Inaktiv
nytt kort

ska köpa nytt kort nu! har ett geforce 7300 se (512) det e så j*vla kasst! har kollat på detta Sapphire Radeon X1950XT 256MB PCIe ViVO
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1135795&node=506

kan det va nåt?,(det e ju en jungel av kort där ute) nwn2 och bf2 vill jag kunna lira iaf

i övrigt har jag
2 gig ram
Pentium(R) D CPU 3.00GHz (2 CPUs)

Inaktiv

För tillfället tror jag nog det är X1950Pro som gäller. Kostar under 1800 om inte prisjakt ljuger. Fint kort för småpengar.
Har du däremot 2500 kr du vill lägga på grafikkort så finns det fina 512mb alternativ som typ 7950GT för det priset.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

ok tack! men är det nån jätte skillnad på dom två? tänkte tjänar man nästan 1000 spänn så tar man ju det billigaste,men e det grym skillnad så pungar jag ut med 2500

Inaktiv

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/
Där kan du jämföra olika grafikkort. Var dock uppmärksam på att det finns olika tester som kan se likadana ut men som inte är det. Resultaten varierar mycket pga det.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem
Skrivet av PaddanL:

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/
Där kan du jämföra olika grafikkort. Var dock uppmärksam på att det finns olika tester som kan se likadana ut men som inte är det. Resultaten varierar mycket pga det.

Känner mig mer och mer skeptisk till det där testet erkännas skall. Tittar man tex på det X1950Pro som finns listat så har dess VPU 15-20MHz högre klockfrekvens än vad de som säljs i butik (och ATIs referenskort) har, och om jag inte minns fel från tidigare när jag jämförde några kort så är det inte direkt det enda kortet som har konstiga klockfrekvenser. Att THG dessutom ännu inte lagt till ett X1950XT (utan bara har XTX-varianten) är också lite dåligt.

Hittade dock det här testet där X1950 Pro, XT och 7950GT alla finns med som kan vara lite intressant läsning med.

Inaktiv

Sanning. Väl länkat.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Sapphire Radeon X1950XT 256MB GDDR3 verkar shysst till ett rimligt pris tror fan det blir detta

tack

Inaktiv

Så nu är det beställt ,hoppas jag blir nöjd annars skickar jag det i sjön

Inaktiv
Skrivet av robban73:

Så nu är det beställt ,hoppas jag blir nöjd annars skickar jag det i sjön

Har funderat på detta kort själv men är lite frågande till ljudnivån. Vad kommer du att ha för kylning och hur är ljudnivån på stockkylaren.

Inaktiv

ljudnivån e inte så noga för mig! kylning,, hmm är det ingen fläkt på själva grejjen? ,fan jag hade koll på såna här grejjer förut när typ 3dfx kom!, nu är det e en massa kort och olika benämningar på saker å ting, ahh va fan det blir sakert bra

Inaktiv

Jo det sitter en fläkt på. Orginalfläkten, eller stockkylaren som många kallar den. De ska göra jobbet att kyla, dock brukar låg ljudnivå inte vara så prioriterat. X19XX-korten har alltid varit ganska varma och kräver därför en fläkt som snurrar snabbt verkar det som. Högre hastighet = högre volym. Sånt löser man med en VF900CU från Zalman


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Inaktiv

LOL..fan vilken grejj! ser ut som en elbjörn (byggfläkt) 10 kw i timman

Inaktiv

Kolla vad tillverkaren av grafikkortet rekommenderar för kortet. Sen tar du -100watt så klarar du dig hehe. 400 räcker för det mesta, men det är inte watt som avgör utan blablablablbla, kort sagt: köp kvalitet.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

det länkade nätagget är kvalité.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

det länkade nätagget är kvalité.

Kan bara hålla med !
Har själv ett FSP EPSILON 700WATT

/Homer_S

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Jo det sitter en fläkt på. Orginalfläkten, eller stockkylaren som många kallar den. De ska göra jobbet att kyla, dock brukar låg ljudnivå inte vara så prioriterat. X19XX-korten har alltid varit ganska varma och kräver därför en fläkt som snurrar snabbt verkar det som. Högre hastighet = högre volym. Sånt löser man med en VF900CU från Zalman

Har en vf700, men vet inte om den passar x1950xt kortet. Gör den det och i så fall måste man ha en extra kylning för att kyla voltregulatorerna. Om ja vad ska man ha länka gärna eller räcker det med vf700 fläkten och flänsarna till (kärnorna?)

