Medlem
Hur klockar man...

Geforce 7900gtx?

nj
Medlem

RivaTuner eller Coolbits (som låser upp överklockningsmenyn direkt i nVIDIAs ForceWare-drivrutiner) är väl två förslag.

Medlem

Frågan är. Varför klockar man Geforce 7900gtx? :S


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv

b0ne svaret på frågan kan tyckas enkel. Man vill ha mer umpf :).


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

emmm vad gör det för skillnad om man klockar ett 7900gtx???det e ju redan så bra...???

Medlem

så jävla bra är det inte, tom sämre än x1950pro (som är sjukt mycket billigare) i vissa spel. vill man köra allt på högsta, i oblivion tex, så blir det nog till att klocka...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag klockade mitt med det där programmet man kan tanka på nVidias hemsida. Har mitt 7900GTX på 673/923, original: 600/700.
Temp: 54-70.

Kan dock fortfarande inte maxxa Oblivion med bra framerate. -.-


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Varför man inte kan maxxa oblivion är för att det är ett sugigt runkspel som är lika optimerat som ett isbjörnsrövhål,

Men seriöst det laggar ju på xbox360 för bövelen!

och vad sitter det i den.. tripplecores??

inget fel på ditt grafikkort, det är fel på spelen, när dom lär sig optimera så kan man börja se vart flaskhalsen sitter ....

Förresten, vad har du för processor ? det är väldigt vitalt.

Jag har ett 7800gt, förut hade jag en x2 3800+ köpte ny core 2 e6600 processor och jag kan säga att mitt grafikkort har aldrig visat så grymma resulltat, från att lagga i dom flesta spelen med bra inställningar till att kunna köra max på nästan allt med stabila fps!

CS:S från ett svajande 40 - 80 fps till ett stabilt 150fps med en 20 st på mappen,

Test driveunlimited från att kört på lågt med endel lagg till att maxxa med 1280rez och fint flyt,

så sitter du på en runkprolle så får du inte ut så mkt av ditt graffe!:up:

Medlem

Sitter på en AMD 5200+. Så det bör ju inte vara några problem tycker jag. Men det är många spel där jag inte får så hög fps som man kan hoppas på med så här nya grejer. I NFS Carbon får jag 20-30. I C&C3 ligger det runt 30 hela tiden om det inte är mängder med gubbar på skärmen då sjunker det till en 15. GTA San Andreas får jag runt 25-30.

Dom ända spelen jag får bra FPS i är typ CS(S), UT2k4, Quake 3 och liknande mindre krävande spel.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:

I C&C3 ligger det runt 30 hela tiden om det inte är mängder med gubbar på skärmen då sjunker det till en 15.

30 är max i CnC3

Inaktiv
Skrivet av Boomer:

Sitter på en AMD 5200+. Så det bör ju inte vara några problem tycker jag. Men det är många spel där jag inte får så hög fps som man kan hoppas på med så här nya grejer. I NFS Carbon får jag 20-30. I C&C3 ligger det runt 30 hela tiden om det inte är mängder med gubbar på skärmen då sjunker det till en 15. GTA San Andreas får jag runt 25-30.

Dom ända spelen jag får bra FPS i är typ CS(S), UT2k4, Quake 3 och liknande mindre krävande spel.

Du har altså en 5200+ med ett 7900gtx ???

Din dator borde krossa alla dom där spelen,

Vad har du för moderkort ? säkert att du har alla drivisar? chipset osv?

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

så jävla bra är det inte, tom sämre än x1950pro (som är sjukt mycket billigare) i vissa spel. vill man köra allt på högsta, i oblivion tex, så blir det nog till att klocka...

ett x1950pro är inte bättre än ett 7900gtx : )

det enda som kan mäta sig är 1950XTX jag har provat båda och jag får bättre resultat med 7900,

Vad man får för resultat kan bero på många saker, har man snabb prolle och ett snabbt graffe, kan ett sunkigt moderkort göra mkt besvär, moderkortet kan tom vara skadat så det ger pissdålig prestanda,

Hela VIA serien har gett mig dålig prestanda.. med eller utan modifierade Hyperion drivrutiner, Flera Nforce4 moderkort har jag haft strul med för att dom kan ha så sunkiga LAN/Audio integreringar,

Mitt ac97 jag hade på mitt förra nforce4 moderkort laggade sönder allt, jag fick artifakter i spel, ljudet i windows kunde hacka. prestanda sänkning i allt bränningar kunde gå fel, så jag började felsöka, tillsut vart det att jag stoppade i ett gammalt SB live! kort, och alla dom där problemen försvann, jag provade även att återaktivera det inbyggda, och spöket började härja igen,

så va uppmärksammade på vad ni skaffar er för moderkort ;>

Och det jag vill ekomma fram till också är att oblivion är välidigt känsligt på hårdvara, du kan ha 2 datorer brevid varann, och den sämre av dom kan ha massvis med mer FPS i oblivion. men spelet går även att tweaka så det blir bättre, det finns lite guider på nätet om det!

Medlem

var står det att jag påstår att x1950Pro är bättre än 7900GTX? jag sa bara att det i vissa spel t.o.m. är sämre än x1950Pro, där är Oblivion ett exempel. och det är inte baserat på några hemmatester. så faktum kvarstår, det är inte onödigt att klocka 7900GTX.

jag behöver inte tweaka Oblivion för att få bra fps eftersom jag har ATI


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Oblivion går faktiskt ganska bra tom på ett X800pro , bättre än på ett 7900gt ,

Men jag är nog lite bitter överhuvud taget för att prestandan vi har i våra datorer i dag börde köra alla dom där spelen felfritt, oblivion som till och med är så fult! ^^, varför det inte blir bättre opimeringar på spelen som släpps förstår jag inte riktigt, HL2 motorn har så mkt mer aspekter i sig som borde vara mer krävande än många andra spel, flyter på i princip vilken semimodern dator som helst idag, kan dom inte lägga samma själ i alla spel, en av anledningarna till att jag knappt köper spel , visserligen så kanske jag är petigare än andra, men sen så har jag spelat Tvspel sen Det va 2 streck som slog en fyrkantig boll tvärsöver bilden, och jag tycker att kvaliten på spelen håller sämre mått än för 10 år sen,
Visst koncepten är ofta bra, men utförandet kaotiskt!

Oblivion är ett bra koncept som i mina ögon blev en total flopp.
Och då är jag fantasy nörd, älskar levels och fantasy.

Medlem
Skrivet av weezel:

Du har altså en 5200+ med ett 7900gtx ???

Din dator borde krossa alla dom där spelen,

Vad har du för moderkort ? säkert att du har alla drivisar? chipset osv?

Jao, eftersom det är en Hempc så förmodar jag det. Uppdaterade grafikkorts drivrutinerna för någon vecka sedan dock.

Moderkortet är ett: Asus A8M2N-LA.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Hur clockar jag mitt grafikkort ?
"NVIDIA GeForce 7300 GT"

Medlem
1
Skriv svar