Inaktiv
Uppgradering

Hejhej, ngn som har lust att ge mig en hjälpande hand? Var längesedan jag uppgraderade mitt system men nu är det dags igen. Tyvärr har jag dålig koll på dagens prylar.

I min burk sitter en:
AMD XP 3200+
Radeon 9600
1024MB DDR-DIMM PC3200

Är ute efter något i prisklassen max 4-5k, alltså inget monstersystem. Jag vill kunna spela de senaste spelan på full detail, om detta nu är möjligt för denna summa pengar Skall jag satsa på att byta endast grafikkort eller hela kittet? Kan jag behålla mina gamla minnen och endast byta grafikkort, processor och moderkort?

Ngn som har några bra tips?

nj
Medlem

Det du kan göra om du vill byta moderkort+processor+grafikkort är att byta till ett s939-system med en relativt snabb Athlon 64 eller X2 processor, ett Radeon X1950Pro (eller om du passar på nu, Radeon X1950XT från Komplett medans de har det som veckans erbjudande för ca 2200kr) och ett moderkort med PCI-Express ett alternativ.
Annars så kan nog ett Radeon X1950Pro för AGP (eller ett Geforce 7600GT) göra rätt rejäl prestandaskillnad för ditt nuvarande system. Det Radeon 9600 som du har är iaf en rejäl flaskhals.

Inaktiv

Nej grafikkortet är inte så hett. Om jag endast byter grafikortet så tvingas jag välja ett AGP-kort, detta kanske är dumt om jag senare skall upgradera moderkort och processor? Är inte PCI-Express att föredra?

/Magnus

Inaktiv

Kan detta vara ngt? Hur står sig detta grafikkort?
https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Klarar man sig på sitt gamla nätaggregat? 300W tror jag.

Inaktiv

Det där var ett helt uppgraderingspaket. Det är helt ok. Full grafik kan man knappast räkna med i de senaste spelen om det ska flyta perfekt. Inte för 5000 kr i alla fall. 7600GT är inget dåligt kort, det borde stå sig ganska bra i de flesta spelen, lite beroende på upplösning osv.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Jag tänkte på grafikkortet i det uppgraderingspaketet alltså
Allright, hur mycket behöver man stiga i pris för att kunna lira de senaste spelen obehindrat? På ett ungefär alltså.

Inaktiv

Asså det beror ju på. Oblivion i utomhusmiljö är ju kämpigt med ett kort som 8800GTX har det ju visat sig. De spel jag spelat obehindrat med höga grafikinställningar, i 1680x1080 bör tilläggas, är BF2 med moddar, HL2, CSS, Total War, Company of Heroes. Oblivion blev kämpigt i de högsta lägena.
Mitt kort är detsamma som 7950GT med skillnaden att mitt kort är 80 mhz långsammare på minnena :). Använd det för att jämföra i tex benchmarks osv.

EDIT: Veckans vara på komplett X1950XT 256 mb för 2200 bör klara de senaste spelen med glans.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Allright, detta uppgraderingpaket:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323879
plus ett X1950XT 256 mb kort borde funka ganska bra i de flesta spelen iaf? Är mest ute efter att få typ call of duty och liknande att funka fint. Dock behövs inte ngn monsterupplösning, pallar ändå inte min skärm tyvärr.

Inaktiv

Japp det borde duga väl :). Dock är jag lite tveksam till ditt nätagg... 300w ligger nog på smärtgränsen om det är kvalitetsnätagg. Annars bör du kanske fundera på att köpa ett nytt sådant. www.mrpc.se har ett 420w nätagg, förmodligen kass kvalitet, men det kostar under 250 spänn tror jag och det gör jobbet fint i min dator.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Annars bör du kanske fundera på att köpa ett nytt sådant. www.mrpc.se har ett 420w nätagg, förmodligen kass kvalitet, men det kostar under 250 spänn tror jag och det gör jobbet fint i min dator.

19A på 12V ser ut att vara lite i minsta laget, särskilt om man ska kasta in ett X1950XT.
Ett FSP 400PNF 400W eller FSP 350PNF 350W som har 18A/18A respektive 18A/16A på 12V1/12V2 kan nog vara ett bättre köp i längden även om det kostar lite mer.

