Behöver tips och hjälp, ny dator på g

Medlem
Behöver tips och hjälp, ny dator på g

Hej alla glada FZare.

Jag sitter för tillfället på fäljande skit; notera skit!

Nforce (1-2?)
AMD Athlon XP 2500+
RADEON 9800 PRO
1 GB RAM (standard 512MB)

Det är väl det som är mest intressant. Men då ligger det till såhär att jag har hittat ett riktigt klipp, eller det är vad jag tror. Den ser ut så här:

Antec Case Svart
Asus A8N-SLI Premium moderkort
AMD Athlon64 3500+ processor
Corsair 512MB400 x2 minnen
NEC ND-3550 Dual layer DVD + -RW/R
Asus Extreme GeForce N7800GT 256MB grafikkort
2 Hårddiskar 1x200GB, 1x120GB 320GB totalt!
Creative Speaker I-trigue 3220 2.1

Och lappen ligger på 8000:-

Borde jag slå till? Har inte råd att köpa en ny värsting, men är i stakt behov av en ny datorn. Hur skall jag göra? Går det att pruta? På vad och varför?

Tusen tack i förhand! God jul!


signatur

Niet.

Medlem

För under 6000 får du dessa delar på komplett.se:

ASUS P5B: 1300:-
Intel C2D 6300: 1750:-
Minne PC5300 1GB: 1100:-
Radeon x1950Pro: 1750:-

då har du 2000 över att köpa chassi och nätagg och sånt om du behöver det


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Så jag tjänar mer på att köpa från komplett?


signatur

Niet.

nj
Medlem
Skrivet av Theade:

Så jag tjänar mer på att köpa från komplett?

Du får ett system som helt klart erbjuder bättre prestanda.
Förvisso så kommer det bli lite dyrare om du lägger till hårddisk, DVD-Rom/brännare och annan kringutrustning fast då har du även garantier och så (för att dömma av delarna du visade så såg det begagnat ut, eller har jag fel?).

Medlem

Du har rätt, det är beg.

Men jag kan pruta på det, och kanske få det för 6500:- Och jag känner, att för 6500:- så är det väl ändå en ganska hyffsad burk?


signatur

Niet.

Medlem

det beror ju också mycket på vad du sitter på idag. har du brännare/hårddisk/chassi/nätagg mm som du är nöjd med finns det ju ingen anledning att skaffa nytt. behöver du däremot en helt komplett burk kanske den begagnade kan vara ett alternativ.

det systemet du tittar på använder ddr1-minnen vilket kan vara både en för- och en nackdel. du kanske kan använda dina gamla minnen och få 2gb totalt minne i nya burken, å andra sidan kommer du inte kunna använda något av minnena nästa gång du uppgraderar då alla nya system använder ddr2

edit: jag tror nog på nya delar även om du får ner priset till 6500

edit: alternativ nr 3 är att du köper ny processor och grafikkort (och moderkort om det behövs) och behåller minnen och allt annat... moderkort + athlon 64 3800+ går på 1500...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

tror jag skiter i det där. den suger för pengen. klurade ihop en bättre på komplett.


signatur

Niet.

1
Skriv svar