller fluss kan ju vara bra om man har svart att fa det snyggt.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

lödda på gymnasiet när jag gick elprogramet, satans va tråkigt det va =P

och snyggt blev det inte heller ^^

Medlem

med betoning på fin spets. de vanliga spetsarna som brukar sitta på pennorna när man köper är på tok för stora. sen spekulerar jag i att man inte får ha en för kraftig penna när man löder nära vissa typer av kretsar (pga värmen). den jag har använt till liknande saker är på 18W


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

jag kommer över till dig på fredag och ser vad jag kan göra för din stackars hårddisk:) ( uzza o jag e gammla polare, ni som inte vet)
men jag har en fråga.. hur lyckades du ?!


signatur

// FeeAC

Medlem
Skrivet av jedi007:

( uzza o jag e gammla polare, ni som inte vet)

hur skulle vi kunna veta det, du blev ju medlem idag


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

sen spekulerar jag i att man inte får ha en för kraftig penna när man löder nära vissa typer av kretsar (pga värmen).

tvärt om. ju högre effekt dess snabbare värmer man upp kontaktpunkten och uppvärmningen kan hållas någorlunda lokal. en temperaturreglerad lödstation är bra att ha. (men klart overkill om man inte sitter och har sönder sina diskar en gång om dagen.)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

aha, det låter ju lågiskt faktiskt. nu måste jag gå och sprida denna kunskap till alla xbox-chippare där ute


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Min vän (jedi007) undrar vad det ska vara för sammansättning på lödtennet för att det blir bäst när man löder fast en pin.

Medlem

jag tänker då på signalen i pinnen efteråt.. (om jag ska lödda blyfritt eller med blyblandat metall).:\


signatur

// FeeAC

Inaktiv
Skrivet av jedi007:

jag tänker då på signalen i pinnen efteråt.. (om jag ska lödda blyfritt eller med blyblandat metall).:\

Får man ens ha bly längre? Min lärare sa att det var någon ny bestämelse, men det kanske bara var i skolan. 8)

Medlem
Skrivet av Alcr:
Skrivet av jedi007:

jag tänker då på signalen i pinnen efteråt.. (om jag ska lödda blyfritt eller med blyblandat metall).:\

Får man ens ha bly längre? Min lärare sa att det var någon ny bestämelse, men det kanske bara var i skolan. 8)

ja.. enligt uzza här så kunde jag välja mellan vanligt löd och blyfritt (då antog jag att den det vanliga är blyblandat) vet inte säkert vad jag ska välja mellan dom "vet inte vad som leder signaler bäst" och nej.. bly är inte förbjudet...("än") det ska snart bli det..:)


signatur

// FeeAC

Inaktiv

60/40 är mer eller mindre standard. bunkra upp innan rohs sätter stopp för det.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Köp en ny annars vetja....sagg, sagg....


signatur

"nothing is always worth somthing too...."

Inaktiv

börjat tulla på starkvinsglöggen redan?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

ja då var din hårddisk färdiglöddad och fixad:)
testad o funkar perfekt.. varsågod Uzza..;)


signatur

// FeeAC

Inaktiv

bra jobbat


signatur

Det var en gång, och den var grusad.

1
Skriv svar