Inaktiv

Tänkte eftersom han var ute efter att lägga så lite pengar som möjligt så kunde det jag nämnde vara ett skapligt val. Som sagt, möjligt att det är skräp, men min och en polares dator som är i princip likadan springer på finfint.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Tänkte eftersom han var ute efter att lägga så lite pengar som möjligt så kunde det jag nämnde vara ett skapligt val. Som sagt, möjligt att det är skräp, men min och en polares dator som är i princip likadan springer på finfint.

Förvisso, men ATIs X19x0-serie är ju rätt mycket mer krävande på nätaggen än vad nVIDIAs 79x0-serie är (om man tex tittar här så är det ju tex nästan 50W skillnad mellan X1900XT och 7900GT under belastning), så då kan nog ett kraftfullare nätagg vara att föredra om man ändå köper ett på en gång.

Edit: Länkade käpprätt fel förut pga ren trötthet...

Inaktiv

Ok, nätaggregat kanske är en bra investering, har verkligen noll koll på det. Hur märker jag att nätaggregatet inte räcker till blir datorn ostabil? Svårt att byta? Finns det tystare varianter av nätaggregat? Låg ljudnivå generellt är ju ganska så najs. Och överklockningsmöjligheter på processor och grafikkort vore också trevligt, iofs lite svårt att kombinera men låg ljudnivå kanske

Har två stora extrafläktar i datorn nu som går på lågt varv. Tyvärr så låter resten som en dammsugare. Vore trevligt att kunna sänka ljudnivån lite med en uppgradering.

En annan sak, moderkortet i paketet från komplett stödjer endast DDR II SDRAM minnen. Då har jag inte så stor nytta av mina DDR-DIMM PC3200 minnen antar jag, eller?

Inaktiv

Hmm nu blev det plötsligt svårt. Ska jag välja intel istället?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323784 plus ett X1950XT 256 mb istället för amd systemet http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323879

Inaktiv

Du kan inte använda ditt nuvarande ramminne om du planerar att köpa Intel eller AMD AM2. Däremot kan du använda det som du köper AMD939, vilket tyvärr är på väg bort.
Om nätaggregatet inte räcker till så kommer datorn stängas av, eller inte ge tillräckligt med ström till grafikkortet eller nått... du kommer hur som helt att märka av det :).
Överklockningsmöjligheter är nog ganska begränsade om du köper billiga grejer. Billiga moderkort är ofta svårare att styra än de dyrare och är därför inget vidare ämne inom klockning. Omöjligt är det dock inte.
Vill du få ned ljudnnivån i datorn blir det till att köpa nya fläktar till cpu och grafik. Mina zalman funkar fint på båda men det finns fler alternativ att kika på.

Intels Core2Duo är nog att föredra framför X2 3800+, men då stiger priset också. 700 kr dyrare, plus eventuellt fläktar om du ville ha det 700kr till. Det blir alltid dyrare än man räknar med från början.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Jo, svårt att håla sig inom budgeten, kanske skall modifiera den lite Har läst på lite nu, det lutar absolut åt inter Core2Duo E6300. Läste ett cputest på sweclockers och just 6300 är ju tydligen väldigt prisvärd och klockvänlig. Dock skrev någon att man måste ha bra minnen för att klocka processorn. Vilka minnen och vilket mkort skall man satsa på. Budget men ändock skall det finnas klockmöjlighet, inget extremt dock.

Inaktiv

Ett P965-moderkort och 800mhz minnen är väl det som gäller för överklockning. www.tomshardware.se där finns det tester på allt möjligt, bla moderkort och grafikkort.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem

Den här forumtråden hos Anandtech är imho riktigt bra läsning om både hur du överklockar en Core 2 Duo, samt innehåller en del förslag på vilken hårdvara som kan vara att föredra vid överklockandet.

Inaktiv

Allright, skall läsa Tacktack ..

Inaktiv

Minne: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327207
CPU: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322631

Sedan fattas ett P965 som lämpar sig till överklockning men ändå är hyffsat billigt, någon som sitter på ett bra tips?

