Inaktiv
Hårdvarufel?

Misstänker att det inte är det men jag måste fråga. Det här är något av det underligaste jag har varit med om.

I min download mapp började det plötsligt försvinna saker/mappar och misstänkte först antingen att det var tjejen som råkat kastat saker eller den kanske lite paranoida slusatsen att min dator var "kapad".

Fast sen då plötsligt några större mappar försvann märkte jag att det inte frigjordes mer utrymme på disken. Sen upptäckte jag även att filerna och mapparna "fanns" kvar i Azareus (torrent program jag använder för att ladda ner share-ware) och att jag kunde öppna mapperna därifrån.

Så plötsligt hade jag en mapp öppen som inte syntes i mappen där den skulle ligga, eller i explorer och allt funkade utan problem (Nu kanske ni misstänker att filerna var dolda men så roligt ska ni inte få ha på min bekostnad :). Inställningen "visa dolda filer" är påslagen).

Sen märkte jag att jag kunde gå in min download mapp och bara lägga till filnamnet i explorerfältet så hoppade den upp. Nu ska tilläggas att filerna i mapparna inte hittas när söker efter dem och det räknas inte som att de tar upp utrymme i download mappen om jag använder "egenskaper" på mappen. Dock så är hårddisken medveten om att disken är full.

Ni kanske förstår att jag har Windows.. Xp mer precist.

Nån som har ett förslag hur jag ska få fram alla mina mappar och filer?

Medlem

gör en SMART-test. exempelvis speedfan har den funtionen. jag gissar helt vilt att det kan vara din disk som håller på att dö.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

nj
Medlem

Låter onekligen som att något är skumt med hårddisken, tillverkarna brukar ofta erbjuda något diagnostikprogram som finns att ladda hem via deras hemsida så det kan du kolla upp med utöver det Hwergelmer förslagit.

Även en test med chkdsk kan vara på plats (via en kommandprompt dvs), finns det fel vid en kontroll med det så kan chkdsk /R reparera felen.

Dock så bör du nog verkligen kontrollera hälsan på disken som sagt, och verkar den inte må bra så bör du nog göra lite backups på det du vill ha kvar och kontrollera hur det är med garantier och så.

Inaktiv

Fan.. Jag som hoppades på ngt okänt virus som Norton var för dum att hitta. fast det känns så underligt att det bara är en mapp som är påverkad.

Men jag ska testa ska testa tipsen! Uppdaterar hur det gick sen.

1
Skriv svar