Inaktiv

På zlamans hemsida står inte ditt kort med på listan över krot som den passar till, men googla och se om nån annan försökt.
Det borde räcka med fläkten och flänsarna för minnena.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

va f*n kan dom inte bygga ett kort med fläkt som räcker?!? ,ungefär som att köpa en kyl ,sen så måste man köpa ett extra kylaggregat för att hålla mjölken kall

Inaktiv

Fläktarna räcker i 99/100 för att kyla kortet. Man behöver INTE köpa en ny kylare för att kortet ska fungera. Ny fläkt ger lägre ljudvolym och ofta några grader lägre temperatur och ger grafikkortet en lite längre, men onödig livslängd. Ett grafikkort har man i några år, sen måste man i princip byta om man spelar spel, och livslängden på ett grafikkort är nog mycket längre än nån orkar vänta. Oklockat förstås.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Det är som paddan säger, så du behöver inte oroa dig att kortet ska gå sönder med stockkylaren. I mitt fall är ljudnivån viktig därför vill jag byta kylare inte pga de extra graderna. Har mina chassifläktar på lägsta varvtal (p180b) och ninja kylaren till cpu och allt detta känns bortkastat om kylaren till grafikkortet lever om som...

Paddan är du säker att vf900 passar x1950xt kortet för i så fall får det bli ett sådant istället. Är det något speciellt att tänka på vid montage?

Tack för all hjälp hittills

Inaktiv

VF900 ska passa X1900-serien enligt deras hemsida så det är nog inga problem.
Inga direkta tips vid montage, det är superenkelt och tar 2 minuter.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

VF900 ska passa X1900-serien enligt deras hemsida så det är nog inga problem.
Inga direkta tips vid montage, det är superenkelt och tar 2 minuter.

Tack för hjälpen
Googla lite och hitta en som satt på denna kylare på x1950xt så det får bli dessa efter jul. Ska bli spännande och se vilka förbättringar som blir mot mitt nuvarande grafikkort gf6600gt.

Inaktiv

Stor skillnad... Nu kan du se fram emot maxade inställningar i de flesta spel :).


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Jag fick mitt kort idag, fan va nice tänkte jag drog ner till konsum å hämta ut! kasta i grejjen och insåg till min förvåning att jag va tvungen å ha en Strömkabel PCI-Express, 6pin til 4pin molex!!!!...GRAHHHRGA illa får köpa en sån imorrn, så tänk på det om ni inte har det

Inaktiv
Skrivet av robban73:

Jag fick mitt kort idag, fan va nice tänkte jag drog ner till konsum å hämta ut! kasta i grejjen och insåg till min förvåning att jag va tvungen å ha en Strömkabel PCI-Express, 6pin til 4pin molex!!!!...GRAHHHRGA illa får köpa en sån imorrn, så tänk på det om ni inte har det

Sånt kan va frustrerande, men den som väntar på nåt gott... brukar det ju heta

Inaktiv

Ja det mest frusterande är att man inget visste! fan det kunde ju ha stått nånstans..undrar om siba eller elgigantos har den?

Inaktiv

Vet faktisk inte kolla om det finns på deras hemsida så borde det finnas i butik. Kjel & Co eller clas Ohlson kanske har också.

Medlem

Sapphire X1950XT kostar 2195kr nu på Komplett.se!!!

Det är väldigt bra pris för detta kort

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327135

Här kan du även köpa 6pin till 4pin molex

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317468&cks=ACC


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

nj
Medlem
Skrivet av Silenz:

Sapphire X1950XT kostar 2195kr nu på Komplett.se!!!

Det är väldigt bra pris för detta kort

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327135

Bara passa på den här veckan då priset kommer stiga nästa vecka (veckans erbjudande hos Komplett).

12
Skriv svar