Inaktiv

Hmm, har läst vidare, verkar som E6400 är mer prisvärd, går att klocka till 3ghz med orginalkylare. Får nog bli en sådan istället.

Så vad tror ni som kan om detta paket:

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=413679&...

Totalt 4874:- på komplett, enda stället jag kollat hittils, kanske finns billigare alternativ?

nj
Medlem
Skrivet av Hultan:

Minne: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327207
CPU: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322631

Sedan fattas ett P965 som lämpar sig till överklockning men ändå är hyffsat billigt, någon som sitter på ett bra tips?

På rak arm kan jag säga att du vill nog köpa 2x512MB minne istället för en 1024MB sticka för att kunna utnyttja dual channel, det här kittet kan vara en idé.

För överklockning så är väl Abit AB9 eller Asus P5B att rekommendera. Såg att Abit även har ett nytt kort på gång med P965-kretsen, men där moderkortet är lite bantat, IB9 som då är någon hundralapp billigare (läs här för lite info om kortet). Dock svårt att säga såhär i förhand hur bra det är för överklockning.
Ett tänkbart alternativ skulle kunna vara Asus P5NB2 SE, kortet förbryllar mig dock rätt rejält för det går inte att hitta på Asus hemsida när jag skulle kolla upp hur dess överklockningsegenskaper verkar vara, känns inte helt förtroendeingivande.

Sedan så kan det ju även vara en idé att du jämför lite priser på Prisjakt, deras kundkorgsfunktion där du kan lägga till de varor du vill köpa och sedan hjälper sidan till att beräkna de bästa priserna (samt att du kan sortera bort butiker du inte vill handla från) gör den väldigt trevlig och smidig (dock så är inte alltid alla butiker ordentligt indexerade där så saker de säljer kan saknas). Kan dock även vara värt att läsa lite om butikerna i fråga, en del har rätt uselt rykte när det kommer till returhantering och liknande.

Inaktiv

Ok, perfekt, tack för hjälpen och tack för internet
Kommer förmodligen att köpa 1024 till vid ett senare tillfälle, kanske bra att satsa på en 1024 nu då istället för två st 512?

Sen var det nätverksaggregat också, några tips?
Funkar detta? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308621

Detta systemet borde väl stå sig ganska bra om man slänger in ett grafikkort för ca 2000:- Eller?

nj
Medlem
Skrivet av Hultan:

Ok, perfekt, tack för hjälpen och tack för internet
Kommer förmodligen att köpa 1024 till vid ett senare tillfälle, kanske bra att satsa på en 1024 nu då istället för två st 512?

Detta systemet borde väl stå sig ganska bra om man slänger in ett grafikkort för ca 2000:- Eller?

Jo, det kommer stå sig bra.

Om du nu köper 1024MB senare, så se till att helst köpa samma sorts minne som du köper nu för att minimera problem som kan tänkas uppstå

Inaktiv
Skrivet av nj:
Skrivet av Hultan:

Ok, perfekt, tack för hjälpen och tack för internet
Kommer förmodligen att köpa 1024 till vid ett senare tillfälle, kanske bra att satsa på en 1024 nu då istället för två st 512?

Detta systemet borde väl stå sig ganska bra om man slänger in ett grafikkort för ca 2000:- Eller?

Jo, det kommer stå sig bra.

Om du nu köper 1024MB senare, så se till att helst köpa samma sorts minne som du köper nu för att minimera problem som kan tänkas uppstå

Skulle rekomendera att köpa från samma tillverkare också, har 2*512 ddr pc2700 från olika tillverkare och kan inte köra dual channel

Inaktiv

Beror det på att det är olika tillverkare, att minst ett av minnena inte klarar dual channel eller att moderkortet inte är designat för dual channel?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

tycker mig ha hört någonstans att det handlar om att själva minnes-kretsarna måste vara av samma modell/märke för att de ska gå bra med varandra. då detta är väldigt svårt för en konsument att få information om är det helt enkelt bäst att köpa minnen av samma modell


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar