Allvarligt hårdvaruproblem

Inaktiv
Allvarligt hårdvaruproblem

I morse gick min dator sönder, jag startade den och efter några sekunder stängs datorn av sen har jag inte kunnat få liv i den. Jag misstänker nätagregatet men moderkortet får fortfarande ström eftersom jag kan se en liten grön diod lysa men inget annat fungerar, inga fläktar går igång och inget händer när man trycker på power-knappen.

Vad tror ni det kan vara för fel?

Det känns som att felet måste ligga i antingen nätagregatet eller i moderkortet eftersom datorn inte botar igång överhuvudtaget.

Jag har tyvärr inget annat nätagregat eller moderkort att testa med så jag funderar på att testa köpa ett nytt nätagregat men jag vill veta att det är det som är fel, lite onödigt köp annars.

(Jag sitter på ett nätcafe nu om ni undrar hur jag kan skriva detta)

Jag uppskattar all hjälp jag kan få.

Edit: Nätagregatet är ett chieftec 360W som drev ett agp-grafikkort, 2 hårddiskar och 1 dvd-spelare. 360W borde räcka för det så jag tror det gått sönder av någon annan anledning, om det nu är nätagregatet som är trasigt.

Inaktiv

En snabb fråga, är nätagregat bakåtkompatibla?

Det brukar stå något i still med: "2xSATA, PCI-E" på nätagregat från olika nätbutiker och det jag undrar är om man kan använda dessa nya nätagregat för att driva ATA-diskar och agp-kort (grafikkort)? Eller måste jag försöka få tag på ett begagnat nätagregat (om det nu är fel på nätagregatet)?

nj
Medlem

Kan nog inte erbjuda så mycket mer hjälp än vad du redan själv kommit fram till om att det är nätagget eller moderkortet (du har kollat så tex kabeln från startknappen i chassit inte lossnat från moderkortet?) som felar.

Dock när det gäller märkningen av nätagg så har de märkningen 2xSATA för att indikera att de utöver de vanliga molex (4-pin som PATA-hårddiskar och CD/DVD-brännare/roms använder) även har specifika strömanslutningar för SATA-hårddiskar då dessa använder en annan kontakttyp.
Märkningen PCI-E ska intyga att nätagget har en specifik strömanslutning för nyare grafikkort som för PCI-Express då dessa kan kräva mer spänning än vad som kan levereras genom PCI-E-porten.

Om du nu inte redan införskaffat ett nytt nätagg så kan jag tipsa om FSP 350PNW och/eller FSP 400PNW (FSP är i vissa butiker namngivna som Fortron Source), bra nätagg till ett riktigt bra pris. Med tanke på att du klarat dig med ett Chieftec 360W tidigare så bör något av dessa helt klart klara dina behov.

Inaktiv
Skrivet av nj:

Kan nog inte erbjuda så mycket mer hjälp än vad du redan själv kommit fram till om att det är nätagget eller moderkortet (du har kollat så tex kabeln från startknappen i chassit inte lossnat från moderkortet?) som felar.

Dock när det gäller märkningen av nätagg så har de märkningen 2xSATA för att indikera att de utöver de vanliga molex (4-pin som PATA-hårddiskar och CD/DVD-brännare/roms använder) även har specifika strömanslutningar för SATA-hårddiskar då dessa använder en annan kontakttyp.
Märkningen PCI-E ska intyga att nätagget har en specifik strömanslutning för nyare grafikkort som för PCI-Express då dessa kan kräva mer spänning än vad som kan levereras genom PCI-E-porten.

Om du nu inte redan införskaffat ett nytt nätagg så kan jag tipsa om FSP 350PNW och/eller FSP 400PNW (FSP är i vissa butiker namngivna som Fortron Source), bra nätagg till ett riktigt bra pris. Med tanke på att du klarat dig med ett Chieftec 360W tidigare så bör något av dessa helt klart klara dina behov.

Det ser ut som FSP 400PNW och den andra har fläkten på fel sida, på mitt nätaggregat sitter fläkten på samma sida som där man stoppar in strömsladden. Om fläkten istället ska sitta ovanpå så blåser den rakt upp i chassitaket där det inte finns mer än några millimeters utrymme. Jag vet inte om det är tänkt att man ska vända den upp och ner men isåfall betyder det att den blåser ut från taket i chassit mot botten.

Utblåset (fläkten) bör väll riktas ut från chassit?

Här är en bild på mitt chassi Chieftec Super MidiTower
Tyvärr hittade jag inte någon bättre sida med chassit.

Här är en bild på hur mitt nätaggregat ser ut:
Nätaggregat men mitt nätaggregat är ett Chieftec 360W men kan inte hitta en bild på det. Mitt nätaggregat har bara 1 fläkt och den är riktad ut från chassits baksida.

nj
Medlem
Skrivet av wim_rules:

Det ser ut som FSP 400PNW och den andra har fläkten på fel sida, på mitt nätaggregat sitter fläkten på samma sida som där man stoppar in strömsladden. Om fläkten istället ska sitta ovanpå så blåser den rakt upp i chassitaket där det inte finns mer än några millimeters utrymme. Jag vet inte om det är tänkt att man ska vända den upp och ner men isåfall betyder det att den blåser ut från taket i chassit mot botten.

Utblåset (fläkten) bör väll riktas ut från chassit?

Här är en bild på mitt chassi Chieftec Super MidiTower
Tyvärr hittade jag inte någon bättre sida med chassit.

Här är en bild på hur mitt nätaggregat ser ut:
Nätaggregat men mitt nätaggregat är ett Chieftec 360W men kan inte hitta en bild på det. Mitt nätaggregat har bara 1 fläkt och den är riktad ut från chassits baksida.

