Medlem
Köp av platt TV

Har önskat mig en TV till jul men för att hjälpa folket att köpa rätt så behöver jag själv lite råd inför köpet.

De krav jag har är att den ska vara minst 32" och under/runt 10.000kr. Lite osäker om man ska koncentrera sig på en HD-Ready eller?
Den ska användas mest för spel då jag tänkt införskaffa en xbox 360 eller nån av de andra, men även för vanligt tittande och DVD filmer.

Tipsa gärna om recension sidor med TV apparater, vart man ska köpa eller om ni själv har någon att rekommendera (skriv varför i så fall).

Medlem

om du tänkt ha den mest att spela på, då är LCD ett givet val,
ingen risk för inbränning och lcd är mest lämplig för spel.
Plasma tv är bäst för film och tv.

jag har en Fujitsu Siemens lcd 32 hd ready och allt det där, och en himskans massa uttag under tvn
som passar det mesta som kan tänkas kopplas in.

har datorn, gamecube, ps2, dvd, och digitalbox inkopplad just nu,
den är görbra som vanlig tv också.

hade xbox 360 inkopplad också men 360n paja...

visserligen kosta den 12.000 när man köpte den på Siba för ett halvår sen,
kostar förmodligen cirka 10.000 på ställen som elgiganten.

Fujitsu Siemens har ju gjort dataskärmar i många år så dom kan verkligen sin sak.

Medlem

Wow Knirk, det lät verkligen lockande !

Medlem

en nackdel med tvn är att dom inbyggda högtalarna i tvn har sådär ljudkvalite bara så du vet, fast den duger att se på tvprogram med det ljudet,

fast det brukar ju va så på tv apparater, en tv ska ju kosta just för bildens skull och inte ljudkvaliten ur tvns högtalare,

självklart har man ju dvd spelare, och konsoller medmera kopplade till sin stereo.

inget ont sagt om plasma tv, det finns säkert dom som är tokbra till spel också,
men risken att en stillbild bränner fast är inte kul att råka ut för.

Medlem

Bra att du sa det, men jag har feta högtalare

Medlem

Jag köpte denna 32" Panasonic med stöd för 720P:

http://www.minhembio.com/produkt/90792

Kostar ca 10.000:-. Tycker den är bra. Har inte spelat något på den, bara TV och film men denna TV tillsammans med en 360 kopplad med komponent tror jag är kanon.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag har den här. Helnöjd. och 11000:- för en 37" är ju inte fy skam heller.

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=73843


signatur
Medlem

Titta noga på, om du är intresserad ;), på dess upplösning, det kan vara så att dom säger att den är HDReady, med en upplösning mindre än 720p, det finns tydligen någon annan standard någonstans på vår värld.

Sedan har jag hört mycket gnat om elkostnader för dessa otroligt älksvärda plattTVs, så du kan fråga hur mycket ström dom drar. Jag gjorde inte det när jag köpte min.

Mitt tips till dig är att köpa en Samsung (finns hyffsat schyssta, när det gäller prislappen dvs) då dem ligger bakom en stor del av själva utveckling av LCD teknik, tillsammans med något annat märke.

Men slå till nu, eller i mellandagsrean, då lär dom gå som smör.


signatur

Niet.

Medlem

Ja, kolla den faktiska upplösningen. På min pana så är det 1366 x 768 vilket är det som krävs för att kunna visa 720p.
Det börjar komma fler LCD med 1080p i rimliga priser också.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv
Skrivet av Pretorian24:

Ja, kolla den faktiska upplösningen. På min pana så är det 1366 x 768 vilket är det som krävs för att kunna visa 720p.
Det börjar komma fler LCD med 1080p i rimliga priser också.

rimliga priser är väl ganska relativt. nu vet jag itne exakt men jag skulle tippa på att du får kasta in 2000 i runda svängar för att få en LSD som klarar 1080p, buddelt så mycket som trådskaparen ville/kunde lägga på sin tv. men rätta mig gärna om jag har fel. är själv ute efter en tv i 32" trakten med stöd för 1080p.

Medlem

LSD kostar inte på långa vägar så mycket. Isf har du blivit lurad. Kontakt mig så kan vi nog ordna upp situationen åt dig. 2000 ska ingen betala för LSD.

Medlem

det beror ju på hur mycket det är, 2000 för 32 kubiktum LSD är ju inte jättedyrt. fast jag brukar inte köpa så mycket åt gången


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag tror ni fatta själva att det är 20 lakan

Börjar tveka lite nu, är det värt att få en enda julklapp (om jag får det ens) och sen köpa konsol+spel till?

