Robot
Wii Fit

Wii Fit är mackapären som ska få dig i form. Wii... ursäkta, vi har testat att gymma utan att gå till gymmet.


Medlem
Wii Fit - den perfekta träningen?

Jag kan inte påstå att jag är så avsevärt intresserad av varken Wii Fit eller balansbrädan. Jag hoppas bara att det inte blir nåt slags tvång att köpa den för att spela framtida Wii-titlar.

Inaktiv

Wii fit ser helt klart intressant ut , men det funkar inte i längden

Medlem

Här kommer ett till test som ett komplement till recensionen.

http://www.4colorrebellion.com/wii-fit/

Att säga som "svitten88" gör att det inte funkar i längden är väl att ta i, det visar att det funkar för vissa åtminstonde.
Sen beror det nog till stor del på vilken målsättning man har också, men det funkar nog inte för väldigt många, men för några, och det är nog även dom som är målgruppen.

Medlem

Tycker det är lite väl dyrt plus att det var hyffsat tråkigt. Men är man fet och inte vill röra på sig förutom framför tv'n kanske det funkar.
Borde ju gå hem i USA.

Medlem

Om man tittat på den nya Rayman filmen så kan man ju anta att de kommer ha stöd/krav på plattan.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Att det inte är mer än ett teknikdemo spelar kanske inte så stor roll. Jag menar, Wii Sports är jo fortfarande jäkligt kul att lira, trots att det bara är ett "teknikdemo".

Medlem

är man så jävla lat att man inte ens kan dra ut och kuta eller dra till gymmet så kanske det passar, jag själv som tränar regebundet skulle nog aldrig kunna stå där iaf

Medlem

Tycker recensenten är lite orättvist kritiskt. Det handlar lite vad man ska jämföra Wii fit. Jämför man det med en personlig tränare som är med hela tiden (vem har råd med det?) så faller det platt. Om man jämför den med en Pilates-dvd som är riktigt nära vad Wii fit faktiskt är så finns det flera fördelar.

Jag undrar om recensenten verkligen spelat så mycket som han påstår. De snackiga försvinner nämligen efter att man spelat ett tag. Visst kan det vara dumt med att man inte kan komma förbi det i början, men redan efter att ha kört det varje dag sedan i fredags (vilket innebär att jag är upp i 10h) börjar snacket försvinna i de övningar man gör ofta.

Viss övningar (t.ex. boxningen) är dock för mycket instruktioner och för lite träning även nu och jag hoppas att det löser sig med tiden.

Att antalet övningar är för lågt håller jag inte riktigt med om. Styrkeövningar och yoga-övningar är rikliga till antalet. Däremot saknar Aerobicsdelen en hel del vilket gör att spelet inte riktigt ger en goda möjlighet att värma upp.

Balansspeldelen är otroligt rolig men där är det verkligen teknikdemo.

Sedan är ju problemet med Wii-fit att träningsdelen inte blir bättre än en mycket bra Pilatesvideo... Smidigare tydligare och bättre i och med att balansplattan kontrollerar att man gör rätt men grundprincipen är att tycker man att situps suger så kommer man tycka att det suger här med.

Om man dock (som jag) tycker att sådana övningar kan vara lite svåra att utföra optimalt kan wii fit vara bra då det som sagt finns kontroll för temp och balans hållning när man gör övningar och det är bra.

Det finns några stora, stora missar i programmet.

Det första är att man inte kan byta profil on the fly som i Wii sports utan att man måste stänga av och på. Det hade varit bra om man kunnat turas om att träna/spela smidigare.

Den andra är att det saknas stöd för hantlar eller viktmanschetter. Detta hade kunnat öka på belastningen markant. Personligen hade jag älskat hantelövningar med balansplattan som ser till att man står stabilt och en timer som håller koll på att man gör övningarna i rätt tempo osv.

Men principen är annars att Wii fit i huvudsak är för de som inte tränar så tungt annars. Gillar man gym går det därför bort.

Däremot är jag övertygad om att Wii fit precis som t.ex. Dance Dance revolution kan vara ett bra komplement för de som rör för lite på sig att öka sin dagliga motion. I princip all forskning pekar på att den riktigt stora skillnaden i hälsa kommer från att inte röra sig alls till att motionera hyfsat (vilket man får från Wii fit) ungefär 45 minuter om dagen. Det kan vara rask promenad, Wii sports pass, Dance Dance Revolution eller Wii fit. Om man "spelar" wii fit istället för GTA IV två-tre gånger i veckan kanske man inte går ned något i vikt men hälsoeffekterna blir nog ändå tydliga än om man knappt rört sig alls.

Antikvitet
Skrivet av Ishra:

Här kommer ett till test som ett komplement till recensionen.

http://www.4colorrebellion.com/wii-fit/

Har också läst den där. Och som han själv konstaterar, det är såklart det fungerar om man tar sig tid att träna 30-60 minuter varje dag. Då spelar det ingen roll om man gör armhävningar eller spelar Wii Fit. Finns disciplinen redan tycker jag inte Wii Fit behövs, då blir det i stället inget annat än en kul gimmick.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

FFS gemför inte gymmet med något TV SPEL. Skillnaden är så enorm. Sitta framför tvn och lira något spel där man behöver anstränga sig lite med någon fjantig kontrol,l eller lyfta skrot på gymmet går fan inte gemföra. Träning ska vara painfull och inte rolig.

Antikvitet
Skrivet av Bananaosten:

FFS gemför inte gymmet med något TV SPEL. Skillnaden är så enorm. Sitta framför tvn och lira något spel där man behöver anstränga sig lite med någon fjantig kontrol,l eller lyfta skrot på gymmet går fan inte gemföra. Träning ska vara painfull och inte rolig.

Stay alpha!


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Bt
Medlem
Skrivet av Bananaosten:

FFS gemför inte gymmet med något TV SPEL. Skillnaden är så enorm. Sitta framför tvn och lira något spel där man behöver anstränga sig lite med någon fjantig kontrol,l eller lyfta skrot på gymmet går fan inte gemföra. Träning ska vara painfull och inte rolig.

Sitta framför TVn... tänk om, tänk rätt.

Tack FZ för ett mycket bra test. Resultatet blev ganska mycket vad jag hade väntat mig.


signatur

[http://palmblad.inara.nu] Min webbsida...

Medlem

Hoppas det kommer "Riktiga" spel från Nintendo som använder brädan. Wave Race vore ju perfekt t.ex


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Inaktiv
Skrivet av Grimmy-:

...
Det första är att man inte kan byta profil on the fly som i Wii sports utan att man måste stänga av och på. Det hade varit bra om man kunnat turas om att träna/spela smidigare...
...

Det går aldeles utmärkt att byta spelare utan att stänga av

Medlem
Skrivet av John:
Skrivet av Bananaosten:

FFS gemför inte gymmet med något TV SPEL. Skillnaden är så enorm. Sitta framför tvn och lira något spel där man behöver anstränga sig lite med någon fjantig kontrol,l eller lyfta skrot på gymmet går fan inte gemföra. Träning ska vara painfull och inte rolig.

Stay alpha!

Hahahah! Bästa reply:et ever!

(spela gta4 om ni inte fattar)

Medlem

Tror ju inte det är riktat mot yngre män/kvinnor/killar/tjejer som vill bygga muskler och bli fit inför beach -08, ta de för vad det är: Ett roligt sätt för barn som rör sig på tok för lite att börja röra sig mer genom underhållning/tv-spel


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Köpte det på Game för 800:-, en kampanj dom har! Tycker det är helt okej, vissa övningar är sjukt jobbiga när man har öppnat upp dom. "Springa" i 30min, den kan ni ju pröva

Inaktiv

Har det annonserats några andra spel som t.ex. skate/snowboard spel till brädan?

Skägg.
10 Chambers

Den stora missen är som sagt avsaknaden av program med olika sorters övningar. Den personliga tränaren är mer instruktör än tränare.


signatur
Medlem

Magben: Ja men inte supersmidigt som jag skulle vilja.. Hemma hos oss blir det därför att vi kör med en profil, vilket sabbar hela poängen med att den ska registrera aktiviteten osv.

Springagrejen är ganska bra men den använder ju inte balansplattan så det är lite b därför

Medlem

Wii fit gör spel roligare, så jaa


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

We Ski och Rayman Raving Rabbids 3 är de spel jag har hört talas som ska använda balansbräda, dem och Wii Fit var nog för att jag skulle köpa mig ett ex. Spelar nästan bara balansspelen men det är rätt skoj

Inaktiv

OMFG.... Palla å träna vid tV, bättre att gå på gymeT


signatur

The only one: DutyEA

Medlem

jag jobbar knasiga tider och det finns inget gym där jag bor som har öppet, min lägenhet är för liten för en träningscykel och jag vill inte jogga mitt i natten så wii fit är perfekt! har använt det i 2 veckor och kroppen känns redan starkare, kör 30 mins varje dag

Jämför man det med ett spel så visst, då är det ingen höjdare men som träningsredskap är det grymt bra. Jag saknar dock funktion för att komponera ett träningsprogram.

4/5 hos mig!

Medlem

Har själv nada träningsmotivation så detta är knappast något för mig

Medlem

Skulle nog funka fint i ett fps, streifa, framåt, bakåt typ. Sen sikta med wiimoten


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv

Ett "problem" är naturligtvis att en Wii aldrig kan bli en bra personlig tränare, vi är alla så olika att även fasta träningsprogram är ganska vanskliga.
En "riktig" instruktör har ju en människa (vanligtvis) med flerårig universitetsutbildning och kan anpassa övningar och program till varje individ, det är knappast realistiskt att en plastburk ska kunna göra samma sak.

En annat problem är väl gissningsvis att Nintendo noga måste akta sig för att bli stämda, hade Wii fit haft "riktiga" träningsprogram så hade nog stämmningarna från de som fått hjärtattack då de följt programen börjat droppain ganska kvickt; genom att göra övningarna "frivilliga" är väl gissningvis risken lite mindre (fast stämda lär de bli ändå).

Medlem

Bild på ett tagentbord?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av toli:

En annat problem är väl gissningsvis att Nintendo noga måste akta sig för att bli stämda, hade Wii fit haft "riktiga" träningsprogram så hade nog stämmningarna från de som fått hjärtattack då de följt programen börjat droppain ganska kvickt; genom att göra övningarna "frivilliga" är väl gissningvis risken lite mindre (fast stämda lär de bli ändå).

Haha. varför skulle Nintendo bli stämda för att de gör ett träningsprogram? De har väll inte garanterat evigt liv för att man spelar Wii fit?

12
Skriv svar