På den där bilden så ligger nätagget upp och ner jämfört med hur det monteras i chassiet (om du tittar på skruvhålen så ser du det om du jämför med Chieftec-nätagget du länkade till), så fläkten kommer att sitta nedåt i lådan och suger upp luft inifrån chassit och blåser ut det genom nätagget. Förutom att det är (iaf bör vara) tystare med en 120mm fläkt, jämfört med en 80mm som ditt nuvarande nätagg har) så kommer det även hjälpa till att ventilera chassit lite.

Inaktiv
Skrivet av nj:

På den där bilden så ligger nätagget upp och ner jämfört med hur det monteras i chassiet (om du tittar på skruvhålen så ser du det om du jämför med Chieftec-nätagget du länkade till), så fläkten kommer att sitta nedåt i lådan och suger upp luft inifrån chassit och blåser ut det genom nätagget. Förutom att det är (iaf bör vara) tystare med en 120mm fläkt, jämfört med en 80mm som ditt nuvarande nätagg har) så kommer det även hjälpa till att ventilera chassit lite.

Ok jag trodde att fläkten var ett utblås men om den istället suger så är det ju bra.

Tack för hjälpen.

Inaktiv

Jag har precis testat min dator med ett annat nätaggregat och det fungerar fortfarande inte

Hur testar jag på bästa sätt om powerknappen är glapp? Det verkar lite småjobbigt.

Inaktiv

Det låter som du har varje datorägares mardröm...
Inga konstigheter dagen innan den la av? Ny mjuk/hårdvara?


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv
Skrivet av Jerran:

Det låter som du har varje datorägares mardröm...
Inga konstigheter dagen innan den la av? Ny mjuk/hårdvara?

Nej ingen ny mjukvara och jag har haft samma hårdvara i 2 år.

Jag måste försöka få tag på ett moderkort så jag kan kontrollera om det är det som är felet

Jag testade föresten powerknappen och det är inte det som är felet heller.

Edit: Jag testade powerknappen genom att koppla in ett annat chassi till mitt moderkort dvs. jag testade tekniskt sätt en annan powerknapp men datorn startade tyvärr inte.

Inaktiv

Det "måste" ju nästan vara moderkortet... eller en lillasyster


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Inaktiv

När en dator inte bootar, när man har en svart skärm, brukar det vara CPU eller RAM som gått sönder. Det kan räcka med att ta ur det trasiga RAM-kortet. Det kan även vara moderkort eller aggregat. Därtill kommer glapp i sladdar, sladdar som lossnat. Om den överhuvudtaget inte reagerar när du trycker så bör det vara aggregatet. Reagerar den men med svart skärm är det vanligast cpu eller ram. Går ju att djupdyka ännu mer vid behov.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av unix:

När en dator inte bootar, när man har en svart skärm, brukar det vara CPU eller RAM som gått sönder. Det kan räcka med att ta ur det trasiga RAM-kortet. Det kan även vara moderkort eller aggregat. Därtill kommer glapp i sladdar, sladdar som lossnat. Om den överhuvudtaget inte reagerar när du trycker så bör det vara aggregatet. Reagerar den men med svart skärm är det vanligast cpu eller ram. Går ju att djupdyka ännu mer vid behov.

Datorn reagerar inte överhuvudtaget så jag misstänkte först nätaggregatet men det har jag bytt nu så det är inte felet. Jag har även testat starta datorn med en annan powerknapp.

Det som återstår är att testa ett annat moderkort, jag antar att det är det enda som kan vara fel just nu.

Inaktiv

Sällan mb går sönder men det ligger nog som du säger närmast till hands


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av wim_rules:

Det ser ut som FSP 400PNW och den andra har fläkten på fel sida, på mitt nätaggregat sitter fläkten på samma sida som där man stoppar in strömsladden. Om fläkten istället ska sitta ovanpå så blåser den rakt upp i chassitaket där det inte finns mer än några millimeters utrymme. Jag vet inte om det är tänkt att man ska vända den upp och ner men isåfall betyder det att den blåser ut från taket i chassit mot botten.

Utblåset (fläkten) bör väll riktas ut från chassit?

Här är en bild på mitt chassi Chieftec Super MidiTower
Tyvärr hittade jag inte någon bättre sida med chassit.

Här är en bild på hur mitt nätaggregat ser ut:
Nätaggregat men mitt nätaggregat är ett Chieftec 360W men kan inte hitta en bild på det. Mitt nätaggregat har bara 1 fläkt och den är riktad ut från chassits baksida.

På den där bilden så ligger nätagget upp och ner jämfört med hur det monteras i chassiet (om du tittar på skruvhålen så ser du det om du jämför med Chieftec-nätagget du länkade till), så fläkten kommer att sitta nedåt i lådan och suger upp luft inifrån chassit och blåser ut det genom nätagget. Förutom att det är (iaf bör vara) tystare med en 120mm fläkt, jämfört med en 80mm som ditt nuvarande nätagg har) så kommer det även hjälpa till att ventilera chassit lite.

Jag har letat efter nätagg och aldrig hittat något bra för dom bra har haft fläkten uppåt men vet inga chassin som har hål där, tack för att du förklarade, gör mitt köp av nätagg MYCKET enklare

Inaktiv

enklaste sattet att testa om knapparna glappar ar att rycka sladdarna och starta datorn genom att kortsluta pinnarna med en skruvmejsel; du behover inte halla den dar, utan bara nudda pinnarna en gang.

ar knapparna inte inkopplade kan de inte glappa.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

1
Skriv svar