Att spela Halo 3: ODST

Medlem
Att spela Halo 3: ODST

Att göra imorgon.

Nu har jag spelat <em>Halo 3: ODST.</em> Jag får inte berätta någonting om den spelupplevelsen förrän den 20:e. Men det jag kan berätta är hur det känns att spela i en sådan speciell situation som det här var.

Ibland -- och <em>Halo</em>-spelen är alltid sådana fall -- så vågar utgivarna inte skicka recensionsskivor till recensenterna. Rädsla för piratkopiering är förmodligen orsaken, även om det är lite oklart vad de tror att jag, frilansjournalist på Svenska Dagbladet, ska kunna ställa till med på de två veckor som är kvar till release. Jag har ingen dvd-fabrik i min etta i Sundbyberg. Fast det kan ju inte Microsoft veta.

Nåväl. Vid sådana här tillfällen bjuds man ibland in att spela hos utgivaren. I det här fallet till Microsofts kontor i Akalla. Där väntade åtta maskiner med varsin 46-tums-tv och fatboy-sittsäck i ett rum med neddragna persienner. Åtta timmars speltid idag och åtta imorgon då vi får komma och gå som vi vill och köra slut på Microsofts kaffemaskin och tömma deras läsklager.

Det är både skönt och lite märkligt att recensera spel under sådana här förhållanden. Det är förstås bra att man sitter någonstans där man absolut inte kan bli störd -- koncentrationen är på så vis total. Å andra sidan påminner det rätt lite om ens normala spelsätt. Här vet man att man har exakt 16 timmar på sig och inte 17 eller 35 om man skulle vilja det. Det blir ett stressmoment som kan inverka negativt på upplevelsen. I jakten på creditsskärmen kan det vara svårt att njuta av alla smådetaljer som utvecklarna lagt in i sitt spel. Första prioritet är ju att ta sig igenom helheten för att kunna bedöma den.

Det är nu ingen hemlighet att kampanjen i <em>Halo 3: ODST</em> är relativt kort. Som i att man klarar av den på en arbetsdag. Att säga det är knappast något brott mot det NDA, <em>non-disclosure agreement</em>, som också låg vid varje maskin. Imorgon återvänder jag och mina journalistkollegor till mötesrum "server" i Akalla för att köra lite co-op och multiplayer. Nya spelsättet Firefight sägs påminna om Horde i <em>Gears of War 2</em>. Sämre dagar på kontoret kan man ju ha. Då är det mer synd om killen från eventbolaget som riggat alltihop. Idag satt han barnvakt utanför salen hela dagen med bara sin bärbara dator som sällskap. Han borde ha blivit speljournalist.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Medlem
Att spela Halo 3: ODST

Då beger jag mig från KTH i Kista och kommer dit 10 minuter senare och våldsgästar.


signatur

How do I get out of this chicken s**t outfit?

Och blir brutalt bitchslappad av eventkillen (som påminde ganska mycket om Björn Gustafsson)!!!


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Haha! Ja! Det var nånting med honom! Tack för att du redde ut, Jonas!


signatur

Vincere vel mori.

1
Skriv svar