Överklockning av AMD processor.

Medlem
Överklockning av AMD processor.

Hejsan, har alltid velat testa att överklocka något. Och nu när jag har en extra dator som bara står och skräpar så tänkte jag att jag kunde testa. Vilket program är då bäst för detta?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

nj
Medlem

Bios, sedan beror det lite på vad det är för processor samt vilket moderkort du har hur du överklockar den smidigast.

Inaktiv

Gäller det s754/939 så rekommenderar jag denna artikeln/guiden.

Inaktiv

Bra artikeln/guide kanske jag skulle sagt om det funnits en länk till den ^^

Inaktiv

Haha, jo klar fördel att lägga till länken:
http://www.short-media.com/review.php?p=12&r=300

Medlem

Ah. Kanske skulle skrivit att det är en AMD XP.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

nj
Medlem
Skrivet av Boomer:

Ah. Kanske skulle skrivit att det är en AMD XP.

Även beroende på vad det är för Athlon XP (Palomino, Thoroughbred A/B, Barton) samt moderkort avgör en hel del.

Många T-bred- och barton-baserade Athlon XP-processorer (dvs, de med 0.13um tillverkningsprocess) i kombination med ett nForce 2-baserat moderkort låste upp multipliern på processorn så man kunde överklicka via den. Dock så låste AMD detta efter en viss tid.
Har även för mig att det funnits någon "pintrick" där man anslutit några av processorns pinnar med varandra före den monterats i moderkortet för att låsa upp multipliern.

Annars så är det överklockning med FSB som gäller, då gäller det att du har minnen som klarar hyfsat höga hastigheter (brukar iofs gå att köra FSB och minnets hastighet osynkat till viss del) samt att du hellst ska kunna låsa AGP/PCI-portarnas frekvens till 66/33 MHz (det kan man bla göra med nForce 2-baserade moderkort).

Här har du en bunt träffar på överklockningsguider för just Athlon XP, vissa av dem är specifika för en typ av kärna, men läs genom någon/några så får du ett litet hum om hur du går till väga.
Sedan så är det bra om du börjar med att kontrollera vart moderkortets jumper för att nollställa bios finns, för den kan du nog bli bäste vän med i dina försök att överklocka när datorn helt plötsligt inte POSTar utan skärmen bara är svart.
Få inte panik och tro att du har stekt datorn, utan nollställ bara bioset, och starta om. Kan vara en idé att kolla runt lite i bios före, samt gärna läsa lite i moderkortets manual vad alla inställningar är till för så du har en grundläggande biosinställning att utgå från om/när du behöver nollställa allt.

Just ja, innan du börjar överklocka, kolla gärna hur temperaturerna verkar (Speedfan är ett tips på program för det), för är de uppåt 50-60 grader när datorn idlar i Windows så är det inte så stor idé att leka med överklockning, för då kommer tempen skjuta i höjden snabbt.

Medlem

som nj säger är det bra att veta var jumpern för bios sitter innan man börjar härja. ännu bättre är det dock om moderkortet har en funktion där man håller in en viss tangent (delete tex) för att nollställa delar av bios. då nollställs (oftast) bara minnesinställningarna och processorinställningarna så du slipper sitta och ändra alla småsaker i bios


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Okey. Tack för all hjälp. Och tempen ligger på 32.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

1
Skriv svar