Strul med GeForce 6200

Inaktiv
Strul med GeForce 6200

Har lite problem med mitt grafikkort, det är ett Nvidida GeForce 6200.

Det funkar normalt ute i Windows, kan köra min vanliga upplösning 1280x1024 osv.
Men så fort jag startar ett spel så "ballar" allt ur. Först blir spelet bara alldeles svart, lyckas ibland tabba ut till Windows där allt här helt slött, CPU-användningen hamnar på 100% men det står inte alltid vad som just tar upp CPU'n.
Och sen när jag testar att starta ett spel igen, stängs det bara ner. Bortsett från vissa spel då det stängs ner också dyker det upp en ruta som säger att spelet ej kan hitta tillräckligt med videominne

Fram tills för några minuter sen kunde jag inte ens se på film, men det gick dock om jag avinstallerade grafikdrivrutinerna, men nu verkar det funka ändå. Det blir dock som ett litet svart nät över bilden på filmerna.

Ibland när det krashar så står i bluescreen'en att det kan vara nv4_disp.dll som är problemet.
Jag har installerat om Windows 2 gånger. Installerat om grafikkortet otaliga gånger, med olika versioner av nvidias drivrutiner. Men det löser sig inte ändå.

Har använt kortet i kanske ett år och har aldrig haft något problem förut.

Någon som har någon idé om hur man kan lösa detta? Eller, är det kanske kortet som helt gett upp?

Tack på förhand!

Edit: Har även testat Dxdiag's Direct3D och DirectDraw-test, båda funkar normalt.

nj
Medlem

Fungerar kylningen som den ska på kortet? Lite osäker på om GF6200-serien hade en tempavläsare, men om det finns hur varmt blir kortet?

Inaktiv

Den är fläktlös och har bara en kylfläns, har ingen tempavläsare så jag kan inte se hur varmt det blir. Men verkar inte bero på värme eftersom det inträffar på studs då jag startar ett spel/en film, även om datorn bara varit igång i en minut.

1
Skriv svar