Knirk ditt förslag var nere i 8000kr Edit: Nej den saknade tydligen inte DVI, stod fel på prisjakt, eller kanske Dustin har fel :? Vad har man exakt DVI till? Koppla datorn till TVn?

Medlem

"Vad har man exakt DVI till? Koppla datorn till TVn?"
Ja. Om ditt grafikkort har DVI utgång. Annars finns det VGA-DVI adapters man kan köpa. Finns även HDMI-DVI om TV'n saknar DVI.

Själv är man rätt sugen på denna tv men återstår att se vad man får av tomten till jul =D

Inaktiv

Haha trodde det var mot reglerna här att blanda in droger osv? Speciellt off topic


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

vadå, lsd är ju ingen drog, det är medicin


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Knirk måste bara fråga så det stämmer, är detta den tvn du hade? http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099319

Inaktiv

Sorry Hwergelmer, medicinman och shaman över FZ.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av jimmi:
Skrivet av Pretorian24:

Ja, kolla den faktiska upplösningen. På min pana så är det 1366 x 768 vilket är det som krävs för att kunna visa 720p.
Det börjar komma fler LCD med 1080p i rimliga priser också.

rimliga priser är väl ganska relativt. nu vet jag itne exakt men jag skulle tippa på att du får kasta in 2000 i runda svängar för att få en LSD som klarar 1080p, buddelt så mycket som trådskaparen ville/kunde lägga på sin tv. men rätta mig gärna om jag har fel. är själv ute efter en tv i 32" trakten med stöd för 1080p.

Jag ville bara informera om att det även finns TV med stöd för "True-HD". Har redan tipsat om en TV i hans prisklass.
Här är en lite billigare 1080p-tv för dig kanske:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=124921

Men mitt förslag är ändå att vänta tills du skaffar en BluRay eller HD-DVD-spelare så du kan använda TVns upplösning. De är fortfarande så nya så priserna ligger ganska högt ändå.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Man är själv ny i det hela runt tv egenskaper, vad skiljer 1080i från 1080p?

nj
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Man är själv ny i det hela runt tv egenskaper, vad skiljer 1080i från 1080p?

1080i är interlaced och 1080p är progressive scan.

Medlem

Tack NJ

Kanske man borde vänta till jul-REAn så man får råd med en 1080p då . Man vill jue inte ligga efter direkt.

Medlem

jo det är den tvn jag har
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099319

HD ready Ja
Stödda bildformat 1080i , 480p , 576p , 720p

vet inte vad det är för skillnad på 1080i och 1080p

är det synbar skillnad tro ?

Inaktiv

ja. gör en sekvens på datorn och jämför själv. jag kör hellre 720p än 1080i...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

hehe ok,
nu har man ju lcd tv och kan inte slänga ut 10.000 varje gång nån ny modell kommer ut...

och för min del så är man storm nöjd med bilden man får när man kör pc och 360 genom 1080i

Medlem

360n har 720p men PS3 kommer ha 1080p, samma sak med Blu-Ray och HD-DVD. Det där vet ni förstås.
Men ska ni ha det senaste är det 1080p-TV som gäller men en HD-DVD tillsammans med 720p-TV kommer nog fungera bra ändå.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

360n har 720p men PS3 kommer ha 1080p, samma sak med Blu-Ray och HD-DVD. Det där vet ni förstås.
Men ska ni ha det senaste är det 1080p-TV som gäller men en HD-DVD tillsammans med 720p-TV kommer nog fungera bra ändå.

360 har support för alla modes.:up:


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:
Skrivet av Pretorian24:

360n har 720p men PS3 kommer ha 1080p, samma sak med Blu-Ray och HD-DVD. Det där vet ni förstås.
Men ska ni ha det senaste är det 1080p-TV som gäller men en HD-DVD tillsammans med 720p-TV kommer nog fungera bra ändå.

360 har support för alla modes.:up:

Nae inte 1080p, eller vad menar du?

nj
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Nae inte 1080p, eller vad menar du?

Från Wikipedias artikel om Xbox 360:

Citat:

Dashboard version 2.0.4532.0 was released on October 31, 2006. It allows the Xbox 360 to output video at 1080p

Medlem

Ja så går det när man kollar in fel källor :$

Borde lära mig konsultera wikipedia oftare.

12
Skriv svar