Asus A8N32SLi och Memtest86+

Inaktiv
Asus A8N32SLi och Memtest86+

Provade memtest86+ på min burk, varpå det påvisar över 660 fel. Jag provade båda minnes stickorna på de 4 olika portarna men fick upp ungefär lika många fel. Testade även andra minnen med samma resultat. Körde det sen på min sambos dator. Då upptäcker jag att på hennes så står det vilket chipset det är, minnes settings och så vidare. Detta kommer inte upp på min dator.
Jag har ännu inte hunnit prova mina minnen i hennes burk men ska göra det inom kort.

Kan det verkligen vara del på alla fyra minnesportarna på mitt mobo? Är det något annat fel på mitt då det inte står info om chipset/settings?

Info av intresse:
Min burk: Asus A8N32SLi, x2 4400+, 2x1024 RAM, nForce4 sli
Sambons: Asus A8N5X, 3500+, 2x1024, nForce4

EDIT: Kan ju nämna att det är hela test #6 som ballar ur. När det nått 100% stannar programmet.

Medlem

kanske är något kompatibilitetsfel mellan moderkort och memtest bara?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

det använder ju minnet som all annan mjukvara, så har memtest problem har man problem. jag skulle prova en annan minnescontroller och se vad som händer. (processor)


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Ska man ändra i memtest om det rör sig om dual core eller det sköter det själv?

Inaktiv

OK, körde MT på sambons dator utan fel. Satte hennes minnen i min och vice versa. Hennes minnen innehöll 660 fel medans mina var felfria. Tog nolimitsoyas´s råd och provade byta cpu, körde testet igen. Denna gången med mina egna minnen i min burk. Återigen över 600 fel medans hennes minnen fortfarande är felfria. Alltså har det något med moderkortet att göra men vad vet jag inte.

Jag har provat köra med standard bios inställningar 3-3-3-8 2T och Kingstons utsatta timings på 2-3-2-6 1T med samma resultat.

Några ideér om detta? Någon annan med A8N32 mobo't som råkat ut för något liknande? Och framför allt: Behöver jag bry mig något om detta? Funkar bra i Windows, program och spel annars.

Inaktiv

inkompatibla minnen förmodligen. släng in en av de stickor som fungerar och gör en biosuppgradering, förutsatt att minneskompatibilitet åtgärdats under se senaste uppgraderingarna.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Sådär ja. 5 timmars skruvande, hårslitande kallsvettandes åt helvete..... "Google is your friend", glöm aldrig det!

Visar sig att BIOSen är felkodad så är stöd för Legacy USB aktiverat klarar memtest inte av att slutföras.

Nu fungerar det som det ska och jag tackar återigen för all hjälp och visat intresse.

1
Skriv svar